Lotus Omega: doładowany samochód rodzinny

0
13
Opel Lotus Omega
Autorstwa LotusOmega460 - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=30491456

To zdecydowanie jeden z tych samochodów, które mają pod maską prawdziwy skarb. Do dziś mówimy o nim jako o najlepszym samochodzie Opla. Ale nie mógł tego zrobić sam…

Współpraca Opla z Lotusem

W tytule można usłyszeć nazwy dwóch firm samochodowych. Współpraca Opla z brytyjskim Lotusem rozpoczęła się w 1990 roku, a produkcja trwała zaledwie dwa lata.

Z tego powodu samochód ten nosi wiele nazw. Lotus pochodzi z Anglii, gdzie Opel nazywa się Vauxhall. Najbardziej znane nazwy to Lotus Omega lub Vauxhall Lotus Carlton.

Gdy tylko usłyszałeś słowo Lotus, prawdopodobnie wiedziałeś, że jest to samochód sportowy. W rzeczywistości jest to ulepszenie dość zwykłego sedana o nazwie Opel Omega A, który stał się niesamowicie szybkim samochodem. Wszystkie modyfikacje zostały wykonane przez Lotusa.

Wyprodukowano tylko 950 egzemplarzy, z czego 320 miało kierownicę po prawej stronie ze względu na angielskie pochodzenie Lotusa. Dostępny był w jednym kolorze o nazwie Imperial green. Oba te stwierdzenia powinny pokazać, jak rzadki jest ten samochód.

Co się zmieniło od czasu Omegi w kształcie litery A?

Lotus ulepszył samochód zarówno zewnętrznie, jak i wewnętrznie, w tym silnik. Zaczęto od tylnego spojlera i otworów wentylacyjnych na masce. Dla marketingu ważne było umieszczenie logo wszędzie tam, gdzie było to możliwe. Można je więc zobaczyć na błotnikach, listwach progowych i kierownicy.

Oprócz wspomnianych błotników, Lotus podjął umiejętną decyzję o założeniu szerszych opon, co znacznie poprawiło stabilność samochodu przy wyższych prędkościach.

Vasza zasada mówi, że im szersze koła, tym szersze opony, a ten samochód, z 17-calowymi pięcioramiennymi kołami, nie jest wyjątkiem.

Po otwarciu drzwi pierwszą rzeczą, którą zobaczysz, są wygodne sportowe fotele Recaro pokryte miękką skórą.

Wnętrze Lotus Omega
Autorstwa Lotus Omega – Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=106689585

przejdźmy teraz do tego rzadkiego silnika. Znajduje się on z przodu samochodu, ale ze względu na zastosowany samoblokujący mechanizm różnicowy ma napęd na tylne koła. Sami kierowcy twierdzą, że to bardzo ułatwia poślizg przy niższych prędkościach i na mokrych nawierzchniach.

Mowa o 24-zaworowym sześciocylindrowcu, który pierwotnie miał pojemność trzech litrów. Blok silnika został usztywniony, a pojemność zwiększona do 3,6 litra. Dzięki dwóm turbosprężarkom jego moc przekraczała 280 kW, czyli około 382 KM.

Samochód otrzymał sześciobiegową manualną skrzynię biegów z wielokrotnie nagradzanej Corvette ZR-1. Konwencjonalne amortyzatory zostały zastąpione samonastawnymi, hamulce zostały nieznacznie powiększone, a dzięki intercoolerowi Behr udało się obniżyć temperaturę płynu ze 120°C do godnych podziwu 60°C.

Na zakończenie tego rozdziału z pewnością warto wspomnieć o prędkościomierzu, po którego prawej stronie widniała rzadka wówczas liczba 300 km/h. Jeśli właściciel jeszcze trochę pomajstrował przy samochodzie, podobno był w stanie osiągnąć tę wartość.

Opel Omega Lotus
Autorstwa Alexander Migl – Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=77876127

Kto był temu przeciwny i dlaczego?

Brytyjski parlament, BMW i Mercedes chcieli zakazać tego Opla, którego uważali za niebezpiecznie szybkiego. Producentom samochodów nie podobała się jego konkurencyjność, a brytyjski rząd obawiał się wykorzystania tego niepozornego samochodu przez złodziei.

Prawda jest taka, że modyfikacje Lotusa sprawiły, że zwykły samochód rodzinny stał się najszybszym czterodrzwiowym samochodem swoich czasów. Prędkość maksymalna wynosiła oszałamiające 285 km/h, co stawiało Omegę niemal na równi z Ferrari Testarossa, a przyspieszenie od zera do 60 zajmowało mniej niż 5,3 sekundy. Sprawiało to, że policjanci znikali w kilka sekund. Najlepszym przykładem jest legendarne nagranie wideo, na którym patrol szwedzkiej policji w Saabie 9000 nie był w stanie zbliżyć się do Opla Omegi.

Wartość kolekcjonerska

Wartość Lotusa Omega szybko wzrosła ze względu na jego osiągi i ograniczoną produkcję.

Obecnie egzemplarze tego modelu są bardzo drogie. Obecnie nie ma ich zbyt wiele na sprzedaż, ale cena waha się od 40 000 do 90 000 euro.

Jeśli ktoś zastanawiał się, jaka była cena w latach 90-tych, to wynosiła ona poniżej 60 000 euro.

Ten okres w motoryzacji był sam w sobie złotą erą, a ten wyjątkowy samochód jest tego wyraźnym dowodem.

Źródło: pl.wikipedia.org.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj