Co zrobić, gdy zapali się kontrolka filtra cząstek stałych? Dowiedz się, co to może oznaczać i czy możesz sobie z tym poradzić samodzielnie. Kontrolka nie zawsze automatycznie oznacza nieodwracalnie zabrudzony filtr.
Kontrolki samochodowe, które od czasu do czasu nas zaskakują, nie oznaczają automatycznie katastrofy i kosztownych napraw. Tak czy inaczej, powinniśmy zwracać na nie uwagę – zwłaszcza, gdy jedna z nich zachowuje się inaczej niż zwykle. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się kontrolce filtra cząstek stałych.
Filtr cząstek stałych
Filtr cząstek stałych (DPF lub FAP) wychwytuje stałe zanieczyszczenia w spalinach silnika. Zanieczyszczenia stałe – sadza – składają się z różnych związków. Są one szkodliwe dla zdrowia i zanieczyszczają powietrze. Na szczęście filtr DPF może wychwycićich więcej. Filtr DPF jest również ważny, aby samochód spełniał normy emisji spalin.
Świeci się kontrolka filtra cząstek stałych, co mogę zrobić?
Samochód wymaga regeneracji
Zapalenie się kontrolki ostrzegawczej filtra cząstek stałych (DPF) często oznacza, że samochód wymaga regeneracji. Prawdopodobnie nie doszło do tego z powodu złych warunków. Można temu zaradzić w dość prosty sposób.
Jeśli więc samochód zachowuje się zupełnie normalnie poza tą kontrolką i nic innego się nie zmieniło, wybierz się na dłuższą przejażdżkę. Podczas jazdy utrzymuj stałą prędkość na czwartym lub piątym biegu przy prędkościach powyżej 2500.
Zużycie paliwa powinno rosnąć w czasie jazdy – oznacza to, że trwa regeneracja. Po jej zakończeniu kontrolka filtra cząstek stałych powinna zgasnąć. Jeśli tak się nie stanie, zatrzymaj się i wyłącz silnik. Po chwili ponownie uruchom silnik. Kontrolka nie powinna się zaświecić.
Zatkany filtr
Niestety jest to również dość powszechne zjawisko. Występuje głównie w samochodach z większym przebiegiem i starszych. Regeneracja nie jest po prostu stuprocentowa, a w miarę gromadzenia się cząstek stałych filtr z czasem ulega zatkaniu. W takim przypadku wymiana lub czyszczenie filtra jest na porządku dziennym.
Zatkany filtr objawia się nie tylko kontrolką ostrzegawczą DPF, ale także niskimi osiągami silnika i zwiększonym zużyciem paliwa. Jednocześnie obciążany jest układ wydechowy, co może objawiać się dymem z wydechu (temperatura gazów jest podwyższana w celu wypalenia zanieczyszczeń). Samochód przełącza się w tryb awaryjny.
Usterka układu wtryskowego
Usterka układu wtryskowego może być również sygnalizowana przez kontrolkę filtra cząstek stałych. W takim przypadku w tym samym czasie zapali się lampka kontrolna silnika. Zwykle towarzyszy temu gorszy rozruch silnika. Wtryskiwacz może być uszkodzony lub po prostu zatkany. Prawdopodobnie nie poradzisz sobie z tą usterką samodzielnie, zabierz ją do mechanika.
Problem z czujnikiem ciśnienia
Kontrolka filtra cząstek stałych może również wskazywać na problem z czujnikiem ciśnienia i temperatury spalin. Z powodu tej usterki jednostka sterująca nie może uzyskać informacji o stanie filtra i dlatego zgłasza błąd. W takim przypadku należy wymienić uszkodzony czujnik ciśnienia.