Jak prawidłowo prowadzić nowy samochód oraz silnik i silnik po GO

0
10
Jak jeździć z nowym silnikiem i po nim?

Wcześniej bardzo dopracowany i ważny temat, teraz zszedł nieco na dalszy plan. Czy nadal konieczne jest uruchamianie nowego silnika? Czy konieczne jest specjalne uruchamianie silnika po GO? Czy w ogóle ma to sens? Dziś postaramy się znaleźć odpowiedzi w szczególności na te pytania.

Uruchamiać nowy silnik spalinowy tak czy nie?

Jak wspomnieliśmy wyżej, kiedyś był to ważny aspekt po zakupie samochodu. Silnik był docierany i dopiero po pierwszych kilku kilometrach siadano i określano jego luzy robocze. Wynikało to głównie z faktu, że w tamtych czasach nie można było lub nie produkowano części z taką precyzją, jak obecnie. Tego właśnie wymagało docieranie, ale więcej na ten temat powiemy później.

Wróćmy teraz do nowych samochodów. Mimo że jest to czas, w którym produkujemy wszystko z absolutną precyzją, samochód musi być prowadzony. Nie ma różnicy w docieraniu silnika benzynowego lub wysokoprężnego, ale pamiętajmy, że zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne mają swoje zastosowania i zakres prędkości. Silniki wysokoprężne w dzisiejszych czasach są wyposażone w wiele filtrów, które są już między innymi w silnikach benzynowych, gdy krótkie dystanse niszczą nasz silnik.

W przypadku nowego samochodu z nowym silnikiem powinniśmy postępować w następujący sposób

  1. Przez pierwsze 1000 km wykorzystywać tylko 2/3 maksymalnej mocy. Oznacza to, że nie należy rozpędzać samochodu do czerwoności, ale też nie należy go rozpędzać. Ideałem jest utrzymywanie stałej jazdy w okolicach 2000 obr/min. Po przejechaniu pierwszego tysiąca kilometrów od czasu do czasu zwiększamy obroty silnika, aby go, że tak powiem, rozciągnąć, ale nie zaczynałbym szybkiej jazdy, gdy silnik pozostaje na maksymalnych obrotach przez dłuższy czas, aż do około 1500-2000 mil.
  2. Nie zapominajmy też o klasycznych postojach i rozgrzewaniu silnika poprzez jazdę, a nie na biegu jałowym i zimnym rozruchu silnika.
  3. Jeździmy naprzemiennie z różnymi prędkościami i w różnym terenie, aby samochód wypróbował wszystko. Od wiejskich dróg, przez drogi powiatowe, po autostradę, tak aby wszystko mogło odbywać się przy różnych prędkościach.
  4. Nie ciągniemy przyczep ani wózków. W nowym samochodzie z nowym silnikiem nie podłączamy niczego do co najmniej 2000 mil, unikamy holowania ładunków i innych samochodów.
  5. Uzupełniamy turbo, jeśli silnik jest w nie wyposażony, oczywiście kontynuujemy to przez cały okres użytkowania naszego samochodu i silnika.
  6. Pierwsza wymiana oleju powinna nastąpić najlepiej po 1000 km do 5000 km. Osobiście, ale to tylko moje zdanie, wymieniłbym olej w nowym silniku po 1000 km, a po drugim dopiero przy 5000 km, może wiele osób uważa to za zbędne, ale dla mnie to swego rodzaju pewnik. Dodatkowo moje osobiste zdanie jest takie, że olej może być w samochodzie maksymalnie 15 000 km, więc na pewno nie stosowałbym się do „cudownych” super interwałów, gdy wręcz przeciwnie, wszystkie moje samochody mają wymianę oleju po 10 000 km, niektórzy uważają to za niepotrzebne i pochopne, dla mnie jednak stało się to pewnego rodzaju standardem i uwierz, że samochód Ci to wynagrodzi.
  7. Co więcej, nie obawiaj się wyższego zużycia w pierwszym tysiącu kilometrów samochodu. To normalna rzecz, a zużycie ustabilizuje się po około 5000 km. Tankuj również paliwo dobrej jakości i utrzymuj to przez cały okres eksploatacji silnika, uwierz, że bardzo mu pomożesz. Po prostu nie jest idealnie kupować nowy samochód i na pierwszej podejrzanej stacji benzynowej tankować go paliwem, którego pochodzenia praktycznie nie znamy.
  8. Pamiętaj też, że jeśli masz zupełnie nowy samochód, niezależnie od tego, jaki ma silnik, zajmie to trochę czasu, zanim hamulce, opony i inne elementy usiądą.

Jak kiedyś uruchamiano nowe silniki spalinowe? „W locie”

Jak wspomniano powyżej, wcześniej wszystko siadało po pierwszych kilku kilometrach. Wszystkie powyższe zasady, które obowiązują dzisiaj, miały tutaj zastosowanie, może z wyjątkiem turbo, ponieważ w tamtych czasach nie było wielu silników turbo, ale kiedyś było coś ekstra. Dziś siedzi lekko, ale zanim można było powiedzieć, który element jest oryginalny. Dodatkowo, po pierwszych kilku kilometrach, głowica została ściągnięta, sprawdzono wycieki, bo wszystko jakby się zapoznawało po raz pierwszy, a tłoki i cylindry poznawały się, tak jakby.

Nowe samochody miały tabliczkę znamionową podczas docierania. Ogólnie rzecz biorąc, samochód potrzebował więcej czasu na uruchomienie. Pamiętam również, jak kierowcy planowali trasy docierania lub brali urlopy, aby zapewnić samochodowi dobre docieranie. Czasami byli nawet eksperci, którzy prowadzili samochody lub przynajmniej mieli taką reputację wśród innych, stąd tradycja „samochód jest dobrze prowadzony” w dawnych czasach. Innym powiedzeniem, które można było usłyszeć, było „ten silnik będzie działał”! Jak już wspomniałem, w tamtych czasach nic nie było tak precyzyjne, a przypadek również odgrywał rolę w tym, jak samochód będzie działał, dlatego samochody niektórych ludzi działały tak, a samochody innych tak. Zakup samochodu był jednocześnie zmartwieniem i świętem.

Era hybryd i hybryd plug-in

Obecnie istnieją samochody wykorzystujące napęd hybrydowy, będący połączeniem silnika spalinowego i elektrycznego. Oba typy mają wspólną kombinację silnika spalinowego i elektrycznego, ale różnica polega na tym, że hybryda plug-in ma większą baterię i moc silnika elektrycznego. Akumulatory w hybrydzie plug-in są ładowane oddzielnie. Jeśli mamy nowy samochód z tym silnikiem, należy to również wziąć pod uwagę. Pomyślmy o tym, że w tym samochodzie mamy również silnik spalinowy, który również jest idealny do jazdy patrz zasady powyżej. Jednak nie traktujmy tego lekko, podobnie jak silnika elektrycznego, o czym porozmawiamy poniżej.

A co z samochodem elektrycznym?

Wiele osób powie mi tutaj, że mówienie o przechwytywaniu silnika elektrycznego jest nonsensem, że narzędzia z silnikiem elektrycznym również nie są przechwytywane. Wierzcie lub nie, ale znam też ludzi, którzy zostawiają wiertarki pracujące na biegu jałowym, aby się rozgrzały. Jeśli jednak chodzi o silniki elektryczne, zawsze należy pamiętać, że w nowo montowanych skrzyniach biegów itp. znajdują się łożyska cierne.

Więc jeśli kupujesz nowy samochód elektryczny, nawet tutaj, podchodziłbym do niego z większą ostrożnością przez pierwsze 1000 km, używając mocy do maksymalnie 75%, aby wszystko ładnie siedziało, „zaprzyjaźniło się”, a następnie podczas jazdy i wykorzystywania większego potencjału. Plus masz tu nowe hamulce i opony i już z tego powodu byłbym rozważny. I tak, wiem, że zanim komponenty trafią do samochodów elektrycznych, są również testowane na hamowni, ale nadal byłbym bardziej rozważny. Pomyśl też o akumulatorach i traktuj je zgodnie z instrukcjami producenta.

Co z silnikiem spalinowym po GO?

W przypadku silnika wymienianego lub po remoncie starego, kierowałbym się tymi samymi wytycznymi co w przypadku nowych silników. Komponenty są nowe i muszą być traktowane tak samo. Jedyna różnica polega na tym, że w całkowicie nowym samochodzie jest więcej podzespołów, w tym opony, hamulce itp. W większości samochodów, w których mamy tylko silnik GO lub wymieniamy stary silnik na nowy, pozostałe podzespoły są już docierane, więc wystarczy tylko docierać silnik.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj