Jeśli chcesz zminimalizować wpływ zimna na zasięg, zaleca się wstępne podgrzanie samochodu podczas podłączania go do ładowarki, aby energia do ogrzewania nie pochodziła bezpośrednio z akumulatora.
Jak uniknąć zmniejszenia zasięgu:
Podgrzej samochód , gdy jest podłączony do ładowarki, aby zminimalizować ilość energii akumulatora zużywanej na ogrzewanie.
Podgrzewajtylko siedzenia i kierownicę , co jest mniej energochłonne niż ogrzewanie całej kabiny.
Używaj opon odpowiednich do warunków zimowych , co pomaga zmniejszyć opory toczenia i poprawia wydajność jazdy.
PORADA: Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?
Zasięg samochodu elektrycznego spada nawet o 33% zimą
Zastanawiasz się, o ile dokładnie spada zasięg samochodu elektrycznego zimą? Na szczęście mamy twarde dane. Badanie przeprowadzone przez Recurrent , organizację, która od dawna bada samochody elektryczne i ich zachowanie w różnych warunkach, dostarcza bardziej precyzyjnej odpowiedzi.
Recurrent przeanalizował dane z ponad 7000 samochodów elektrycznych różnych marek i modeli, aby sprawdzić, jak zmniejsza się ich zasięg w warunkach zimowych. Wyniki pokazują, że w temperaturach około zera i poniżej, zasięg samochodu elektrycznego może spaść o 10 do 40% . Spadek ten zależy od wielu czynników, w tym marki i modelu pojazdu, rozmiaru akumulatora i rodzaju układu napędowego . Na przykład pojazdy elektryczne z większymi akumulatorami i lepszymi systemami zarządzania temperaturą są w stanie utrzymać większy zasięg nawet w niskich temperaturach.
Wcześniej wiele opierało się na danych pomiarowych Agencji Ochrony Środowiska (EPA); jednak Recurrent odkrył, że zasięg spada nawet o 33%. Jak rozumieć te wyniki? Odnieśli swoje wartości procentowe konkretnie do oryginalnych pomiarów EPA.
Ale nie bądźmy od razu pesymistami – te 33% to ekstremum, które na szczęście nie dotyczy wszystkich marek. Na przykład zasięg Audi e-tron spada tylko o 8% w ujemnych temperaturach.
Oczywiście wyniki są nieco wypaczone ze względu na kilka czynników uwzględnionych w ankiecie. Na przykład, czasami spadek jest mniejszy, jeśli podana pojemność akumulatora jest mniejsza, gdy w pojeździe dostępnych jest więcej akumulatorów.
Model Obserwowany zasięg w temperaturze 21 °C Obserwowany zasięg w temperaturach od -1 do -7 °C Spadek Audi e-tron 367 km 338 km 8 % BMW i3 (42 kWh) 241 km 182 km 24 % Chevrolet Bolt (60 kWh) 375 km 253 km 32 % Ford Mustang Mach-E (99 kWh) 404 km 282 km 30 % Hyundai Kona Electric 465 km 386 km 19 % Jaguar I-Pace 396 km 384 km 3 % Nissan Leaf 62 kWh 382 km 331 km 21 % Tesla Model 3 Long Range AWD 308 km 260 km 17 % Tesla Model S 75D 242 km 188 km 19 % Tesla Model X 75D 211 km 184 km 15 % Tesla Model Y Long Range 336 km 244 km 15 % VW e-Golf (36 kWh) 223 km 177 km 23 % VW ID.4 (82 kWh) 423 km 297 km 30 %
Źródło: Recurrent
Źródło: Recurrent
Straty występują również w upale
Podobnie jak nadmierne ogrzewanie „zjada baterię” zimą, klimatyzacja w gorących miesiącach znacznie zmniejsza zasięg samochodu elektrycznego. Uruchomienie klimatyzacji może być tak samo energochłonne jak ogrzewanie zimą, powodując podobne straty w zasięgu. Badanie przeprowadzone przez Recurrent wykazało, że w przypadku najpopularniejszych marek samochodów elektrycznych włączenie klimatyzacji może zmniejszyć zasięg nawet o 40%.
Oznacza to, że gorące letnie dni mogą być równie trudne dla pojazdów elektrycznych jak zima. Ponadto akumulatory przegrzewają się w wyższych temperaturach, co może zmniejszyć ich wydajność i wydłużyć czas ładowania. Zarządzanie temperaturą odgrywa zatem kluczową rolę zarówno latem, jak i zimą, a prawidłowe korzystanie z klimatyzacji lub ogrzewania może znacząco wpłynąć na osiągi samochodu.
Uważaj na Tesle
Chociaż deska rozdzielcza Tesli podaje taki sam (a nawet prawie taki sam) zasięg jak w katalogu, niezależnie od pogody na zewnątrz, nie zaleca się zbytniego polegania na tych danych. W większości przypadków rzeczywisty zasięg wynosi około 70 % tego, co pokazuje wyświetlacz.
Wynika to z faktu, że komputer nie uwzględnia w swoich obliczeniach żadnych czynników zewnętrznych, ale oblicza go na podstawie wstępnie ustawionej stałej wartości. Ponadto Tesla sumiennie dba o to, by akumulator zawsze miał optymalną temperaturę. A to kosztuje trochę energii. Ale nie jest to nawet brane pod uwagę przy obliczaniu zasięgu.
Wniosek
Niższy zasięg w zimie jest bardziej zauważalny dla niektórych marek samochodów elektrycznych niż dla innych. Mimo to nie jest to wygrana w porównaniu z konwencjonalnymi samochodami. Potwierdza to tendencję, że samochody elektryczne nadają się głównie do dojazdów do pracy w bardziej zaludnionych obszarach, gdzie ujemne temperatury nie są zwykle tak dotkliwe. Zobacz, ile może zaoszczędzić samochód elektryczny w naszym artykule Cena za km dla samochodu elektrycznego .
Źródła:Recurrentauto.com .