Hamulce są bez wątpienia jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa samochodu. Dbanie o nie jest ważne, a igranie z nimi jest równoznaczne z igraniem z życiem swoim i innych. Spróbujmy więc dowiedzieć się, jak możemy sprawdzić te elementy, aby zorientować się, co jeszcze jest dobre lub kiedy należy sprawdzić samochód. Dziś skupimy się przede wszystkim na ich zużyciu.
Klocki hamulcowe, przynajmniej te z przodu, można zazwyczaj sprawdzić wizualnie bez zdejmowania koła. Albo patrzymy przez tarcze, albo przez koła. To samo można zrobić z tarczami. Jednak szczegółowa inspekcja jest idealna po zdjęciu koła.
Klocki hamulcowe
Klocki powinny mieć określoną minimalną grubość, którą można znaleźć w internecie lub w instrukcjach warsztatowych. Zazwyczaj jest to 2 mm. To trochę za mało. Dodatkowo większość klocków piszczy przed końcem swojego żywota, a nasze nowoczesne samochody wyposażone są w kontrolki sygnalizujące zużycie. Jeśli taka się zapali, powinniśmy niezwłocznie udać się do serwisu lub przystąpić do ich wymiany (uwaga, nawet elektronika może się mylić, np. przez zły obwód w płytkach lub przerwę czy połączenie).
Nawet odpadające lub pękające kawałki talerza są niepożądane, to jest złe. Jeśli zajeździmy tarcze na śmierć, mogą wypaść, a my dodatkowo zrujnujemy tarczę i zacisk i daleko nie zajedziemy. Do pomiaru tarcz można użyć suwmiarki lub tarcz pomiarowych. Mierniki dają nam przybliżony obraz tego, w jakim stanie są nasze tarcze, jeśli chodzi o materiał ścierny.
Tarcze
Nawet tarcza ma minimalną szerokość, którą możemy sprawdzić u producenta lub w instrukcji warsztatowej. Kolejną rzeczą jest to, że tarcza nie może mieć nadmiernej krawędzi. Jeśli ma krawędź, można ją zeszlifować, jednak osobiście nie mam do czynienia z małymi krawędziami, a gdy widzę duże krawędzie, nie szlifuję tarczy, ale przystępuję do wymiany tarcz i talerzy. Krawędź tarczy można sprawdzić wzrokowo i dotykowo. Nie rób tego na rozgrzanych hamulcach! Można się poparzyć. Na chłodnym samochodzie jest w porządku i po prostu dotykamy tarczy.
Kwota 30 000 zł to w większości przypadków najczęstszy budżet na zakup używanego samochodu. Rynek samochodów używanych jest tutaj dość szeroki, ale który wybrać?
Małe...