Silnik czterosuwowy to silnik, który pracuje na czterech okresach. Można nawet powiedzieć, że ma cztery suwy tłoka. Wystarczą dwa obroty wału korbowego. Silniki czterosuwowe mogą być napędzane olejem napędowym lub benzyną.
Etapy pracy silnika czterosuwowego
Jak wspomniano powyżej, silnik czterosuwowy ma cztery fazy, a mianowicie dolot, sprężanie, wybuch i wydech.
Dolot
Dolot w silniku czterosuwowym działa poprzez otwarcie zaworów dolotowych, gdy silnik porusza się w dół, a ze względu na różnicę ciśnień powietrze jest zasysane do przestrzeni cylindra nad tłokiem. Paliwo może być zasysane jednocześnie z powietrzem. Zależy to od typu silnika i wtrysku.
Sprężanie
Mieszanka powietrza i paliwa lub powietrza jest teraz sprężana, dzięki czemu tłok porusza się z powrotem w górę, gdy kanał dolotowy jest już zamknięty i mieszanka nie ma dokąd pójść. Powoduje to sprężanie, a także zwiększa temperaturę mieszanki. Wzrost temperatury zwiększa wybuchowość i łatwopalność mieszanki.
Wybuch
Zależy to od tego, czy silnik jest silnikiem wysokoprężnym czy benzynowym. W silniku z zapłonem iskrowym sprężona mieszanka jest zapalana przez świecę zapłonową. Iskra powoduje zapłon sprężonej mieszanki. W silniku wysokoprężnym olej napędowy jest wtryskiwany do mieszanki gorącego powietrza pod wysokim ciśnieniem i zapala się. W obu przypadkach dochodzi do eksplozji, a tłok jest odrzucany w dół w wyniku zamiany energii cieplnej na energię mechaniczną.
Wydech
Teraz musimy pozbyć się zużytego paliwa. Odbywa się to poprzez ponowne podniesienie tłoka. Jednak teraz nie otwiera się kanał wlotowy, ale kanał wylotowy. Ruch tłoka w górę wytwarza ciśnienie, a zużyta mieszanka jest wydmuchiwana przez otwarty zawór wydechowy.
Charakterystyka silnika czterosuwowego
Obwód smarowania olejem
Silniki czterosuwowe mają obwody smarowania, które smarują ich wnętrzności. Obwód oleju zazwyczaj napędza pompa oleju, która utrzymuje ciśnienie oleju w całym układzie. Olej przepływa przez układ, nie tylko przez węże, ale także przez kanały olejowe, które biegną od bloku, aż do głowicy, gdzie znajdują się również dysze rozpylające, które wytwarzają mgłę olejową. Olej w tych silnikach jest zwykle przechowywany w misce olejowej i musi być wymieniany w regularnych odstępach czasu.
Kwota 30 000 zł to w większości przypadków najczęstszy budżet na zakup używanego samochodu. Rynek samochodów używanych jest tutaj dość szeroki, ale który wybrać?
Małe...