Fiat Uno to coś więcej niż tylko mały samochód; to legenda, która przekroczyła granice zwykłego pojazdu i stała się ikoną motoryzacji. Jego podróż od wprowadzenia na rynek w 1983 r. do światowego sukcesu pokazuje, jak innowacja, przystępna cena i trwałość mogą przekształcić prostego hatchbacka w ukochany model o historycznym znaczeniu. Przyjrzyjmy się historii Fiata Uno, małego samochodu z niezapomnianym dziedzictwem, które wywarło wpływ na pokolenia kierowców i przemysł motoryzacyjny.
Fiat zawsze zajmował się produkcją małych samochodów, a Uno nie był wyjątkiem. Będziemy mówić o trzy- lub pięciodrzwiowym hatchbacku z lat 80-tych. Fiat Uno został zaprezentowany w 1983 roku na przylądku Canaveral na Florydzie. Dlatego ten maluch ma zdjęcia rakiet kosmicznych Stanów Zjednoczonych. Jak jednak wiemy, mieszkańcy USA mają tendencję do lubienia dużych i mocnych samochodów, więc Uno nie był tam w ogóle sprzedawany. Ale Europa i Ameryka Południowa go pokochały.
W drugim roku produkcji Fiat Uno otrzymał tytuł Samochodu Roku. Rok później, w 1985 roku, wyprodukowano ponad milion egzemplarzy. Liczba ta tylko pokazuje jego popularność wśród małych samochodów rodzinnych.
Fiat Uno miał zastąpić swojego poprzednika, Fiata 127. Produkcja we Włoszech trwała tylko do połowy lat 90-tych, kiedy to pojawił się Fiat Punto. Następnie przez kolejne 7 lat produkowano go w Polsce. Jeden z największych „oddziałów” znajdował się w Brazylii, gdzie oprócz hatchbacków produkowano także sedany czy kombi z nazwą Duna. Tam produkcja zakończyła się w 2013 roku, dokładnie 30 lat po rozpoczęciu produkcji.
Nowsza wersja była tam jeszcze produkowana do 2021 roku, ale niewiele różniła się od Fiata Pandy. Można więc powiedzieć, że Fiat Uno był produkowany przez prawie 40 lat, a tego się nie widuje.
Jeśli nie Lancia, to Fiat
Autobianchi (znany również jako Lancia) A112 Abarth był już uważany za przestarzały samochód, więc producent poprosił Giorgio Giugiaro o zaprojektowanie małego, nowszego samochodu. Giorgio Giugiaro wywiązał się z tego zadania, jednak z powodu nieporozumień w firmie samochodowej, projekt nie wszedł do produkcji.
Chociaż do niedawna bezpłatne ładowanie samochodów elektrycznych było bardziej powszechne, sytuacja uległa znacznej zmianie. Wraz z rosnącą liczbą samochodów elektrycznych i kosztami prowadzenia stacji...