Co oznacza kontrolka ASR? Często można ją zobaczyć zimą

0
197
Kontrolka ASR

Czasami natrafiamy w samochodzie na rzeczy, których po prostu nie rozumiemy lub nie znamy. Światła samochodowe, skróty i inne symbole nie są wyjątkiem. Niektóre z nich są bardzo ważne i ich nieznajomość może skutkować wypadkiem lub innym problemem. Instrukcje obsługi wiele wyjaśniają, ale czasami ich zrozumienie może być trudne. Przyjrzyjmy się zatem, co tak naprawdę oznacza skrót ASR.

Co oznacza skrót ASR?

Skrót ASR pochodzi od angielskiego terminu Anti-Slip Regulation lub Antriebsschlupfregelung w języku niemieckim. Odnosi się on do systemu regulacji poślizgu kół lub systemu antypoślizgowego siły napędowej z silnika na nawierzchnię drogi. Jeśli więc ruszasz na śliskiej nawierzchni, system ten zapewni, że ruszysz bez niepotrzebnego poślizgu. Mogłoby to spowodować wypadek lub inny problem, a system ASR zmniejszy w tym celu moment obrotowy silnika.

Jest to funkcja bezpieczeństwa będąca częścią elektronicznego programu stabilizacji toru jazdy ESP.

System ASR:

  • zapobiega obracaniu się kół napędowych,
  • aktywny system ASR interweniuje w celu zmniejszenia mocy – poprzez przyhamowanie koła lub zmniejszenie mocy silnika,
  • działa przy wszystkich prędkościach.

Gdy ASR jest aktywny, na desce rozdzielczej zapali się pomarańczowa kontrolka.

Podczas ruszania kontrolka ta powinna zapalić się na krótko, a następnie zgasnąć. Jeśli lampka nadal się świeci, system ASR nie działa, co wskazuje na usterkę.

Jeśli lampka kontrolna świeci stale na pomarańczowo, oznacza to awarię systemów stabilizacji ESC lub ASR. W takim przypadku należy podłączyć pojazd do systemu diagnostycznego.

Kontrolka ASR

Ułatwia ruszanie na śliskiej nawierzchni

Zwiększa bezpieczeństwo jazdy na śliskich nawierzchniach o słabej przyczepności. Współpracuje z systemem EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego), a także z jednostką sterującą pojazdu. Interweniuje nie tylko podczas ruszania, ale także podczas pokonywania zakrętów, gdzie działa jako kontrola poślizgu, który w przeciwnym razie skutkowałby podsterownością. O zaangażowaniu systemu ASR w układ kierowniczy świadczy migająca kontrolka na desce rozdzielczej. Należy to traktować jako ostrzeżenie, że warunki jazdy nie są idealne i należy dostosować styl jazdy.

ASR regulacji poślizgu kół lub systemu antypoślizgowego siły

Jak działa system ASR?

Wszystko działa na zasadzie porównywania prędkości osi napędzanej i nienapędzanej. Czujniki prędkości kół wysyłają informacje do jednostki sterującej, która je przetwarza. Jeśli wykryje, że oś napędzana ślizga się w niekontrolowany sposób, natychmiast uruchamia hamulce tego koła. Podczas szybkiej jazdy system działa nieco inaczej. Aby zachować bezpieczeństwo, zmniejsza moc silnika i moment obrotowy lub wymusza otwarcie przepustnicy.

ASR można wyłączyć

Zaleca się wyłączenie systemu ASR, na przykład podczas jazdy z łańcuchami śniegowymi. Poślizg w zdrowych granicach jest tutaj nieunikniony, a system może odebrać bardzo potrzebny moment obrotowy. Producenci samochodów używają różnych oznaczeń dla tego systemu i poza niewielkimi różnicami, wszystkie działają tak samo. Można więc spotkać się ze skrótami ASR, ASC, ETC, ETS, DTC, TCS lub TC.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Co to jest ASR?

Skrót ASR pochodzi od angielskiego terminu Anti-Slip Regulation lub niemieckiego Antriebsschlupfregelung. Jest to system regulacji poślizgu kół lub system antypoślizgowy dla siły napędowej z silnika na nawierzchnię drogi. Jeśli więc ruszasz na śliskiej nawierzchni, system ten zapewni, że ruszysz bez niepotrzebnego poślizgu.

Co powinienem zrobić, jeśli świeci się kontrolka ASR?

Jeśli system ASR jest aktywny, na desce rozdzielczej zapali się pomarańczowa kontrolka. Kontrolka ta powinna zapalić się na krótko, a następnie zgasnąć po uruchomieniu samochodu. Jeśli kontrolka nadal się świeci, system ASR nie działa, co wskazuje na usterkę. Prawdopodobnie jest to wyłączenie za pomocą przycisku ESP) i kierowca nie może na nim polegać.

Czy system ASR można wyłączyć?

Zaleca się wyłączenie systemu ASR, na przykład podczas jazdy z łańcuchami śniegowymi. Poślizg w zdrowych granicach jest tutaj nieunikniony, a system może odebrać bardzo potrzebny moment obrotowy.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj