Zasięg samochodu elektrycznego zimą. Dlaczego się zmniejsza?

0
85
samochód elektryczny zimą

Zasięg samochodu elektrycznego zmniejsza się zimą. Dlaczego tak się dzieje? I czy można na to jakoś wpłynąć? Dołącz do nas, aby dowiedzieć się, jak dużych strat można się spodziewać i jakie są ich przyczyny. Znajdziesz również porównanie, jak duże są straty dla różnych marek i modeli.

Dlaczego zasięg samochodu elektrycznego zmniejsza się zimą?

Samochody elektryczne mają problem w miesiącach zimowych – ich zasięg ulega zmniejszeniu. Oczywiście dzieje się tak również w przypadku samochodów konwencjonalnych. Badania sugerują jednak, że nie w takim stopniu, jak w przypadku samochodów elektrycznych.

Zimna pogoda spowalnia reakcje chemiczne, co ma negatywny wpływ na wydajność i ogólny stan baterii. Oczywiście lwia część tego zjawiska wynika z kontroli klimatu wewnątrz samochodu. Ogrzewanie (i z drugiej strony klimatyzacja w lecie) inne bardziej energochłonne działania zbierają swoje żniwo. System ogrzewania zmniejsza pojemność akumulatora.

Jeśli chcesz zwiększyć zasięg w zimie, warto rozgrzać samochód na ładowarce przed jazdą. Oznacza to wykorzystanie energii elektrycznej do ogrzewania, a nie akumulatora.

Jaki jest „punkt orientacyjny”, który mówi, że należy zwrócić większą uwagę na akumulator? Kiedy termometr wskazuje zero lub mniej, nadszedł czas. W końcu nie chodzi tylko o zmniejszony zasięg. Chodzi również o to, że samochód ładuje się wolniej na mrozie. Jedno z drugim może pokrzyżować wszelkie plany. Aby dowiedzieć się więcej o ładowaniu, przeczytaj Jak ładować samochód elektryczny.

Pamiętaj, że gdy samochód jest włączony lub podłączony, energia jest pobierana w celu utrzymania temperatury na akceptowalnym poziomie. Tesla jest wyjątkiem. Włącza termoregulację nawet wtedy, gdy samochód jest wyłączony lub niepodłączony. W niektórych sytuacjach może to być nieco uciążliwe.

Jak bardzo skraca się zasięg samochodu elektrycznego zimą? Jestem pewien, że podobnie jak my, jesteś zainteresowany twardymi danymi. Dlatego pożyczyliśmy wyniki badania przeprowadzonego przez Recurrent. Firma ta od dłuższego czasu bada samochody elektryczne i mobilność elektryczną.

Zebrali oni informacje z 7000 samochodów elektrycznych różnych marek, w szczególności na temat tego, jak zachowują się one w różnych warunkach i jak zmniejsza się ich zasięg.

Zasięg samochodów elektrycznych zimą

Zasięg pojazdów elektrycznych spada nawet o 33% zimą

Wcześniej wiele danych opierało się na pomiarach przeprowadzonych przez Agencję Ochrony Środowiska (EPA). Recurrent odkrył jednak, że zasięg spada nawet o 33%. Jak zrozumieć wyniki? Po prostu odnieśli swoje wartości procentowe do oryginalnych pomiarów EPA.

Ale nie bądźmy od razu pesymistami – te 33% to ekstremum, które na szczęście nie dotyczy wszystkich marek. Na przykład zasięg Audi e-tron spada tylko o 8% w ujemnych temperaturach.

Oczywiście wyniki są nieco wypaczone ze względu na kilka czynników uwzględnionych w ankiecie. Na przykład, czasami spadek jest mniejszy, jeśli podana pojemność akumulatora jest mniejsza, gdy w pojeździe dostępnych jest więcej akumulatorów.

ModelObserwowany zasięg w temperaturze 21 °CObserwowany zasięg w temperaturze od -1 do -7 °CSpadek
Audi e-tron367 km338 km8 %
BMW i3 (42 kWh)241 km182 km24 %
Chevrolet Bolt (60 kWh)375 km253 km33 %
Ford Mustang Mach-E (99 kWh)404 km282 km30 %
Hyundai Kona Electric465 km386 km17 %
Jaguar I-Pace396 km384 km3 %
Nissan Leaf 62 kWh382 km331 km13 %
Tesla Model 3 Long Range AWD308 km260 km16 %
Tesla Model S 75D242 km188 km22 %
Tesla Model X 75D211 km184 km13 %
Tesla Model Y Long Range336 km244 km27 %
VW e-Golf (36 kWh)223 km177 km21 %
VW ID.4 (82 kWh)423 km297 km30 %
Źródło: Recurrent

Straty występują również w upale

Podobnie jak nadmierne ogrzewanie „zjada baterie”, klimatyzacja może działać magicznie na zasięg. Recurrent donosi, że w przypadku najpopularniejszych marek jazda z włączoną klimatyzacją może zmniejszyć zasięg nawet o 40%.

Uważaj na Tesle

Chociaż deska rozdzielcza Tesli podaje taki sam (a nawet prawie taki sam) zasięg jak w katalogu, bez względu na to, jak jest na zewnątrz, nie zaleca się zbytniego polegania na tych danych. W większości przypadków rzeczywisty zasięg wynosi około 70% tego, co pokazuje wyświetlacz.

Wynika to z faktu, że komputer nie uwzględnia w swoich obliczeniach żadnych czynników zewnętrznych, ale oblicza go na podstawie wstępnie ustawionej stałej wartości. Ponadto Tesla sumiennie dba o to, by akumulator zawsze miał optymalną temperaturę. A to kosztuje trochę energii. Ale nie jest to nawet brane pod uwagę przy obliczaniu zasięgu.

Wniosek

Niższy zasięg w zimie jest bardziej zauważalny dla niektórych marek samochodów elektrycznych niż dla innych. Mimo to nie jest to wygrana w porównaniu z konwencjonalnymi samochodami. Potwierdza to tendencję, że samochody elektryczne są szczególnie odpowiednie do dojazdów do pracy w miastach w bardziej zaludnionych obszarach, gdzie ujemne temperatury nie są zwykle tak dotkliwe. Zobacz, ile może zaoszczędzić samochód elektryczny w naszym artykule Cena za km dla samochodu elektrycznego.

Często zadawane pytania

O ile zmniejsza się zasięg samochodu elektrycznego zimą?

W miesiącach zimowych można spodziewać się zmniejszenia zasięgu o około 30%. Zależy to jednak od marki i modelu samochodu – więcej informacji można znaleźć w artykule.

Co wpływa na zmniejszenie zasięgu?

Największy wpływ ma kontrola temperatury wewnątrz samochodu, ale także na przykład to, czy wcześniej rozgrzałeś samochód na ładowarce i inne czynniki.

Źródła: Recurrentauto.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj