Fiat UNO – mały samochód z wielką historią

0
64
Fiata Uno

Fiat Uno to coś więcej niż tylko mały samochód; to legenda, która przekroczyła granice zwykłego pojazdu i stała się ikoną motoryzacji. Jego podróż od wprowadzenia na rynek w 1983 r. do światowego sukcesu pokazuje, jak innowacja, przystępna cena i trwałość mogą przekształcić prostego hatchbacka w ukochany model o historycznym znaczeniu. Przyjrzyjmy się historii Fiata Uno, małego samochodu z niezapomnianym dziedzictwem, które wywarło wpływ na pokolenia kierowców i przemysł motoryzacyjny.

Wiele lat produkcji

Fiat zawsze zajmował się produkcją małych samochodów, a Uno nie był wyjątkiem. Będziemy mówić o trzy- lub pięciodrzwiowym hatchbacku z lat 80-tych. Fiat Uno został zaprezentowany w 1983 roku na przylądku Canaveral na Florydzie. Dlatego ten maluch ma zdjęcia rakiet kosmicznych Stanów Zjednoczonych. Jak jednak wiemy, mieszkańcy USA mają tendencję do lubienia dużych i mocnych samochodów, więc Uno nie był tam w ogóle sprzedawany. Ale Europa i Ameryka Południowa go pokochały.

Fiata Uno
Źródło: Stellantis.com

W drugim roku produkcji Fiat Uno otrzymał tytuł Samochodu Roku. Rok później, w 1985 roku, wyprodukowano ponad milion egzemplarzy. Liczba ta tylko pokazuje jego popularność wśród małych samochodów rodzinnych.

Fiat Uno miał zastąpić swojego poprzednika, Fiata 127. Produkcja we Włoszech trwała tylko do połowy lat 90-tych, kiedy to pojawił się Fiat Punto. Następnie przez kolejne 7 lat produkowano go w Polsce. Jeden z największych „oddziałów” znajdował się w Brazylii, gdzie oprócz hatchbacków produkowano także sedany czy kombi z nazwą Duna. Tam produkcja zakończyła się w 2013 roku, dokładnie 30 lat po rozpoczęciu produkcji.

Nowsza wersja była tam jeszcze produkowana do 2021 roku, ale niewiele różniła się od Fiata Pandy. Można więc powiedzieć, że Fiat Uno był produkowany przez prawie 40 lat, a tego się nie widuje.

Fiata Uno
Autor: Vauxford– Praca własna, CC BY-SA 4.0

Jeśli nie Lancia, to Fiat

Autobianchi (znany również jako Lancia) A112 Abarth był już uważany za przestarzały samochód, więc producent poprosił Giorgio Giugiaro o zaprojektowanie małego, nowszego samochodu. Giorgio Giugiaro wywiązał się z tego zadania, jednak z powodu nieporozumień w firmie samochodowej, projekt nie wszedł do produkcji.

To Fiat ostatecznie wskoczył na modę projektową. Samochód był nieco wysoki jak na swoją kanciastość, ale oferował dość przestronne wnętrze. Konstrukcja samochodu była nowa i piękna jak na ówczesne standardy, ale był to trochę wypolerowany nieszczęśnik. W rzeczywistości musiał zadowolić się starszymi silnikami z innych Fiatów, które były już w produkcji.

Silniki w Fiacie Uno

Projektanci zdecydowali się umieścić silnik pod maską, a nie z tyłu, jak w przypadku większości poprzedników. Samochód miał zatem – raczej nietypowy dla Fiata – napęd na przednie koła. Najczęściej stosowanymi silnikami były te ze wspomnianej Setki i Dwudziestki Siódemki lub z Fiata Ritmo. W 1985 roku Fiat rozpoczął produkcję nowych silników benzynowych i wysokoprężnych FIRE, tylko dla swoich małych samochodów.

Miały one pojemność jednego litra i moc 33 kW. Tłoki tego typu silników nie dochodziły do zaworów, więc nie było ryzyka zerwania paska rozrządu. W rezultacie był tak niezawodny i niemal nie do zdarcia, że jest używany do dziś.

Z czasem w gamie pojawiły się także dwa turbodoładowane silniki o nazwie Uno Turbo i. e. Dwie ostatnie litery mówią nam, że silnik działa na nowej zasadzie – elektronicznego wtrysku paliwa. Jeden z nich dysponował mocą 118 koni mechanicznych, co pozwalało temu małemu autku osiągać prędkości przekraczające 200 km/h.

Fiata Uno

Większość tych Fiatów posiadała pięciobiegową manualną skrzynię biegów, która została zastąpiona automatyczną w kilku egzemplarzach w 1989 roku.

Ponieważ Uno był produkowany przez trzy dekady, jego wymiary naturalnie się zmieniały. Większość z nich miała niecałe 3700 cm długości, 1560 cm szerokości i 1420 cm wysokości.

Fiat Uno w Polsce

Fiat Uno był popularnym modelem w Polsce i odniósł spory sukces. Został wprowadzony na polski rynek w drugiej połowie lat 80. i szybko stał się popularnym wyborem dla wielu kierowców. Jego przystępna cena, niezawodność i ekonomiczna eksploatacja przyczyniły się do jego sukcesu. Fiat Uno był postrzegany jako kompaktowy i praktyczny samochód, który przyciągnął szerokie grono klientów. Jego sprzedaż w Polsce była solidna, a model otrzymał dobre recenzje za design i osiągi. Fiat Uno odcisnął zatem pozytywne piętno na polskim rynku motoryzacyjnym.

Fiat Uno cieszył się również reputacją niezawodnego i ekonomicznego samochodu, co było kluczowym czynnikiem dla klientów w czasach, gdy koszty eksploatacji pojazdów mogły być istotnym czynnikiem. Łatwość konserwacji i niskie koszty napraw przyczyniły się do jego popularności wśród właścicieli.

Fiata Uno można obecnie kupić za około 3 000 do 4 000 złotych.

Podsumowanie

Jak wspólnie stwierdziliśmy, Fiat Uno nie jest tylko kolejnym pojazdem na drodze. To samochód z bogatą historią, który podbił serca milionów kierowców na całym świecie dzięki swojej niezawodności, przystępnej cenie i innowacyjnemu designowi. Od śmiałej premiery na przylądku Canaveral po ostatnią serię produkcyjną w Brazylii, Uno udowodniło, że nawet mały samochód może mieć duży wpływ. Jego dziedzictwo przetrwało nie tylko w tych, którzy go kochali i jeździli nim, ale także w całym przemyśle motoryzacyjnym, przypominając nam, że wielkie rzeczy naprawdę mogą przychodzić w małych opakowaniach. Fiat Uno to naprawdę mały samochód z wielką historią, który na zawsze zmienił sposób, w jaki postrzegamy małe samochody rodzinne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj