Zaletą małych samochodów miejskich w dzisiejszym zatłoczonym ruchu miejskim jest przede wszystkim ich rozmiar. Nie ma problemu z parkowaniem, a dzięki oszczędnym i małym silnikom nie ma też problemu z oszczędnością paliwa.
Samochody niższej klasy średniej
Skoda Rapid
Błędem byłoby pominięcie modelu Rapid. Jego zalet jest co niemiara i do 30 000 zł jest to bardzo rozsądny wybór. Za nasze pieniądze możemy dostać 1.2 TSI o mocy 77 kW. Testowaliśmy jego nowszą wersję 1.0 TSI 81 kW , ale nadwozie jest w zasadzie takie samo. 1.2 TSI działa mniej więcej tak samo, ale ma nieco wolniejsze reakcje i nieco większe zużycie paliwa ze względu na dodatkowy cylinder. Zalety Rapida to jakość wnętrza i możliwość zamontowania 3 fotelików dziecięcych. Ponadto samochód można serwisować stosunkowo tanio. Należy uważać na korozję spowodowaną uderzeniami i stan okablowania silnika TSI. Oczywiście należy pilnować historii i serwisu olejowego. Właściwości jezdne są bardzo dobre jak na tę klasę. Dostępna jest wersja spaceback oraz hatchback, którą polecam ze względu na większy bagażnik.
Skoda Fabia 3. generacji
Pozostaniemy przy naszym rodzimym producencie samochodów. Plusem jest to, że Fabia urosła względem poprzedniej generacji. Wersja kombi jest idealna dla rodziny z dwójką dzieci i łatwo ją dostać w granicach 30 000 zł. Samochód ma bardzo dobre właściwości jezdne i w przeciwieństwie do Rapida, w tej cenie możemy go dostać z silnikiem 1.0 TSI 70 kW. Jest bardzo ekonomiczny i łatwy w serwisowaniu. Nie pomieści jednak 3 fotelików dziecięcych. Wnętrze Fabii zostało dobrze wykonane przez Skodę, nawet w dzisiejszych czasach nie razi. Nadwozie jest bardzo dobrze zabezpieczone antykorozyjnie, a jego wygląd jest ponadczasowy. Nie ma ona wielu słabych punktów, ale dobre sprawdzenie historii auta i jego stanu serwisowego przy zakupie może zaoszczędzić nam wielu kłopotów w przyszłości. Co więcej, jest to ostatnia Fabia Combi, gdyż kolejna generacja, nie oferuje już tej stylistyki nadwozia.
Autor: Vauxford – Praca własna, CC BY-SA 4.0
Dacia Logan MCV 2
Dacia jest często niepotrzebnie niedoceniana. Logan drugiej generacji jest tego dowodem, a ci, którzy nie jeździli tym samochodem, nie zrozumieją. Idealnym silnikiem jest 0.9 TCE, nie tylko niezły pod względem zużycia paliwa, ale także bardzo dobry pod względem jakości. Samochód pomieści 3 foteliki dziecięce, a bagażnik, choć na papierze nie wydaje się większy od Skody Octavii 2 (sam próbowałem). Zaletą jest też prześwit, gdzie nie musimy się martwić o polne drogi. Zawieszenie jest powiedziałbym prawie komfortowe, ale na pewno nie jest to rozpruwacz zakrętów. Wnętrze jest raczej celowe i łatwe do utrzymania w czystości, ale nie tak wysokiej jakości jak u konkurencji. Musimy również wybaczyć takie funkcje, jak podgrzewane fotele, ponieważ tak naprawdę nie spełniają one swojej roli. Dacia jest idealna dla rodziny, która chce najnowszego i najbardziej wydajnego samochodu za swoje pieniądze. Pod względem serwisowania to kompletna bajka, ponieważ ceny części są naprawdę niskie. Upewnij się, że samochód nie był przeładowany (jazda w terenie – pogniecione progi), ani zdemolowany.
By Vauxford – Praca własna, CC BY-SA 4.0
Ford Focus MK3
Za te pieniądze można dostać Focusa z lat 2012-2015! Pod względem wyglądu po prostu nie pasuje. Jego właściwości jezdne są wzorowe i nastąpiła duża poprawa, najlepsze wtedy przychodzi po 2017 roku, kiedy sam bym sięgnął po ten egzemplarz po faceliftingu (tu jesteśmy bardziej powyżej poziomu 30 000 zł, ale przed faceliftem nie jest źle. Polecałbym 1.0 Ecoboost o mocy 92 kW, który oferuje bardzo dobrą jazdę. Nie jest jednak tak oszczędny, jak można by się spodziewać, ale jeździ bardzo przyjemnie. Wnętrze jest bardzo dobrze wykonane. Na plus zasługuje również trwałość podwozia. Dostępne są wersje hatchback, kombi i sedan. Wersja kombi to znowu dobry samochód dla rodziny z dwójką dzieci. Nawet po przejechaniu 100 000 km silnik nie wykazał prawie żadnego zużycia. Ważne są interwały wymiany oleju ze względu na smarowanie mgłą olejową. Dbałość o tylną oś wielowahaczową jest również niezbędna do utrzymania dobrych właściwości jezdnych.
Volkswagen Golf VI
Golf jest bardzo popularnym samochodem używanym i czasami jest bardziej przystępny cenowo niż Octavie z tych samych lat produkcji, przynajmniej w Czechach, lub jest mniej używany. W przypadku tego używanego samochodu mamy raczej ograniczony budżet, ale jeśli poświęcimy trochę czasu, możemy znaleźć odpowiedni egzemplarz. Za te pieniądze najlepszym wyborem będzie 2.0 TDI 110 kW, który jest idealnym wyborem dla tych, którzy mają tendencję do pokonywania dłuższych dystansów. Silnik przeszedł ewolucję i wiele chorób wieku dziecięcego zostało wypędzonych, ale nadal od czasu do czasu nękają go typowe usterki silnika TDI. Golf oferuje bardzo ładne i uporządkowane wnętrze z piękną deską rozdzielczą. Wygląd zewnętrzny jest raczej typowo konserwatywny, ale to nic złego. Wersja Variant oferuje dużą przestrzeń bagażową, a hatchback ponownie oferuje wygląd, który jest popularny od lat. Właściwości jezdne, jak zwykle w przypadku Golfa, stoją na bardzo dobrym poziomie. Zaletą jest szerokie przedstawicielstwo serwisowe i doświadczenie w usuwaniu usterek. Wadą może być stukanie, skręcanie, zawyżona cena czy zainteresowanie złodziei. Lepiej wybrać mechanika, który dokona przeglądu samochodu, lub zlecić przegląd w serwisie.
By Spurzem – Lothar Spurzem Own work, CC BY-SA 2.0
W przypadku samochodów z niższej średniej półki, dobrym pomysłem jest wybór w zależności od posiadanych środków finansowych, nie tylko w odniesieniu do zakupu, ale i ewentualnego serwisowania. Musimy też jasno określić nasze priorytety, gdzie i jak długie trasy będziemy pokonywać.
Samochody z wyższej półki
Przyjrzyjmy się teraz kilku wozom, które moglibyśmy kupić za określone grosze. Będą to samochody, które nie miały niskich cen zakupu, ale nadal będą nas uczciwie reprezentować.
Audi A6 C6
Teraz powiecie mi, że można kupić takie za mniej niż nasz budżet i w tym momencie wszystko się wyjaśnia. Za te pieniądze możemy kupić Audi A6 z doskonałym silnikiem 2.7 TDI 132 kW V6, zaletą jest to, że przyszedł bez DPF. Jest to dość niezawodny silnik, ale ma bardzo kosztowną wymianę rozrządu kosztującą około 9000 zł (większość używanych samochodów ma tylko wymianę rozrządu przed i to obniża cenę), gdzie moglibyśmy faktycznie zmieścić się z marginesem finansowym, jeśli kupimy dobrze. Oczywiście będą wyższe koszty utrzymania, ale po latach ceny nieco spadły i nie jest tak źle. Jeśli dobrze trafimy, otrzymamy reprezentacyjny samochód z ponadprzeciętnymi właściwościami jezdnymi i łatwym napędem 4×4 Quattro. Wnętrze jest nienagannie wykonane i nawet dziś nie gubi się, gdy to samo dotyczy wyglądu zewnętrznego. Silnik ma dużą moc, a jego zużycie paliwa jest bardzo dobre. Kłopotliwy może być elektroniczny hamulec ręczny, a czasem zdarzają się problemy z wtryskiwaczami (można je odnowić). Należy uważać na egzemplarze powypadkowe, kradzione lub zaniedbane.
Mazda 6 2. generacji
Każdy, kto kiedykolwiek jeździł Mazdą 6, wie, że te samochody potrafią zahipnotyzować kierowcę, a jeśli lubisz sportową jazdę, ale nadal chciałbyś uzyskać sporą dawkę komfortu i wyrwać się z szeregu, jest Mazda 6 drugiej generacji z silnikiem 2.5 MZR o mocy 125 kW. Jest to czterocylindrowiec o bardzo dobrej mocy i ponadprzeciętnej reakcji przepustnicy. Zużycie paliwa wynosi około 9 l/100 km. Silnik jest niezawodny z solidnym łańcuchem rozrządu i nie ma zbyt wielu słabych punktów. Wnętrze jest bardzo dobrze wykonane, a fotele zapewniają duży komfort. Ta Mazda nie rdzewieje już tak jak jej poprzedniczka, ale nadal należy uważnie sprawdzać, czy nie ma rdzy. Samochód występuje zarówno w wersji wagon, jak i sedan. Oferuje odpowiedni klimatyczny silnik , frajdę z jazdy i, w wersji kombi, dużo miejsca dla rodziny z dziećmi. Uważaj na podróbki, na których szybko pojawi się rdza.
Autor: Thomas doerfer – Praca własna, CC BY 3.0
Samochody z wyższej półki średniej będą również miały wyższe koszty rutynowego serwisowania. Wynika to zazwyczaj z bardziej skomplikowanych osi, większej liczby urządzeń elektronicznych i być może większych rozmiarów opon. Ze względu na większą pojemność silnika, koszt ten będzie również odzwierciedlony w obowiązkowym ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej.
Dla rodzin z trójką dzieci
Jeśli masz kilkoro dzieci z rzędu, tak jak ja, wiesz, że liczy się każdy grosz, a dzieciaki dają samochodowi popalić. Czasami trzeba zaprzeczyć swoim zapędom do jazdy i wybrać rozsądną drogę.
Volkswagen Touran 2
Gdybym miał być całkowicie rozsądny, wybrałbym Dacię Lodgy lub Dokker i nie byłby to wcale zły wybór, ale gdybym chciał lepiej wyposażonego samochodu, wybrałbym Tourana drugiej generacji z silnikiem 1.2 TSI o mocy 77 kW. Powód jest prosty, ponieważ zużycie paliwa jest porównywalne z 1.6 TDI i wiąże się z mniejszym ryzykiem niż diesel, gdzie oszczędzasz również na obowiązkowym ubezpieczeniu OC. Wygląd Tourana jest bardzo zabawny, silnik jest wystarczający dla rodziny, a wnętrze jest dobrze wykonane w stylu Grupy. Właściwości jezdne są bardzo przyjemne, a dobra pozycja za kierownicą jest również zaletą. Bagażnik jest wystarczająco duży dla rodziny, części są dostępne, a serwisowanie nie jest drogie. Touran to świetny wybór. Należy uważać, jak zwykle w przypadku tego koncernu, na stłuczki, zwinięte samochody, skradzione samochody itp. Szczególną ostrożność należy zachować w przypadku grzechoczących rozrządów, terminowych wymian oleju i zwęglonych silników.
Moim marzeniem było pisanie artykułów o samochodach, testowanie ich i majsterkowanie przy nich. Lubię samochody z duszą i historią i nie obchodzi mnie czy mają 10 czy 500 koni mechanicznych. Piszę dla Was instrukcje napraw, doświadczenia, recenzje samochodów, a także o różnych sprawach związanych z motoryzacją.