Praktyczny przewodnik: jak wykryć zużyte klocki i tarcze hamulcowe

0
10
hamulce wyłączone

Hamulce są bez wątpienia jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa samochodu. Dbanie o nie jest ważne, a igranie z nimi jest równoznaczne z igraniem z życiem swoim i innych. Spróbujmy więc dowiedzieć się, jak możemy sprawdzić te elementy, aby zorientować się, co jeszcze jest dobre lub kiedy należy sprawdzić samochód. Dziś skupimy się przede wszystkim na ich zużyciu.

Kontrola wizualna

Klocki hamulcowe, przynajmniej te z przodu, można zazwyczaj sprawdzić wizualnie bez zdejmowania koła. Albo patrzymy przez tarcze, albo przez koła. To samo można zrobić z tarczami. Jednak szczegółowa inspekcja jest idealna po zdjęciu koła.

Klocki hamulcowe

Klocki powinny mieć określoną minimalną grubość, którą można znaleźć w internecie lub w instrukcjach warsztatowych. Zazwyczaj jest to 2 mm. To trochę za mało. Dodatkowo większość klocków piszczy przed końcem swojego żywota, a nasze nowoczesne samochody wyposażone są w kontrolki sygnalizujące zużycie. Jeśli taka się zapali, powinniśmy niezwłocznie udać się do serwisu lub przystąpić do ich wymiany (uwaga, nawet elektronika może się mylić, np. przez zły obwód w płytkach lub przerwę czy połączenie).

Nawet odpadające lub pękające kawałki talerza są niepożądane, to jest złe. Jeśli zajeździmy tarcze na śmierć, mogą wypaść, a my dodatkowo zrujnujemy tarczę i zacisk i daleko nie zajedziemy. Do pomiaru tarcz można użyć suwmiarki lub tarcz pomiarowych. Mierniki dają nam przybliżony obraz tego, w jakim stanie są nasze tarcze, jeśli chodzi o materiał ścierny.

Tarcze

Nawet tarcza ma minimalną szerokość, którą możemy sprawdzić u producenta lub w instrukcji warsztatowej. Kolejną rzeczą jest to, że tarcza nie może mieć nadmiernej krawędzi. Jeśli ma krawędź, można ją zeszlifować, jednak osobiście nie mam do czynienia z małymi krawędziami, a gdy widzę duże krawędzie, nie szlifuję tarczy, ale przystępuję do wymiany tarcz i talerzy. Krawędź tarczy można sprawdzić wzrokowo i dotykowo. Nie rób tego na rozgrzanych hamulcach! Można się poparzyć. Na chłodnym samochodzie jest w porządku i po prostu dotykamy tarczy.

Pęknięcia na tarczy hamulcowej

To jest naprawdę złe. Jeśli na tarczy widoczne są pęknięcia, należy ją natychmiast wymienić. Wszelkie anomalie, pęknięcia, dziury, przebicia są złe. Nie zajmuj się klejeniem, gotowaniem itp. jest to bezcelowe i niebezpieczne. Kup nową część i będzie dobrze.

Rzucanie i kopanie

Jeśli jedziemy samochodem i wciskamy hamulec, a kierownica zaczyna wibrować, to coś jest nie tak. Najprawdopodobniej tarcza jest pofalowana i tak zwana „daje nam drgania kierownicy”. To jest złe. Osobiście nie kazałbym jej nigdzie ponownie spłaszczać, ale raczej założyłbym nową.

Nawet nowe tarcze hamulcowe mogą nas zawieść. Jeśli kupimy bardzo tanie części o niejasnym pochodzeniu, mogą one falować pod wpływem ciepła i zacząć rzucać po kilku kilometrach, dlatego dobrym pomysłem jest kupowanie części hamulcowych od renomowanych producentów, którzy mają wieloletnie doświadczenie i wiedzą, co robią, ale uwaga, w dzisiejszych czasach części są przepakowywane! Dlatego czasami zakup idealnej marki za kilka złotych nie jest pewny, bo opakowanie może być oryginalne, ale część już nie! Z drugiej strony wielu znanych producentów produkuje swoje towary na tych samych liniach co tańszy dystrybutor. Dlatego tutaj wymienię kilka marek, których osobiście używam:

Do ciężkich i mocnych samochodów – TRW, ATE, Brembo, Ferodo, Texar.

Do lżejszych i mniej wydajnych samochodów – Blue Print, Febi, Meyle, ABS.

Wybór pozostawiam Tobie, idealnie jest poczytać fora lub udać się do znajomych mechaników, którzy wymieniają i powiedzą czego sami używają i co mniej więcej się psuje. Nawet najlepszy producent może mieć gorszy dzień.

Co będzie mi potrzebne przy wymianie tarcz i klocków?

Tę czynność również możemy wykonać w domu, ponieważ nie jest to nic trudnego, ale wymaga pewnych umiejętności i doświadczenia, które w tym przypadku jest ważniejsze od umiejętności mechanicznych. Damy ci absolutnie krótki elementarz, aby dać ci wyobrażenie.

info: Jeśli wymieniam tarcze hamulcowe w samochodzie po raz pierwszy, a u dealera dostępnych jest wiele rozmiarów tarcz dla danego samochodu, idealnie jest najpierw je zmierzyć, aby sprawdzić, jak wyglądają części, a następnie ewentualnie przejść do zamawiania części.

  • Zaciski są montowane na pływających sworzniach na przedniej osi, zwykle imbus #7 (ten imbus nie jest zawarty we wszystkich zestawach, więc kup jeden), czasami dostępne są torxy. Z tyłu najczęściej znajdują się śruby, gdzie znajdziesz sześciokąt #15 na tulei i #13 na śrubie.
  • Zawsze czyścimy pływające sworznie i ich tuleje oraz sprawdzamy osłony przeciwpyłowe lub je wymieniamy. Osobiście smaruję je wazeliną miedzianą, wazeliną ceramiczną lub olejem silikonowym – wazeliną lub smarem przeznaczonym do tego celu. Zawsze to smarowanie wywołuje wiele dyskusji wśród ekspertów i każdy powie ci, że jego smar jest najlepszy i najlepszy, ale dla mnie nie pomylisz się z wazeliną miedzianą, ceramiczną lub silikonową, kropka. Uwaga, podobno na rynku są już szpilki, których nie należy smarować, ale jeszcze się z nimi nie spotkałem, powinny pochodzić od ATE.
  • Tarcze są zabezpieczone śrubami blokującymi. Trzeba je zdjąć, co czasami nie jest możliwe, jeśli zardzewiały i w razie potrzeby trzeba je odkręcić. Jeśli zamierzamy dokręcić je z powrotem, nigdy nie dokręcam ich „krwią”, ponieważ wtedy nie można ich poluzować, wystarczy trochę wyczucia i zadziała. Czasami musimy zdjąć wspornik hamulca, aby wyjąć tarczę.
  • Przed założeniem nowej tarczy osobiście ładuję cienką warstwę idealnie ceramicznej wazeliny lub smaru miedzianego. Tutaj znowu wywołuje to wiele dyskusji i wielu mechaników powie, że jest to zła praktyka, ponieważ może powodować drgania, a nic nie powinno tam być. Osobiście nigdy nic takiego mi się nie przydarzyło, chyba że używasz ekstremalnych ilości wazeliny, nie sądzę, aby istniało jakiekolwiek ryzyko bicia, ale nie jestem ekspertem. Smaruję je, ponieważ następnym razem, gdy je zdejmiesz i ich nie nasmarujesz, prawdopodobnie będziesz musiał je przewrócić i obijać. Co moim zdaniem jest znacznie gorsze niż odrobina smaru, dlatego osobiście smaruję, ale naprawdę cienką warstwą.
  • Ważną rzeczą jest oczyszczenie i odtłuszczenie powierzchni osadzenia płytek. Ponownie, niektórzy ludzie tutaj smarują, tak jak ja, ale naprawdę tylko obszar, w którym płyta przechodzi i nic więcej, a warstwa jest mniejsza niż cienka, w którym to przypadku ponownie używam wazeliny ceramicznej lub miedzianej. Robię tak od lat i jak dotąd nigdy nie miałem problemu, ale nie jestem profesjonalistą, gdy mogą powiedzieć ci inne doświadczenie. Krótko mówiąc, każdy robi jak umie i co mu pasuje i nie mogę twierdzić, że ktoś ma lepszy lub gorszy proces.
  • Teraz najważniejsza rzecz, do wciśnięcia tłoków zacisków potrzebne są specjalne narzędzia. Przednie zaciski można wcisnąć za pomocą dużego przyrządu lub zacisku, ale tylne, w których na przykład zintegrowany jest hamulec ręczny, idealnie nadają się do tego przyrządu do wciskania. Trzeba je wciskać i obracać, ponieważ jest w nich cienki gwint. Osobiście od lat używam zestawu Yato YT-0682. Posiada on przystawki do większości samochodów, z którymi można się zetknąć.
  • Po wymianie należy również prawidłowo odpowietrzyć układ hamulcowy, o czym pisaliśmy w osobnym artykule.

Podsumowując, jeśli nie masz wystarczającego doświadczenia, nigdy nie zajmuj się hamulcami! To kwestia życia i jeśli nie wiesz, co robisz, może pojawić się problem. Nawet moja procedura jest z pewnością inna niż zalecenia wielu producentów, robię to na własną rękę i na własne ryzyko, zaznaczam też, że jest to tzw. bez gwarancji, bo nie jestem autoryzowanym serwisem. Opieram się jednak na kilkuletnim doświadczeniu i fakcie, że robiłem to kilkukrotnie na samochodach swoich i rodziny i nigdy nic się nie stało, dla obcych na pewno bym nic nie naprawiał i polecam kontakt z profesjonalistami, którzy zostali przeszkoleni i powinni być biegli w temacie.

Podziel się w komentarzach, jaki jest Twój najlepszy sposób postępowania.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj