Hamulce bębnowe – jak działają i jakie są ich problemy

0
35
Hamulce bębnowe

Dawniej masowo stosowany typ hamulców, który towarzyszył nam przez wiele dekad. Ostatnio nieco się wycofał, ale nadal można go znaleźć w niektórych samochodach.

Czym są hamulce bębnowe?

Hamulec bębnowy to rodzaj układu hamulcowego, który pomaga nam zatrzymać samochód. Składa się on z bębna, szczęk „paken”, sprężyn, zespołu samozaciskowego, tarczy, rolki hamulcowej „skarbonki” oraz materiału łączącego i rozprężnego.

Jak działa hamulec bębnowy?

Hamulec bębnowy działa jak każdy inny hamulec cierny. „Skarbonka” dociska szczęki do wnętrza obracającego się bębna. Powoduje to hamowanie i generuje ciepło. Hamulec postojowy w hamulcach bębnowych działa w ten sam sposób – po zaciągnięciu hamulca ręcznego linka porusza się, dociskając szczęki do ścianek bębna.

Rolka hamulcowa, „skarbonka”

Skarbonka to mechanizm zawierający jeden lub dwa tłoki, które są popychane przez ciśnienie płynu hamulcowego. W ten sposób otwierają się one i dociskają szczęki do bębna hamulcowego. Tłoczki są uszczelnione gumowymi osłonami przeciwpyłowymi, których uszkodzenie powoduje utratę płynu hamulcowego. W górnej części pigtaila znajduje się zawór odpowietrzający, a poniżej przyłącze przewodu hamulcowego.

Szczęki hamulcowe „Pakny”

Element hamulca zwany szczękami hamulcowymi, które mają kształt półksiężyca i mają po bokach materiał ścierny, który jest dociskany do bębna hamulcowego. Powoduje to narastanie tarcia i ciepła, a samochód hamuje.

Bęben hamulcowy

Jest on na stałe przymocowany do piasty i obraca się wraz z kołem. Jest to bardzo ważny element hamulca bębnowego. Służy jako powierzchnia cierna dla szczęk i osłona dla całego mechanizmu.

Samodzielny montaż

Samozacisk jest częścią mechanizmu hamulcowego i działa poprzez zdefiniowany ruch powrotny lub ograniczoną odwracalność. Pomaga nam przenieść siłę hamulca postojowego na szczęki. Podczas wymiany hamulca bębnowego należy poluzować samoblok, aby umożliwić zdjęcie bębna hamulcowego. Hamulec bębnowy musi być samonastawny, aby działał prawidłowo.

Hamulce bębnowe

Usterki związane z hamulcem bębnowym

Jak każdy układ hamulcowy, hamulce bębnowe mają wady i zalety, a oto ich najczęstsze usterki.

Zużyte szczęki hamulcowe

Szczęki hamulcowe zużywają się, zmniejszając swój nacisk na wnętrze bębna. Skutkuje to słabą skutecznością hamowania. Zwykle po uruchomieniu hamulca słychać nieprzyjemny metaliczny dźwięk, gdy metal jest strugany po wewnętrznej stronie bębna, z powodu braku okładziny.

Nieszczelna skarbonka

Jeśli skarbonka zaczyna przeciekać (wycieka płyn hamulcowy), nie tylko spada poziom płynu hamulcowego i zmniejsza się ciśnienie w układzie, ale również skarbonka nasyca się płynem hamulcowym. Zaczynają one ślizgać się po bębnie i tylko się nagrzewają, tracąc w ten sposób swoją skuteczność. Rozwiązaniem jest wymiana zarówno tłoczka, jak i samych szczęk, które po nasiąknięciu płynem hamulcowym stają się bezużyteczne. Wyciek płynu hamulcowego jest również sygnalizowany przez kontrolkę wycieku płynu hamulcowego. Podczas naprawy świnki nie należy zapominać o odpowietrzeniu układu hamulcowego.

Zanieczyszczenie hamulców

Hamulce mogą po pewnym czasie ulec zabrudzeniu, zbierając duże ilości rdzy lub pyłków ze szlifowania części ciernej szczęk hamulcowych. Powoduje to drgania hamulców, ponieważ bęben nie może się swobodnie obracać i ociera się o brud.

Zakleszczona skarbonka, uszkodzenie wewnętrznego mechanizmu skarbonki

W przypadku zablokowania mechanizmu piggy-back, tłok przestaje się swobodnie poruszać i dochodzi do zgaśnięcia lub braku hamowania. Również w tym przypadku wymiana tej części i sprawdzenie pozostałych segmentów jest łatwe. Innym aspektem jest słabsza reakcja pedału hamulca.

Zakleszczenie bębna

Jeśli samochód stał przez długi czas, a hamulce nie były używane, ścinają się zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne części bębna. Powoduje to „ugryzienie hamulca” i koło przestaje się obracać. To samo dzieje się w przypadku hamulców bębnowych, gdy samochód jest pozostawiony na hamulcu ręcznym przez długi czas, gdy szczęki przecinają bęben.

Rozerwanie okładziny szczęki hamulcowej

Ponownie, spowoduje to zablokowanie hamulca lub nierównomierne hamowanie itp.

Źle wyregulowana lub nieprawidłowo działająca samoregulacja

Również w tym przypadku może wystąpić zgaśnięcie, brak hamowania, słaba reakcja na pedał hamulca. Może również wystąpić „gryzienie” hamulca.

Uderzenie w bęben, przebicie bębna

W tym przypadku hamulce mogą „drgać” i wydawać piskliwy dźwięk.

Poluzowane nity, sprężyny, zardzewiałe akcesoria

W takim przypadku hamulce mogą ponownie zgrzytać, piszczeć itp.

W przypadku hamulca ręcznego zawsze warto zdemontować bęben i sprawdzić cały wewnętrzny mechanizm, aby zobaczyć, gdzie leży problem.

Zalety i wady hamulca bębnowego?

Hamulec bębnowy jest dość prostym mechanizmem. Jego dużą wadą jest generowanie dużej ilości ciepła. Wielu starych kierowców wie, jak te hamulce mogą zanikać, jeśli na przykład jedzie się przez długi czas w dół stromego wzgórza. Hamulce te zawodzą częściej niż hamulce tarczowe. Z drugiej strony są one dość tanie w naprawie i mają długą żywotność, jeśli są prawidłowo obsługiwane. Inne zalety to dobre pokrycie bębna, ochrona przed czynnikami zewnętrznymi i łatwe podłączenie hamulca ręcznego. Wadą jest ich niższa skuteczność w porównaniu do hamulców tarczowych. Wadą może być również konieczność prawidłowego samonastawienia.

Jak czas obszedł się z hamulcami bębnowymi?

Nawet hamulce bębnowe nie pozostały takie same przez cały czas. Pojawiły się innowacje i ulepszenia.

Simplex

Jest to najprostszy system tego hamulca. Składa się z dwóch szczęk, prowadzącej i ciągnącej. Tylko jedno wspólne urządzenie zapewnia, że są one dociskane do wnętrza bębna. Mówiąc prościej, ma tylko jedną rolkę hamulcową „skarbonkę”.

Duplex

Ta metoda jest bardziej wydajna, ale nieco bardziej skomplikowana. Znajdujemy tu już dwa zaciski, a każdy z nich ma swoje własne urządzenie. Oznacza to, że są dwie rolki hamulcowe. Należy jednak pamiętać, że każda rolka ma tylko jedną stronę pchającą, na przykład dla uproszczenia górna rolka pcha w lewo, a dolna w prawo. W ten sposób efekt hamowania jest lepiej rozłożony.

Duo-Duplex

Duo-Duplex jest zasadniczo taki sam jak Duplex, ale z tą różnicą, że każda z rolek hamulcowych ma dwie strony pchające – tłoki podobne do Simplex, ale z tą różnicą, że są dwa. Skutkuje to jeszcze lepszą skutecznością hamowania.

Połączenie hamulca bębnowego i tarczowego

Hamulec tarczowy na przedniej osi i tylny hamulec bębnowy

Niektóre samochody mają kombinacje obu typów hamulców. Na przykład Ford Focus pierwszej generacji z silnikiem 1.6 16v ma kombinację obu systemów. Na przedniej osi znajdują się hamulce tarczowe, a na tylnej bębnowe. Nie jest to złe połączenie, ponieważ przednie hamulce mają zazwyczaj większą moc niż tylne i nie ma powodu, aby używać hamulców tarczowych na obu osiach w lżejszych samochodach.

Połączenie tarcz i bębnów na tylnej osi

Brzmi ciekawie, ale niektóre samochody wykorzystują oba rodzaje hamulców dla jednego koła lub osi. Na przykład Mercedes-Benz wykorzystuje oba systemy na tylnej osi, przy czym hamulec tarczowy działa do konwencjonalnego hamowania podczas jazdy, a hamulec bębnowy służy jako hamulec postojowy.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Czym są hamulce bębnowe?

Hamulec bębnowy to rodzaj układu hamulcowego, który pomaga nam zatrzymać samochód. Składa się on z bębna, szczęk „paken”, sprężyn, zespołu samozaciskowego, tarczy, rolki hamulcowej „skarbonki” oraz materiału łączącego i rozprężnego.

Jak działa hamulec bębnowy?

Hamulec bębnowy działa jak każdy inny hamulec cierny. „Skarbonka” dociska szczęki do wnętrza obracającego się bębna. Powoduje to hamowanie i generuje ciepło. Hamulec postojowy w hamulcach bębnowych działa w ten sam sposób – po zaciągnięciu hamulca ręcznego linka porusza się, dociskając szczęki do ścianek bębna.

Jakie są najczęstsze usterki związane z hamulcami bębnowymi?

Jak każdy układ hamulcowy, hamulce bębnowe mają wady i zalety, a oto ich najczęstsze usterki.Zużyte szczęki hamulcowe, Nieszczelna skarbonka, Zanieczyszczenie hamulców,
Zakleszczona skarbonka, uszkodzenie wewnętrznego mechanizmu skarbonki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj