Stosunkowo łatwy błąd, który może zdarzyć się w chwili nieuwagi. Ale jest to również bardzo nieprzyjemne. Na pewno słyszałeś o tankowaniu benzyny do samochodu z silnikiem Diesla. Zdarza się to bardzo często, mimo że niektórzy uważają to za niemożliwe.
Zatankowałem benzynę zamiast oleju napędowego
Dlaczego mówimy o tankowaniu benzyny do samochodu z silnikiem diesla? Tak naprawdę nie jest odwrotnie. Pistolet do tankowania oleju napędowego jest szeroki i nie pasuje do wąskiego zbiornika benzyny. Jestem pewien, że już zdałeś sobie sprawę, jak łatwo jest wlać benzynę do diesla. A problem może być duży i kosztowny. Jedyną rzeczą, która może uratować silnik, jest natychmiastowe zatrzymanie samochodu. W przeciwnym razie prawdopodobnie przejedziesz kilka kilometrów, a problemy pozostaną niezauważone.
Zrozumiałem to podczas napełniania baku
Natychmiast przestań napełniać zbiornik i wyjmij pistolet. Jeśli w zbiorniku jest naprawdęmałogazu, można go uruchomić. Zatankuj do pełna olej napędowy i możesz ruszać. Jeśli masz więcej, możesz dodać do benzyny specjalne dodatki, które znacznie zwiększą jej smarowność. Wlej go do zbiornika zgodnie z instrukcją i ponownie uzupełnij olejem napędowym. Najlepiej uzupełniać zbiornik oleju napędowego do pełna co sto kilometrów. Rozcieńcza to benzynę.
Czy to bezpieczne?
Oto jest pytanie. Nie musiałbyś się o to martwić w przypadku starych diesli, które spalają wszystko. Ale sytuacja wygląda inaczej w przypadku nowoczesnych silników z wtryskiem wysokociśnieniowym. To samo dotyczy samochodów na gwarancji, którą straciłbyś, gdybyś miał problem. W takim przypadku najlepiej byłoby zlecić profesjonalne usunięcie paliwa ze zbiornika. Większość warsztatów i pomocy drogowych może nawet usunąć złe paliwo z samochodu na miejscu. Ponadto można skorzystać z polisy ubezpieczeniowej. Spuszczenie złego paliwa może kosztować od 500 do 700 zł.
Można też zrobić to samemu
Jedną z opcji jest otwarcie korka do pompy pod tylnym siedzeniem, ale w zależności od tego, jaki to jest samochód, czasami jest mniej lub więcej miejsca i dotyczy to również dostępu do korka. Jeśli jest więcej miejsca przynajmniej na wężyk to idealnie, bo możemy użyć ręcznej pompki do odessania paliwa ze zbiornika lub zewnętrznej pompki ssącej.
Jednak najlepszą opcją, którą prawie każdy może zrobić samodzielnie bez interwencji serwisu, jest odciągacz paliwa, który po prostu dozujemy do szyjki zbiornika, w którym jest napełniany i po prostu nie spieszymy się i pompujemy gdzieś paliwo. Odciągacze paliwa są elektryczne, ale też ręczne z pompką. Po wypompowaniu napełniamy zbiornik benzyną i gotowe. Można kupić taki zestaw i od czasu do czasu może się przydać.
Jechałem dalej ze złym paliwem
Jeśli będziesz jechał dalej i paliwo dostanie się do układu, sytuacja będzie znacznie gorsza. Samochód zacznie tracić moc i ostatecznie się zatrzyma. Konieczne będzie wtedy odholowanie go do warsztatu, gdzie zostanie wyczyszczony cały układ paliwowy i wymieniony filtr paliwa.
A co z olejem napędowym w silniku benzynowym?
Jest to raczej trudniejsze do zrobienia, ponieważ szyjka baku samochodu benzynowego jest celowo mniejsza niż pistolet wlewu oleju napędowego. Ale nawet to nie powstrzymuje wielu ludzi i często operacja ta kończy się sukcesem. To rozmiar szyjki powstrzymuje wielu, ale wiele z tych przypadków ma miejsce w momencie, gdy samochód jest napełniany z kanistra. Bez większego zastanowienia wlewamy zawartość kanistra do baku i szczęśliwie ruszamy w drogę. Z doświadczenia wiemy, że może się to zdarzyć nawet doświadczonym mechanikom. Olej napędowy w silniku benzynowym ma takie samo działanie jak olej, więc będzie się źle palił.
Jeśli tak się stanie, ale nie uruchomiłeś silnika, musisz spuścić paliwo i zatankować olej napędowy. W tym celu pomocna będzie pompa paliwowa, która sama przepompuje paliwo przez szyjkę zbiornika.
Inną opcją jest dostęp do paliwa przez pompę paliwa w zbiorniku. Wystarczy wyciągnąć pompę paliwa lub zamiast tego włożyć wąż do zbiornika i wypompować zawartość. Na wszelki wypadek można później wymienić filtr paliwa i dodać do zbiornika dodatek VIF. Oczywiście zależy to od dostępności pompy i typu posiadanego samochodu.
Doświadczyłem podobnej sytuacji z Peugotem 307 2.0 Hdi znajomego i było to całkiem proste. Po prostu zdemontowaliśmy jedno tylne siedzenie, wykładzinę i elementy zabezpieczające pod spodem, poluzowaliśmy śrubę 3x 10 mm na wtyczce pompy i zdjęliśmy plastikową osłonę, odłączyliśmy złącze pompy, wyciągnęliśmy pompę. Następnie tylko dwa węże i ciągła pompa, którą można podłączyć do wiertarki accu i w ten sposób odessaliśmy paliwo. Ponadto, jeśli stałeś na stacji benzynowej, tak jak on, zanim włożysz kluczyki do skrzynki rozdzielczej i przekręcisz ją do pierwszej pozycji, abyś mógł odblokować kierownicę i odepchnąć samochód, na przykład wyciągnij bezpiecznik pompy w zbiorniku lub odłącz złącze, aby się nie wyłączyło.
Co wtedy zrobić?
Teoretycznie samochód będzie po prostu ciężej pracował, ale w żadnym wypadku nie należy tego lekceważyć. Jeśli w zbiorniku jest tylko niewielka ilość oleju napędowego, pomocne może być uzupełnienie pełnego zbiornika dobrej jakości benzyny i dodanie dodatku benzyny do zbiornika w przypadku starszych silników. Można więc śmiało powiedzieć, że starsze silniki benzynowe mogą faktycznie „pracować”. Jednak w przypadku nowych silników z turbodoładowaniem sytuacja wygląda zupełnie inaczej. W takim przypadku wszystko zaczyna się od czyszczenia układu paliwowego, wymiany świec, filtra paliwa i oleju. W zależności od uszkodzenia, konieczna może być również wymiana katalizatora i pompy paliwa. A to już niewygodna kwota pieniędzy.
Często zadawane pytania i odpowiedzi
Nie mogę tego zrobić na odwrót. Pistolet do oleju napędowego jest szeroki i nie pasuje do wąskiego zbiornika benzyny. Jestem pewien, że już zdałeś sobie sprawę, jak łatwo jest wlać benzynę do oleju napędowego. Problem może być poważny i kosztowny. Natychmiast przestań napełniać zbiornik i wyciągnij pistolet. Jedyną rzeczą, która może uratować silnik, jest natychmiastowe zatrzymanie samochodu.
Jeśli będziesz kontynuować jazdę, a paliwo dostanie się do układu, sytuacja znacznie się pogorszy. Samochód zacznie tracić moc i ostatecznie się zatrzyma. Konieczne będzie wówczas odholowanie go do warsztatu, gdzie zostanie wyczyszczony cały układ paliwowy i wymieniony filtr paliwa.
Jeśli tak się stało, ale nie uruchomiłeś silnika, musisz spuścić paliwo i zatankować olej napędowy. Aby to zrobić, użyj odciągacza paliwa, który pomoże Ci samodzielnie wypompować paliwo przez szyjkę zbiornika. Inną opcją jest uzyskanie dostępu do paliwa przez pompę paliwa w zbiorniku. Wystarczy wyciągnąć pompę paliwa lub zamiast tego włożyć wąż do zbiornika i wypompować zawartość.