Filtr oleju – jak często wymieniać, jak wymieniać i dlaczego nie zaniedbywać konserwacji

0
13
Filtr oleju

Filtr oleju to bardzo ważna i niewątpliwie niezbędna część układu olejowego. Bez jego zdolności filtrowania nasz silnik dosłownie cierpiałby i byłby zagrożony przez zanieczyszczenia.

Co to jest filtr oleju i do czego służy?

Filtr oleju to urządzenie filtrujące znajdujące się zazwyczaj z boku silnika lub w skrzynce filtracyjnej, co jest dobrze znane zwłaszcza w przypadku samochodów z silnikiem Diesla. Olej przepływa przez filtr oleju i jest przepychany przez pompę oleju. W ten sposób filtr chroni nasz silnik przed wszelkimi zanieczyszczeniami zawartymi w oleju silnikowym. W rezultacie przez nasz silnik przepływa tylko „czysty” olej, który jest wolny od większych cząstek lub zanieczyszczeń.

Z czego składa się filtr oleju

Wkład filtra

Wkład filtra jest najczęściej wykonany z papieru lub tkaniny. Jest on następnie osadzany w pewnego rodzaju korpusie, aby był mocniejszy. Wkłady filtracyjne są zwykle wkładane do stałych skrzynek filtra w samochodzie. Na przykład Skoda Octavia 2. generacji wykorzystuje tę metodę. Zaletą jest to, że wkłady filtracyjne są zwykle tańsze i są częściej spotykane w silnikach wysokoprężnych. Zwykle filtr ten zawiera również „O-ring” do pokrywy skrzynki filtra, który należy wymieniać przy każdej wymianie filtra.

Korpus filtra, obudowa filtra, wkład filtra

W niektórych samochodach filtr jest nadal owinięty w metalowy korpus. Dotyczy to zwłaszcza filtrów umieszczanych z boku silnika. Są to metalowe wkłady, które mają wkład filtra wewnątrz i przykręcamy je do kołnierza na silniku. Ponieważ filtry te są wystawione na zewnątrz, konieczne jest dodatkowe opakowanie w celu ich ochrony. Ta metoda jest częściej stosowana w silnikach benzynowych.

Co powoduje uszkodzenie filtra oleju?

Należy powiedzieć, że sam filtr nie może być zły, poza zakupem niewłaściwego typu. Ze względu na zanieczyszczenia w silniku i oleju, filtr ten jest narażony na uszkodzenia. Jednak filtr się zapycha. Zdecydowanie nie polecam wymiany oleju i zatrzymywania starego filtra!

Zatykanie

Jeśli zaniedbasz wymianę oleju lub po prostu pominiesz wymianę filtra (ponownie, nigdy tego nie rób), może się on zatkać. Może to spowodować spadek ciśnienia oleju silnikowego w samochodzie i zapalenie się lub miganie kontrolki smarowania.

Rozerwanie

Jeśli uszkodzimy filtr poprzez rozerwanie jego wkładki, istnieje ryzyko przedostania się zanieczyszczeń do komory silnika. Może to doprowadzić do zatarcia silnika.

Uszkodzenia mechaniczne

Dotyczy to głównie filtrów zamontowanych z boku silnika w tak zwanej „owijce”. Jeśli uszczelka filtra zostanie przebita, przepalona lub poluzowana, dojdzie do masywnego wycieku oleju, co może doprowadzić do śmiertelnego uszkodzenia silnika.

Środki odblokowujące filtr oleju

Jak wspomniano powyżej, istnieją dwa rodzaje filtrów, a mianowicie wkłady lub wkłady filtracyjne. Wkłady są zwykle wkładane do skrzynek filtrów i zwykle wymagają większego sześciokątnego mocowania, aby je poluzować. Na przykład w Skodzie Octavii 2 1.9 TDI 77 kW potrzebne jest przedłużenie sześciokątne 32 mm.

Do odkręcenia wkładów filtrów zwykle potrzebny jest klucz „jig”. Istnieje kilka ich rodzajów. Albo klasyczny łańcuchowy, gdzie sami regulujemy jego rozmiar i jesteśmy w stanie ściągnąć go do krawędzi obudowy filtra. Innym rozwiązaniem są mocowania gola, które dokręca się poprzez przekręcenie. Moje doświadczenie z nimi nie jest dobre, ponieważ miałem kilka tańszych i zawsze się ślizgały. Najdroższą opcją są specjalne mocowania gola zaprojektowane specjalnie dla tych filtrów. Zwykle są one najdroższe, zwłaszcza jeśli chodzi o całe zestawy.

Przykłady przyrządów do filtrów oleju

  • Alca Germany – tania baza użytkowa za około 30 – 40 PLN.
  • BGS technic – solidniejsza wersja od BGS za ok. 35 PLN.
  • Jonnesway HC 76-14 – przykład luzującej się głowicy za ok. 20 – 40 PLN.
  • Quatros QS60037 – 15-częściowy zestaw kluczy za ok. 90 – 100 PLN.
  • Yato YT-0596 – duży zestaw 30 kluczy płasko-oczkowych za ok. 245 PLN.

Jak często wymieniać filtr oleju?

Jest na to prosta odpowiedź, a mianowicie przy każdej wymianie oleju, osobiście zalecam 10 000 km lub raz w roku.

Jak dokręcić filtr?

Najlepiej postępować zgodnie z instrukcjami producenta, które można znaleźć w instrukcji warsztatowej lub serwisowej. Osobiście dokręcam go bez zalecanych momentów obrotowych. Krótko mówiąc, trzeba go dobrze dokręcić, ale nie za mocno! Jeśli dokręcam płatek filtra, patrz nasz przykład Octavii 2, dokręcam go ładnie, gdy nasadka jest osadzona i trochę dociskam „na wszelki wypadek”, a nie „dla krwi”! Można to po prostu stwierdzić.

Jeśli dokręcam wkład filtra przykręcony z boku, dokręcam filtr ręcznie! Dokręcam go mocniej ręcznie i nie używam narzędzia do dokręcania. Zawsze warto lekko nasmarować uszczelkę filtra nowym olejem. Nawet przy ręcznym dokręcaniu nie dokręcamy go z absolutną siłą. Wystarczy trochę wyczucia i nie należy go „dokręcać” zbyt mocno.

Mam nadzieję, że moja lekcja trochę ci pomogła 🙂

Czy mogę włączyć filtr (wkład) bez przyrządu?

Tak, możesz. Jeśli masz siłę Conana Barbarzyńcy, możesz to zrobić ręcznie. Mi się kilka razy w życiu udało (więcej jak 90% nie), ale niestety nie władam jego mocą, mimo że nie jestem kompletnym trymerem z wagą około metra. W każdym razie, poważnie do rzeczy. Filtr trzyma się bardzo dobrze, głównie dzięki temu, że lekko przylega do silnika.

Zakłada się go za pomocą dużych „sike'ów”, każdy majsterkowicz wie co to jest. Inną opcją, ale nie do końca „koszerną”, jest wzięcie odpowiedniego śrubokręta, aby przebić wkład i poluzować go. Uważaj, to zdecydowanie nie jest czysta opcja i jeśli całkowicie oderwiesz tuleję, bardzo utrudnisz sobie życie.

Cena wymiany w warsztacie

Tutaj musimy pamiętać, że wymiana filtra będzie obejmowała również wymianę oleju. W stacji serwisowej zadania te wahają się od około 100 – 300 PLN do, powiedzmy, 400 PLN. Zależy to od silnika, jego napełnienia i ceny filtrów.

Czy mogę to zrobić w domu?

Oczywiście. Stare dobre powiedzenie mówi, że wszystko można zrobić, jeśli się tego chce. Wymiana oleju nie jest trudna i pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy. Wszystko, co musisz zrobić, to kupić niezbędne opakowanie oleju i specyfikacje. Do tego oczywiście filtr oleju. Trudność zadania zależy od marki samochodu i rodzaju filtra. W przypadku Skody Octavii 2 generacji ta samodzielna naprawa będzie kosztować do 200 PLN.

Nie opłaca się oszczędzać na filtrach oleju

Zawsze powtarzaliśmy, że nie należy niepotrzebnie marnować pieniędzy. W tym przypadku jest to bardziej skomplikowane i zalecałbym raczej kupowanie lepszych filtrów, a nie tych całkowicie tanich. Dlatego tutaj wymieniamy producentów, w przypadku których nie musimy martwić się o jakość.

  • Bosch
  • Mahle
  • Mann Hummel
  • Filtron
  • Knecht
  • Kolbenschmidt
  • Valeo
  • Ufi
  • Champion
  • Purflux

Osobiście kupuję tylko od tych producentów przez 90% czasu. Tutaj wybieram według ceny. Wypróbowałem wszystkie marki i osobiście nigdy nie miałem żadnego problemu. Z pewnością wśród tych producentów znajdzie się marka, do której i Ty będziesz miał blisko. Z pewnością każdy ma jakieś preferencje i z pewnością można znaleźć zwolenników i przeciwników każdej marki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj