Pierwszy samochód na świecie: Karl Benz i wczesne lata historii motoryzacji

0
10
Benz_Patent_Motorwagen
By Alexander Migl - Own work, CC BY-SA 4.0

W 1886 roku Karlowi Benzowi udało się zbudować i zaprezentować światu pierwszy samochód napędzany silnikiem spalinowym. Po kilku tysiącach lat moc zwierząt została zastąpiona nową techniką, którą nadal stosujemy z sukcesem.

Droga do konstrukcji

Karl Benz próbował zbudować samochód napędzany silnikiem spalinowym od najmłodszych lat, ale nie było łatwo prawidłowo zamontować silnik na podwoziu i przenieść moc na koła. Przed końcem lat siedemdziesiątych XIX wieku udało mu się już opracować silnik dwusuwowy, a w 1883 roku wraz z dwoma innymi biznesmenami założył własną firmę Benz & Cie, która sprzedawała same silniki.

Stworzenie pierwszego samochodu

Dokładna data ostatecznego skonstruowania pierwszego na świecie samochodu nie jest w stu procentach pewna. Wiemy jednak, że 29 stycznia 1886 roku Benz złożył wniosek o patent na swój trójkołowy samochód z napędem silnikowym. Już w czerwcu tego samego roku odbyła się jego prezentacja, a kilka miesięcy później, w listopadzie, Benzowi oficjalnie przyznano patent na jego wynalazek. Dzięki temu rok ten uznaje się za narodziny motoryzacji.

Trójkołowy powóz napędzany silnikiem otrzymał nazwę „Benz Patent Motorwagen Nummer 1”, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza „Benz Patent Motorwagen No. 1”. Była to rzeczywiście bardzo prosta maszyna, z tylko jednym biegiem (nawet bez biegu wstecznego) i hamulcem ręcznym zamiast pedału hamulca.

Niestety, dwaj wspólnicy Benza nie widzieli przyszłości w produkcji samochodów i opuścili firmę. Benz znalazł jednak nowych współpracowników i do końca 1889 roku firma zatrudniała 450 pracowników.

Popularność firmy

Do końca 1888 roku K. Benz wyprodukował jeszcze dwa modele, Benz Motorwagen Nummer 2 i 3. Jego żona chciała wesprzeć męża przynajmniej poprzez przyciągnięcie uwagi, więc wyruszyła trzecim samochodem w stukilometrową podróż z Mannheim do Pforzheim. Plan spełnił oczekiwania, a dzięki Bercie Benz firmie udało się sprzedać kilka pierwszych egzemplarzy.

Motorwagen_Serienversion
Autor: in unbekannt – Benz, Carl Friedrich: Lebensfahrt eines deutschen Erfinders. Die Erfindung des Automobils, Erinnerungen eines Achtzigjährigen. Leipzig 1936, S. 155-156. zeno.org, Gemeinfrei, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3180514

Silnik

Pomiędzy dwoma tylnymi kołami znajdował się prawie litrowy, czterosuwowy, jednocylindrowy silnik. Pomimo niskiej masy pojazdu, silnik nie był w stanie rozwinąć prędkości maksymalnej ponad 13 kilometrów na godzinę. W ciągu siedmiu lat produkcji prędkość maksymalna wzrosła do co najmniej 16 km/h.

Według Benza, zastosowany silnik miał moc 0,67 koni mechanicznych, czyli pół wata. Późniejsze pomiary przeprowadzone przez Politechnikę w Stuttgarcie podają nieco wyższą wartość 0,9 KM lub 0,67 kW.

Zużycie paliwa na sto kilometrów wynosiło 10 litrów, czyli raczej więcej niż mniej, nawet jak na dzisiejsze czasy, ale to była ostatnia rzecz, o której firma myślała w tamtym czasie.

Benz_Patent_Motorwagen_Engine
Autor: LSDSL, CC BY-SA 2.0 de

Używane części

Firma Benz & Cie. sama wyprodukowała jedynie podwozie i unikalne silniki, podczas gdy większość części potrzebnych do budowy nadwozia i skromnego wnętrza została dostarczona przez pobliski sklep rowerowy Kalkreuther. Wszystkie koła dostarczone przez firmę rowerową zostały pokryte gumą przez samego Benza.

Większość podzespołów jest do dziś wykorzystywana w silnikach spalinowych. Mówię tu o elektrycznym zapłonie, chłodzeniu wodnym czy wałku rozrządu i wale korbowym. Wykorzystano również koło zamachowe i gaźnik o pojemności 1,5 litra.

Benz dbał o bezpieczeństwo, więc mimo że jego samochód jechał tylko kilka mil na godzinę, w 1887 roku dodał do niego pasy bezpieczeństwa.

Kontynuacja produkcji

Firma dość szybko zorientowała się, że ich samochody będą łatwiejsze w prowadzeniu dzięki czterem kołom. Produkcja samochodów stopniowo rozprzestrzeniła się na resztę Europy, a następnie na cały świat.

Karl_Benz_Automobile
Autor: Fronteras – https://fronterasblog.files.wordpress.com/2014/06/benz-karl-bertha.jpg, CC BY-SA 4.0

Miniatura zdjęcia: By Alexander Migl – Own work, CC BY-SA 4.0.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj