Zasięg samochodu elektrycznego zimą. Dlaczego się zmniejsza?

0
125
samochód elektryczny zimą

Zasięg samochodu elektrycznego zmniejsza się zimą. Dlaczego tak się dzieje? I czy można na to jakoś wpłynąć? Dołącz do nas, aby dowiedzieć się, jak dużych strat można się spodziewać i jakie są ich przyczyny. Znajdziesz również porównanie, jak duże są straty dla różnych marek i modeli.

Dlaczego zasięg samochodu elektrycznego zmniejsza się zimą?

Samochody elektryczne borykają się ze specyficznym problemem w miesiącach zimowych – ich zasięg ulega zmniejszeniu. Zjawisko to występuje również w przypadku samochodów konwencjonalnych, ale badania sugerują, że wpływ na samochody elektryczne jest znacznie bardziej znaczący.

Jedną z głównych przyczyn jest niska temperatura, która spowalnia reakcje chemiczne zachodzące w akumulatorach, zmniejszając ich wydajność i pojemność. Baterie nie są w stanie utrzymać optymalnego stanu, co skutkuje krótszymi zasięgami.

Jednak zużycie energii na klimatyzację we wnętrzu samochodu również odgrywa ważną rolę. Ogrzewanie (i klimatyzacja latem) to bardzo energochłonne procesy, które mają znaczący wpływ na ogólny zasięg. System ogrzewania znacznie obciąża akumulator, powodując szybszy spadek jego pojemności.

Aby zwiększyć zasięg w zimie, zaleca się wstępne podgrzanie samochodu przed jazdą, gdy jest on podłączony do ładowarki. Wykorzystuje to energię z sieci do ogrzewania, a nie z akumulatora, co może znacznie zaoszczędzić energię.

Zasięg samochodów elektrycznych zimą

Kiedy należy zachować szczególną ostrożność? Jeśli temperatura spadnie do zera lub poniżej, nadszedł czas, aby zwrócić większą uwagę na stan akumulatora. Zmniejszony zasięg to nie jedyny problem – niskie temperatury spowalniają również sam proces ładowania, co może mieć duży wpływ na Twoje plany. Temat ładowania omówiliśmy bardziej szczegółowo w naszym artykule Jak ładować samochód elektryczny.

Należy również pamiętać, że samochód elektryczny pobiera energię nie tylko podczas jazdy, ale także wtedy, gdy jest włączony lub podłączony do zasilania, aby utrzymać temperaturę akumulatora na akceptowalnym poziomie. Wyjątkiem jest Tesla, która aktywuje termoregulację akumulatora nawet wtedy, gdy samochód jest wyłączony lub niepodłączony do ładowarki, co w pewnych sytuacjach może być niekorzystne.

Jak bardzo zmniejsza się zasięg samochodu elektrycznego zimą?

W miesiącach zimowych zasięg pojazdów elektrycznych znacznie spada. W zależności od modelu samochodu i warunków otoczenia, zasięg może zostać zmniejszony o 10 do 40%. Niższe temperatury spowalniają reakcje chemiczne w akumulatorach, zmniejszając ich wydajność i pojemność. Ogrzewanie wnętrza, które pobiera znaczną ilość energii z akumulatora, również ma duży wpływ na zużycie energii.

Badania pokazują, że na przykład niektóre samochody tracą około 20% zasięgu, podczas gdy inne mogą stracić nawet jedną trzecią. Wpływ zimna na zasięg zależy nie tylko od typu samochodu elektrycznego, ale także od tego, jakie funkcje są używane podczas jazdy – ogrzewanie, odmgławianie szyb, a nawet samo ładowanie spowalnia w miesiącach zimowych.

Jak uniknąć zmniejszenia zasięgu:

  • Podgrzej samochód, gdy jest podłączony do ładowarki, aby zminimalizować ilość energii akumulatora zużywanej na ogrzewanie.
  • Podgrzewajtylko siedzenia i kierownicę, co jest mniej energochłonne niż ogrzewanie całej kabiny.
  • Używaj opon odpowiednich do warunków zimowych, co pomaga zmniejszyć opory toczenia i poprawia wydajność jazdy.

PORADA: Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

Zasięg samochodu elektrycznego spada nawet o 33% zimą

Zastanawiasz się, o ile dokładnie spada zasięg samochodu elektrycznego zimą? Na szczęście mamy twarde dane. Badanie przeprowadzone przez Recurrent, organizację, która od dawna bada samochody elektryczne i ich zachowanie w różnych warunkach, dostarcza bardziej precyzyjnej odpowiedzi.

Recurrent przeanalizował dane z ponad 7000 samochodów elektrycznych różnych marek i modeli, aby sprawdzić, jak zmniejsza się ich zasięg w warunkach zimowych. Wyniki pokazują, że w temperaturach około zera i poniżej, zasięg samochodu elektrycznego może spaść o 10 do 40%. Spadek ten zależy od wielu czynników, w tym marki i modelu pojazdu, rozmiaru akumulatora i rodzaju układu napędowego. Na przykład pojazdy elektryczne z większymi akumulatorami i lepszymi systemami zarządzania temperaturą są w stanie utrzymać większy zasięg nawet w niskich temperaturach.

Wcześniej wiele opierało się na danych pomiarowych Agencji Ochrony Środowiska (EPA); jednak Recurrent odkrył, że zasięg spada nawet o 33%. Jak rozumieć te wyniki? Odnieśli swoje wartości procentowe konkretnie do oryginalnych pomiarów EPA.

Ale nie bądźmy od razu pesymistami – te 33% to ekstremum, które na szczęście nie dotyczy wszystkich marek. Na przykład zasięg Audi e-tron spada tylko o 8% w ujemnych temperaturach.

Oczywiście wyniki są nieco wypaczone ze względu na kilka czynników uwzględnionych w ankiecie. Na przykład, czasami spadek jest mniejszy, jeśli podana pojemność akumulatora jest mniejsza, gdy w pojeździe dostępnych jest więcej akumulatorów.

ModelObserwowany zasięg w temperaturze 21 °CObserwowany zasięg w temperaturach od -1 do -7 °CSpadek
Audi e-tron367 km338 km8 %
BMW i3 (42 kWh)241 km182 km24 %
Chevrolet Bolt (60 kWh)375 km253 km32 %
Ford Mustang Mach-E (99 kWh)404 km282 km30 %
Hyundai Kona Electric465 km386 km19 %
Jaguar I-Pace396 km384 km3 %
Nissan Leaf 62 kWh382 km331 km21 %
Tesla Model 3 Long Range AWD308 km260 km17 %
Tesla Model S 75D242 km188 km19 %
Tesla Model X 75D211 km184 km15 %
Tesla Model Y Long Range336 km244 km15 %
VW e-Golf (36 kWh)223 km177 km23 %
VW ID.4 (82 kWh)423 km297 km30 %
Źródło: Recurrent
Źródło: Recurrent

Straty występują również w upale

Podobnie jak nadmierne ogrzewanie „zjada baterię” zimą, klimatyzacja w gorących miesiącach znacznie zmniejsza zasięg samochodu elektrycznego. Uruchomienie klimatyzacji może być tak samo energochłonne jak ogrzewanie zimą, powodując podobne straty w zasięgu. Badanie przeprowadzone przez Recurrent wykazało, że w przypadku najpopularniejszych marek samochodów elektrycznych włączenie klimatyzacji może zmniejszyć zasięg nawet o 40%.

Oznacza to, że gorące letnie dni mogą być równie trudne dla pojazdów elektrycznych jak zima. Ponadto akumulatory przegrzewają się w wyższych temperaturach, co może zmniejszyć ich wydajność i wydłużyć czas ładowania. Zarządzanie temperaturą odgrywa zatem kluczową rolę zarówno latem, jak i zimą, a prawidłowe korzystanie z klimatyzacji lub ogrzewania może znacząco wpłynąć na osiągi samochodu.

Uważaj na Tesle

Chociaż deska rozdzielcza Tesli podaje taki sam (a nawet prawie taki sam) zasięg jak w katalogu, niezależnie od pogody na zewnątrz, nie zaleca się zbytniego polegania na tych danych. W większości przypadków rzeczywisty zasięg wynosi około 70 % tego, co pokazuje wyświetlacz.

Wynika to z faktu, że komputer nie uwzględnia w swoich obliczeniach żadnych czynników zewnętrznych, ale oblicza go na podstawie wstępnie ustawionej stałej wartości. Ponadto Tesla sumiennie dba o to, by akumulator zawsze miał optymalną temperaturę. A to kosztuje trochę energii. Ale nie jest to nawet brane pod uwagę przy obliczaniu zasięgu.

Wniosek

Niższy zasięg w zimie jest bardziej zauważalny dla niektórych marek samochodów elektrycznych niż dla innych. Mimo to nie jest to wygrana w porównaniu z konwencjonalnymi samochodami. Potwierdza to tendencję, że samochody elektryczne nadają się głównie do dojazdów do pracy w bardziej zaludnionych obszarach, gdzie ujemne temperatury nie są zwykle tak dotkliwe. Zobacz, ile może zaoszczędzić samochód elektryczny w naszym artykule Cena za km dla samochodu elektrycznego.

Źródła:Recurrentauto.com.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj