Jak czyścić i dbać o klimatyzację w samochodzie? Kompletny przewodnik konserwacji

0
31
Jak dbać o klimatyzację

Klimatyzacja w samochodzie jest obecnie powszechnym wyposażeniem, które kierowcy uważają za coś oczywistego. Przynosi ulgę w upalne dni i pomaga odmrozić szyby w zimie. Wiele osób zapomina jednak, że klimatyzacja wymaga również regularnej konserwacji. Jeśli się o nią nie dba, może stracić wydajność, zacząć brzydko pachnieć, a nawet zaszkodzić zdrowiu – zwłaszcza jeśli nagromadzi się pleśń lub bakterie. W tym artykule przyjrzymy się, jak dbać o klimatyzator, jak często go czyścić, jak działa cały proces serwisowania i ile to zwykle kosztuje.

Jak działa klimatyzator i dlaczego jego konserwacja jest ważna?

Klimatyzacja działa na zasadzie zamkniętego obiegu chłodniczego, w którym przepływa czynnik chłodniczy. Odprowadza on ciepło z wnętrza na zewnątrz, chłodząc kabinę. Jednocześnie klimatyzator osusza powietrze, co jest ważne nie tylko dla komfortu, ale także jako zapobieganie parowaniu szyb. Jednak podczas pracy w układzie gromadzą się różne zanieczyszczenia, bakterie, pyłki, wilgoć i mikroorganizmy. Mogą one powodować nieprzyjemne zapachy, a w gorszych przypadkach reakcje alergiczne.

Skąd wiedzieć, kiedy klimatyzacja wymaga przeglądu i czego się spodziewać?

Wskazówką może być kilka objawów. Najczęstszym z nich jest słaba wydajność chłodzenia, a nawet całkowicie niesprawny układ klimatyzacji. Po jej włączeniu zimne powietrze powinno napłynąć do kabiny w ciągu kilku sekund. Jeśli tak się nie dzieje, przyczyną może być wyciek czynnika chłodniczego, zatkany parownik, awaria sprężarki lub wyciek w obwodzie czynnika chłodniczego.

Zwróć uwagę na inne oznaki, że coś jest nie tak:

  • nieprzyjemny zapach z otworu wentylacyjnego, zwłaszcza stęchły lub spleśniały,
  • nadmierne zaparowanie szyb, zwłaszcza przy włączonej klimatyzacji
  • nietypowy dźwięk silnika po włączeniu systemu – na przykład wahania obrotów lub zwiększony hałas.

Klimatyzacja powinna być regularnie sprawdzana przez profesjonalny warsztat – najlepiej raz w roku, ale przynajmniej raz na dwa lata. Kontrola ta obejmuje na przykład pomiar ciśnienia w układzie, sprawdzenie obwodu pod kątem wycieków, dodanie lub wymianę czynnika chłodniczego, sprawdzenie stanu sprężarki i w razie potrzeby wymianę filtra kabinowego (przeciwpyłkowego).

Jeśli podejrzewa się wyciek lub nieszczelność czynnika chłodniczego, serwis może przeprowadzić test szczelności – przy użyciu specjalnej maszyny azotowej lub barwnika UV, który jest dodawany do czynnika chłodniczego i po oświetleniu specjalną lampą wskaże lokalizację wycieku.

Zapach z klimatyzacji: co go powoduje i jak się go pozbyć?

Nieprzyjemny zapach z wydechu to jeden z najczęstszych problemów ze starszymi lub długo nie konserwowanymi klimatyzatorami. Nawet jeśli system nadal chłodzi, po jego włączeniu z otworu wentylacyjnego może wydobywać się wyraźny zapach wilgoci, pleśni lub „mokrego psa”. Powód jest prosty – wilgotne i ciepłe środowisko w wężownicy parownika jest idealne do rozwoju pleśni, bakterii i innych mikroorganizmów, które osiedlają się tam z czasem.

Zwykły spray do dezynfekcji klimatyzatora często nie wystarcza. Jeśli zapach jest silny lub uporczywy, należy to zrobić:

  • dokładne mechaniczne oczyszczenie parownika,
  • wymiana filtra kabinowego,
  • lub profesjonalna dezynfekcja ozonem lub ultradźwiękami.

Kiedy należy uzupełnić czynnik chłodniczy i na czym polega taka usługa?

Podczas normalnej pracy klimatyzacji co roku następuje naturalna utrata czynnika chłodniczego, zwykle o 10 do 15%. Chociaż klimatyzator może nadal działać, jego wydajność stopniowo spada, a obciążenie sprężarki wzrasta. Może to prowadzić do nadmiernego zużycia lub uszkodzenia.

Profesjonalny serwis klimatyzacji obejmuje kilka ważnych kroków. Po pierwsze, stary czynnik chłodniczy i resztki oleju są usuwane z obwodu. Następnie układ jest osuszany i odkurzany w celu usunięcia nadmiaru wilgoci i przygotowania obwodu do nowego cyklu napełniania. Następnie dodawany jest nowy czynnik chłodniczy w dokładnej ilości określonej przez producenta, a także specjalny olej do smarowania sprężarki.

Koszt uzupełnienia czynnika chłodniczego zależy od typu samochodu i zastosowanego czynnika chłodniczego. Podstawowa konserwacja i uzupełnienie zwykłego czynnika chłodniczego kosztuje zwykle od 100 do 250 zł. Jeśli konieczna jest całkowita wymiana układu, w tym oleju i próżni, cena wynosi od 300 do 800 zł. W przypadku bardziej nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska czynników chłodniczych, takich jak R1234yf, serwis może być znacznie droższy. W przypadku wycieku czynnika chłodniczego lub nieszczelności układu, ogólna naprawa staje się droższa, ponieważ konieczne jest nie tylko uzupełnienie czynnika chłodniczego, ale także znalezienie i naprawa przyczyny wycieku, co jest zwykle bardziej czasochłonne i kosztowne.

Jak uzupełnić klimatyzację

Jak wyczyścić klimatyzację samochodową w domu

Konserwację klimatyzacji można przeprowadzić bez wizyty w warsztacie samochodowym. Na rynku dostępnych jest wiele produktów do użytku domowego, które pozwalają na samodzielne czyszczenie i dezynfekcję klimatyzacji – szybko, tanio i stosunkowo łatwo. Wybór odpowiedniego środka czyszczącego zależy głównie od zastosowania.

Piankowe środki czyszczące z wężem: Bezpośrednia ingerencja w parownik

Ten rodzaj środka czyszczącego zazwyczaj zawiera wąski wąż aplikacyjny, który jest wkładany bezpośrednio do klimatyzatora – zwykle przez otwór po wyjęciu filtra kabinowego. Dzięki temu piana dostaje się jak najbliżej parownika, gdzie ma za zadanie rozpuścić i zneutralizować nagromadzony brud, bakterie i pleśń. Po aplikacji produkt pozostawia się na kilkadziesiąt minut, podczas których piana rozpada się i wypływa z samochodu wraz z brudem przez odpływ kondensatu. Ta metoda czyszczenia jest bardzo skuteczna i nadaje się do regularnej konserwacji klimatyzacji –najlepiej wiosną lub jesienią.

Aerozole: Dezynfekcja przez cyrkulację

Drugą opcją są tak zwane samodziałające aerozole, które nie wymagają żadnych manipulacji we wnętrzu samochodu. Są proste w użyciu: uruchamiasz silnik, włączasz klimatyzację na pełną moc i ustawiasz obieg zamknięty (recyrkulacja powietrza). Następnie należy umieścić rozpylacz w przestrzeni na nogi (np. za fotelem pasażera) i uruchomić zawór, aby uwolnić zawartość pojemnika. Zamykamy drzwi i okna samochodu i pozostawiamy spray na kilka minut, aby mógł swobodnie działać. W międzyczasie aerozol krąży we wnętrzu i dostaje się do systemu wentylacji, gdzie neutralizuje nieprzyjemne zapachy i eliminuje bakterie. Po upływie zalecanego czasu należy dobrze przewietrzyć samochód.

Czyszczenie klimatyzacji ozonem: dlaczego jest to najskuteczniejsza metoda

Jeśli naprawdę chcesz dokładnie oczyścić klimatyzację i wnętrze samochodu z bakterii, pleśni i nieprzyjemnego zapachu, jedną z najskuteczniejszych metod jest czyszczenie ozonem. Metoda ta jest powszechnie stosowana w warsztatach samochodowych i wykorzystuje gaz zwany ozonem (O₃ ) – który jest wytwarzany ze zwykłego tlenu (O₂) przy użyciu wyładowania elektrycznego lub światła UV.

Ozon jest bardzo silnym utleniaczem, co oznacza, że gdy wchodzi w kontakt z substancjami organicznymi (np. bakteriami, pleśnią lub wirusami), dosłownie je rozkłada i niszczy. W przeciwieństwie do konwencjonalnych sprayów, ozon dociera do wszystkich zakamarków układu klimatyzacji i wnętrza, w tym do miejsc, do których fizycznie nie można dotrzeć w inny sposób – takich jak za deską rozdzielczą, w otworach wentylacyjnych lub pod siedzeniami.

Proces odbywa się w zamkniętym samochodzie bez ludzi. Po zastosowaniu ozon szybko rozkłada się z powrotem na tlen, dzięki czemu wnętrze jest całkowicie bezpieczne i wolne od pozostałości chemicznych po wentylacji.

Ozonowanie to idealny wybór, jeśli

  • czujesz silny lub stęchły zapach z klimatyzacji,
  • masz alergię lub kupujesz używany samochód,
  • chcesz naprawdę dokładnej dezynfekcji.

Filtr kabinowy: ukryty winowajca nieprzyjemnego zapachu i brudu w samochodzie

Jednym z najczęściej pomijanych elementów konserwacji klimatyzacji jest filtr kabinowy. Tymczasem to właśnie on ma największy wpływ na czystość powietrza wewnątrz samochodu. Jego główną rolą jest wychwytywanie kurzu, pyłków, smogu, sadzy i innych zanieczyszczeń ze środowiska zewnętrznego. Jeśli jednak filtr pozostaje niezmieniony przez długi czas, nie tylko staje się mniej skuteczny, ale może być również źródłem nieprzyjemnego zapachu, stęchlizny, a nawet pleśni.

Zatkany filtr zmniejsza przepływ powietrza, pogarsza wydajność wentylacji i klimatyzacji, a w skrajnych przypadkach może zanieczyszczać powietrze, którym oddychasz. W przypadku bardziej wrażliwych osób może to przyczynić się do podrażnienia dróg oddechowych lub reakcji alergicznych.

Niektórzy producenci samochodów podają żywotność oryginalnych filtrów kabinowych wynoszącą do 24 miesięcy lub 30 000 km. Dotyczy to jednak tylko normalnych warunków i regularnej konserwacji.

Na rynku dostępne są różne rodzaje filtrów:

  • Podstawowe filtry papierowe – dostępne w cenie od około 30 do 60 zł.
  • Filtry węglowe – lepiej wychwytują zapachy i gazy, cena od 50 do 120 zł.
  • Filtry antybakteryjne i antyalergiczne – odpowiednie dla alergików, cena od około 60 do 200 zł.

Różnica w cenie między zwykłym a lepszym jakościowo filtrem nie jest duża, ale różnica w efekcie może być znacząca. Jeśli cenisz sobie czyste powietrze i zdrowie, warto zainwestować w filtr dobrej jakości.

W przypadku większości samochodów wymiana filtra kabinowego jest prostym zadaniem, które można wykonać w domu w kilka minut, postępując zgodnie z instrukcjami zawartymi w instrukcji obsługi lub filmami dostępnymi w Internecie. Jeśli jednak nie masz pewności, możesz pozostawić wymianę w centrum serwisowym – zwykle odbywa się to wraz z regularną konserwacją klimatyzacji.

Jak czyścić klimatyzator

Odgrzybianie klimatyzacji: Szybka pomoc dla świeżego wnętrza

Jeśli chcesz usunąć nieprzyjemne zapachy i odświeżyć powietrze w samochodzie oraz nadać klimatyzacji zapach, możesz sięgnąć po specjalne spraye odświeżające. Działają one zazwyczaj na zasadzie „bomby” aerozolowej, która jest aktywowana wewnątrz samochodu po włączeniu klimatyzacji i recyrkulacji powietrza.

Wystarczy umieścić spray w kabinie, zamknąć okna i drzwi, włączyć klimatyzację i pozwolić zapachowi przepływać przez system przez kilka minut. Dzięki temu przyjemny zapach dotrze do całego obwodu wentylacyjnego i pozostanie we wnętrzu przez kilka dni lub tygodni.

Należy jednak pamiętać, że odświeżacz nie zastępuje prawdziwej dezynfekcji. Nie usuwa bakterii ani pleśni – jest jedynie uzupełnieniem po wyczyszczeniu układu lub w celu utrzymania świeżości podczas jazdy. Cena takich sprayów waha się zwykle od 25 do 60 pensów, w zależności od marki i rodzaju zapachu.

Jak przedłużyć żywotność klimatyzacji?

Aby upewnić się, że klimatyzacja samochodowa działa jak najdłużej i działa płynnie, należy ją od czasu do czasu włączać, nawet zimą – najlepiej raz na dwa tygodnie na kilka minut. Pomoże to utrzymać uszczelki w dobrym stanie, zapobiegnie sztywnieniu zaworów i utrzyma regularny przepływ chłodziwa i smaru w układzie.

Prostą, ale bardzo skuteczną sztuczką jest również wyłączenie klimatyzacji na kilka minut przed dotarciem do celu. Najlepiej na około pięć do dziesięciu minut przed wyłączeniem silnika. Pozwoli to parownikowi wyschnąć i nie zatrzymywać wilgoci, która w przeciwnym razie często prowadzi do nieprzyjemnych zapachów lub pleśni. Nie wyłączaj wentylatora – pomoże to usunąć pozostałą wilgoć z układu.

Rozsądna obsługa dotyczy również klimatyzacji . Zbyt duża różnica między temperaturą zewnętrzną i wewnętrzną jest szkodliwa nie tylko dla Ciebie, ale także dla samego systemu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj