Wahania obrotów silnika – Co powoduje wahania obrotów i jak to naprawić?

0
37
Wahania obrotów silnika

Wszyscy właściciele starszych samochodów znają ten dość nieprzyjemny problem. Bujające obroty są bardzo irytujące, a to dlatego, że samochód potrafi nieprzyjemnie terkotać, ma to oczywiście wpływ na zużycie paliwa, czy też po prostu nie jest w stanie przyspieszyć tak, jakbyśmy tego oczekiwali. Dziś skupimy się na tym temacie i postaramy się powiedzieć o nim nieco więcej.

Normalne obroty

Aby wiedzieć, że coś jest nie tak, dobrze jest najpierw wiedzieć, co tak naprawdę jest w porządku. Średnia prędkość obrotowa biegu jałowego dla większości samochodów wynosi około 900 obr. Nie obawiaj się jednak, że jeśli oddasz samochód do diagnostyki, a samochód pokaże zakres obrotów około 850 obr / min, coś jest nie tak. Uwierz mi, nie jest i wszystko jest w porządku. Ponadto prędkości biegu jałowego mogą się różnić, więc zawsze sprawdzaj optymalną prędkość dla danego samochodu. Obroty powinny nadal ładnie i płynnie rosnąć podczas przyspieszania i powinno to odbywać się w tak zwany liniowy sposób. Wszelkie drgania, zacinanie się lub niezdolność do dalszego zwiększania obrotów do maksimum są nieprawidłowe.

Dlaczego mój samochód zwiększa obroty po uruchomieniu?

W wielu samochodach obroty wzrastają po uruchomieniu i może to mieć kilka przyczyn:

Zimna pogoda i ciepły lub zimny silnik

W niskich temperaturach prędkość obrotowa biegu jałowego może być wyższa, ponieważ silnik chce się szybko rozgrzać i dlatego potrzebuje bogatszej mieszanki. Jednak czasami może się to zdarzyć nawet bez zimnej pogody. Dlatego należy pamiętać, że prędkości obrotowe biegu jałowego mogą się różnić w przypadku ciepłego i zimnego silnika. Wyższe obroty na zimnym silniku mogą wynikać z faktu, że katalizator nagrzewa się szybciej, a silnik nie emituje tak dużej ilości zanieczyszczeń.

Sprzęt elektryczny i multimedialny, w tym klimatyzacja

Wszystkie te elementy mają wpływ na prędkość obrotową biegu jałowego. Przy włączonych światłach, klimatyzacji i innych urządzeniach multimedialnych alternator musi wytwarzać więcej prądu, a silnik potrzebuje go do zasilania. Silnik musi na to zareagować, zwiększając swoją moc, gdy jest to przyczyną wzrostu obrotów.

Co powoduje nieregularne lub wahające się obroty

Jak wspomniano, prędkości obrotowe biegu jałowego mają określone parametry, które są ważne dla prawidłowego działania. Podobnie, mają one określone parametry przyspieszenia podczas rzeczywistej jazdy. Przyjrzyjmy się teraz, co jest nie tak.

Nieszczelny lub brudny filtr powietrza

Ta z pozoru błaha głupota może wpędzić nas w spore kłopoty. Z powodu jego zabrudzenia lub niedrożności do cylindrów nie dociera wystarczająca ilość powietrza. Może to skutkować wahaniami obrotów, słabym przyspieszeniem, a w samochodach wyposażonych w gaźnik nawet wyłączeniem silnika podczas przyspieszania, gdy silnik się dławi.

Zatkany filtr paliwa

Zatkany filtr paliwa może nawet spowodować, że nie będziemy mogli nigdzie jechać, ponieważ paliwo nie dociera przez niego do cylindrów. Jeśli jest zatkany, prędkość obrotowa biegu jałowego zwykle nie zmienia się, gdy sytuacja zmienia się podczas przyspieszania i możemy zobaczyć, jak samochód szarpie podczas przyspieszania z powodu niewystarczająco bogatej mieszanki lub tak zwanego uczucia hamowania. Krótko mówiąc, wygląda to tak, jakby nasz samochód w ogóle nie chciał przyspieszyć.

Świece zapłonowe, kable, cewki

Jeśli świeca zapłonowa, kabel lub cewka ulegną awarii, może to spowodować, że na przykład czterocylindrowy silnik będzie pracował tylko na trzech cylindrach naraz. Silnik może zacząć wydawać nieprzyjemne dźwięki, zacinać się(nieregularna praca) i tracić moc. Daje to wrażenie, że silnik zaraz wyskoczy z samochodu. Dlatego ważne jest, aby regularnie wymieniać świece i sprawdzać, czy cewka i kable działają prawidłowo.

Masa powietrza

Ciężar powietrza jest bardzo częstym elementem wahań prędkości obrotowej biegu jałowego. Zwiększone zużycie paliwa, a nawet słabe przyspieszenie lub niemożność obracania silnika. Idealnym sposobem na wykrycie tego problemu jest skorzystanie z diagnostyki. Przy tej usterce może nam się również zapalić kontrolka check engine.

Przepustnica

Zanieczyszczona lub zacinająca się przepustnica może bardzo uprzykrzyć życie. Może powodować nieregularne obroty, słabe lub niemożliwe przyspieszenie, a nawet zgaśnięcie silnika. Rozwiązaniem problemu jest jej wymiana lub wyczyszczenie.

Sonda lambda

Sonda lambda jest elementem oceniającym i diagnostycznym naszego samochodu. Większość współczesnych samochodów posiada dwie sondy lambda, jedną przed, a drugą za katalizatorem. Jej usterka objawia się zapaleniem kontrolki silnika, szarpaniem przy przyspieszaniu i co najważniejsze wzrostem zużycia paliwa. Usterkę tę diagnozuje się za pomocą diagnostyki.

Zablokowanie filtra DPF i jego regeneracja

Podczas regeneracji filtra DPF silnik może przyspieszać z powodu wypalenia filtra DPF, a silnik może pracować nieco nieregularnie. Podobnie, aby wymusić regenerację, wymagany jest znaczny wzrost prędkości obrotowej biegu jałowego. Z drugiej strony, zatkanie filtra może spowodować, że będziemy jeździć w trybie awaryjnym i nie będziemy w stanie uruchomić silnika. Całkowite zablokowanie może uniemożliwić uruchomienie samochodu lub utrzymanie go w ruchu.

Zatkany katalizator

Zatkany katalizator zwykle pojawia się przy wyższych prędkościach. Bieg jałowy zwykle pozostaje taki sam. Ale przy przyspieszaniu samochód po prostu nie chce. To tak, jakby ktoś trzymał go za tyłek, a my mamy trudności z obróceniem silnika. Rozwiązaniem jest wymiana lub czyszczenie. Problem ten skutkuje również zwiększonym zużyciem paliwa i możliwym zniszczeniem silnika z powodu powracających spalin.

Zły wtrysk

Zły wtrysk powoduje, że cierpimy na drganie samochodu przy przyspieszaniu, nadmierne dymienie i wahania obrotów biegu jałowego. Tutaj opcją jest wymiana części lub jej regeneracja.

Uszkodzone turbo

Uszkodzone turbo spowoduje na przykład zużycie oleju i dym z wydechu. Może również spowodować przejście w tryb awaryjny, w którym po prostu nie obracamy samochodu powyżej 2500 do 3000 obr / min.

Zacinająca się linka przepustnicy lub pedał przyspieszenia

Jest to przypadłość starszych samochodów, a dziś dość archaiczna. Ale zacinająca się linka przepustnicy może powodować wysokie prędkości biegu jałowego lub drgające i nierówne obroty podczas przyspieszania. To samo dotyczy zacinającego się pedału przyspieszenia.

Usterka silnika

Jest to najbardziej fatalna i najgorsza rzecz, jaka może nam się przytrafić, a mianowicie, że serce naszego silnika zaczyna przeskakiwać.

Zużyte pierścienie tłokowe i uszkodzone tłoki

Objawia się to zwiększonym zużyciem oleju, niską mocą, niechęcią do przyspieszania i słabym rozruchem. Skutkuje to zmniejszoną kompresją silnika. Jeśli tłok jest na ostatnim odcinku, może się zablokować i spowodować śmiertelne uszkodzenie całego silnika. Dymienie silnika zwiększy się do czarnego, szarego dymu.

Uszkodzona głowica cylindrów

Objawia się to zwiększonym zużyciem wody i utratą kompresji. Woda może następnie znaleźć się w obszarze tłoka lub na świecach żarowych lub świecach zapłonowych. Powoduje to utratę mocy i związaną z tym niechęć do przyspieszania lub wahania obrotów.

Przepalone i uszkodzone zawory

Właściciele silników 1.2 HTP są bardzo świadomi tego problemu, ponieważ jest on bardzo częstą przyczyną złomowania lub sprzedaży ich samochodów. Uszkodzony w ten sposób samochód drga i traci moc, szczególnie w godzinach szczytu.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Jaka jest normalna prędkość obrotowa silnika?

średnia prędkość obrotowa biegu jałowego większości samochodów wynosi około 900 obr. Nie obawiaj się jednak, że jeśli oddasz samochód do diagnostyki, a samochód pokaże zakres obrotów około 850 obr / min, coś jest nie tak. Uwierz mi, nie jest i wszystko jest w porządku. Ponadto prędkości biegu jałowego mogą się różnić, więc zawsze sprawdzaj optymalną prędkość dla swojego samochodu.

Dlaczego mój samochód przyspiesza po uruchomieniu?

Wiele samochodów może zwiększać obroty przy rozruchu i istnieje kilka przyczyn tego zjawiska: zimna pogoda, gorący lub zimny silnik, sprzęt elektryczny i multimedialny, w tym klimatyzacja.

Co powoduje nieregularne lub kołyszące się obroty?

Może to być nieszczelny lub zanieczyszczony filtr powietrza, zatkany filtr paliwa, świece zapłonowe, kable i cewki, łuski powietrzne, sonda lambda, zacinający się korpus przepustnicy, zatkany filtr DPF i regenerator lub zatkany katalizator.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj