Tryb awaryjny w samochodzie – przyczyny i kontynuacja jazdy

0
172
tryb awaryjny

Samochód szarpnął, a następnie zaczął tracić moc? Prawdopodobnie padłeś ofiarą nieprzyjemnego trybu awaryjnego. W nowszych samochodach otrzymasz podpowiedź świecąca kontrolka silnikatóra wygląda jak kurczak. Ale czy wiesz, co powoduje ten problem? Właśnie temu przyjrzymy się w tym artykule.

Tryb awaryjny można również łatwo rozpoznać po tym, że samochód ma bardzo ograniczone przyspieszenie. Szczególnie na stromych wzniesieniach czasami bardzo trudno jest rozpędzić się do odpowiedniej prędkości. Rzadko możliwe jest przekroczenie granicy osiemdziesięciu kilometrów na godzinę, co zwłaszcza na autostradach i innych drogach szybkiego ruchu może być bardzo poważnym problemem, który może również prowadzić do wypadków.

Co powinienem zrobić i czy mogę kontynuować jazdę?

Nie zaleca się długotrwałej jazdy w trybie awaryjnym. Ponadto sama usterka może z czasem ulec pogorszeniu, a co za tym idzie, jej naprawa będzie droższa. Jeśli po raz pierwszy napotkałeś awarię podczas podróży, możesz spróbować dojechać do celu, ale uważnie obserwuj samochód, aby sprawdzić, czy coś jeszcze jest nie tak. Zalecamy wyłączenie silnika i ponowne uruchomienie, możliwe, że tryb awaryjny tymczasowo zniknie.

W każdym razie tryb awaryjny może nie wskazywać na pojedynczy problem. Istnieje kilka możliwych problemów, które mogły doprowadzić do trybu awaryjnego.

W wielu przypadkach wielu mechaników-ekspertów ma problemy z ich identyfikacją, a następnie rozwiązaniem. Tak czy inaczej, problemem należy zająć się w trybie pilnym, choćby dlatego, że jest to bardzo ograniczająca usterka, która uprzykrza codzienną jazdę. Ręka na sercu. Jaki kierowca lubi męczyć się z rozpędzeniem samochodu do osiemdziesięciu kilometrów na godzinę?

Jednak w zdecydowanej większości przypadków problem z trybem awaryjnym pojawi się ponownie po pewnym czasie. Może to nastąpić natychmiast, w odstępie kilku dni, a nawet tygodni lub miesięcy.

Idealnym sposobem na wykrycie problemu jest wizyta w profesjonalnym warsztacie samochodowym. To właśnie tam eksperci dysponują niezbędnymi narzędziami diagnostycznymi, aby określić, na czym polega problem. W niektórych sytuacjach jednak nawet diagnostyka nie powie ci, co się dzieje, więc musisz wypróbować różne opcje. W każdym przypadku jednak nawet sama diagnostyka kosztuje.

Problem z sondą lambda

Pierwszym problemem, który często może być związany z trybem awaryjnym, jest nieprawidłowo działająca lub uszkodzona sonda lambda. Ten element każdego nowego samochodu pełni ważną funkcję. Jej zadaniem jest pomiar ilości tlenu w spalinach silnika. W ten sposób stara się zapewnić najlepszy możliwy stosunek powietrza do paliwa.

Większość samochodów posiada dwie sondy lambda. Pierwsza z nich znajduje się przed katalizatorem, a jej zadaniem jest natychmiastowa regulacja mieszanki paliwowej. Druga sonda lambda ma charakter diagnostyczny, znajduje się za katalizatorem i służy do skutecznej kontroli zanieczyszczeń lub ich ilości w spalinach. Jednak problemy techniczne z sondą lambda mogą również prowadzić do trybu awaryjnego.

tryb awaryjny moge kontynuowac jazde

Zawór EGR

Jednym z większych rozrabiaków jest jednak zawór EGR, który bardzo często jest przedmiotem usterek i kosztownych napraw w nowych samochodach. Głównym zadaniem tego podzespołu jest przede wszystkim recyrkulacja spalin z powrotem do komór spalania, zmniejszając tym samym emisję szkodliwych tlenków azotu.

Obecnie żaden nowy samochód nie opuszcza fabryki bez zaworu EGR. Jeśli jednak ulegnie on awarii lub zostanie zablokowany, pojawiają się problemy, które mogą skutkować trybem awaryjnym.

Uszkodzenie tego zaworu jest szczególnie zauważalne, jeśli pozostaje on w pozycji otwartej lub rozszczelnionej. Taki stan może doprowadzić do tego, że silnik nie będzie w stanie wygenerować pełnej mocy, co objawia się szeregiem charakterystycznych symptomów. Czasami pomóc może wyczyszczenie zaworu EGR.

Przykłady takich objawów obejmują

  • zgaśnięcie silnika po wciśnięciu sprzęgła,
  • spadek mocy silnika,
  • zwiększone zużycie paliwa,
  • dym z rury wydechowej,
  • stukanie silnika podczas dynamicznego przyspieszania,
  • gorsza reakcja przepustnicy,
  • trudności z rozpędzeniem silnika do wysokich obrotów.

Problem z turbosprężarką

W dzisiejszych czasach turbosprężarki można spotkać w wielu samochodach, zarówno z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi. Jednak nawet one mogą powodować awarie. Aby rozwiązać taki problem, należy zdemontować mechanizm łopatkowy i uszczelnić powierzchnie osadzenia.

Szczególnie właściciele silników wysokoprężnych często borykają się z tym problemem, a z finansowego punktu widzenia nie jest to całkowicie tania sprawa. W niektórych sytuacjach konieczna będzie wymiana turbosprężarki na zupełnie nową, ale w innych wystarczy dobre wyczyszczenie turbosprężarki przez użytkownika lub mechanika.

Elektronika

Nowoczesne samochody są dziś wyposażone w zaawansowane systemy elektroniczne, które kontrolują różne części pojazdu. Nieprawidłowe działanie tych systemów może mieć poważne konsekwencje, dlatego można aktywować tryb awaryjny. Ma to na celu zmniejszenie ryzyka i wystąpienia dalszych nieprzyjemnych uszkodzeń.

Rozwiązywanie problemów z elektroniką może jednak nie być prostą sprawą. Czasami może to być prosta kwestia wymiany żarówki, ale w niektórych przypadkach może to być znacznie poważniejszy problem, który wymaga profesjonalnej interwencji.

W każdym razie ważne jest, aby kierowcy nie ignorowali znaków ostrzegawczych i działali natychmiast, gdy dojdzie do aktywacji trybu awaryjnego. W takim przypadku idealnym rozwiązaniem jest zatrzymanie pojazdu w bezpiecznym miejscu i zwrócenie się o pomoc do wykwalifikowanego technika serwisowego. Można też spróbować wyłączyć silnik i uruchomić go ponownie. W praktyce często nie jest do końca jasne i oczywiste, na czym polega problem. Jednak zignorowanie tych ostrzeżeń może mieć poważne konsekwencje dla bezpieczeństwa i stanu samochodu oraz dla kierowcy.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Skąd mam wiedzieć, czy mój samochód jest w trybie awaryjnym?

Samochód w trybie awaryjnym można łatwo rozpoznać po tym, że ma bardzo ograniczone przyspieszenie. Szczególnie na stromych wzniesieniach czasami bardzo trudno jest uzyskać odpowiednią prędkość. Rzadko udaje się przekroczyć granicę osiemdziesięciu kilometrów na godzinę

Czy mogę kontynuować jazdę w trybie awaryjnym?

Nie zaleca się jazdy w trybie awaryjnym przez dłuższy czas. Ponadto sama usterka może z czasem ulec pogorszeniu, a tym samym będzie droższa w naprawie. Zalecamy spróbowanie wyłączenia silnika i ponownego uruchomienia, możliwe, że tryb awaryjny tymczasowo zniknie.

Co może powodować tryb awaryjny?

Problem z sondą lambda, która działa nieprawidłowo lub jest uszkodzona. Innym problemem może być zawór EGR, który w nowych samochodach bardzo często ulega usterkom i kosztownym naprawom. Może również wystąpić problem z turbosprężarką lub samą elektroniką pojazdu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj