Hamulce to najważniejszy aspekt bezpieczeństwa w naszym samochodzie, bez nich jazda byłaby rosyjską ruletką. Tym bardziej musimy dbać o tę część samochodu. Dzisiaj przyjrzymy się jednemu z problemów, które możemy napotkać, gdy układ hamulcowy działa nieprawidłowo.
Wykrywanie usterki
Jeśli pedał hamulca wydaje się sztywnieć, a jego zatrzymanie wymaga użycia znacznie większej siły, należy bardzo szybko zaalarmować kierowcę. Problem ten nie tylko może znacznie wydłużyć drogę hamowania , ale także należy spodziewać się wolniejszej reakcji hamulców.
Układ hamulcowy powinien zawsze doskonale nam służyć, abyśmy mogli bezpiecznie i jak najszybciej wyhamować nasz samochód w sytuacji awaryjnej. Reakcja pedału hamulca powinna wzrastać wraz ze wzrostem nacisku na hamulec, tak aby moc była dobrze wyważona. W przypadku ostrego hamowania nie powinno nas dziwić odbicie pedału hamulca w większości nowszych samochodów wyposażonych w ABS, który koryguje siłę hamowania w kołach i zapobiega poślizgowi naszego samochodu.
Sztywny pedał hamulca to wada niebezpieczna dla eksploatacji pojazdu, dlatego powinniśmy zająć się tym problemem.
Możliwe usterki związane z twardym pedałem hamulca
Awaria wzmacniacza siły hamowania
Wzmacniacz hamulca pozwala nam zwiększyć siłę hamowania przy użyciu mniejszej siły, maksymalizując w ten sposób działanie pedału hamulca. Dla jego działania niezwykle ważne jest, aby silnik pracował. Jeśli na przykład ciągniemy samochód na linie, bez włączonego silnika efekt hamowania będzie około 3 razy mniejszy niż przy włączonym silniku.
Nieprawidłowo działający lub źle działający wzmacniacz hamulca może powodować syczący dźwięk. Podczas wymiany wzmacniacza ważne jest prawidłowe odpowietrzenie układu hamulcowego. Można to zrobić, zlecając drugiej osobie „pompowanie” hamulców, a następnie poluzowanie odpowietrzników na zaciskach hamulcowych lub, w razie potrzeby, na skrzyni biegów. Jeśli jednak jesteśmy sami i nie mamy możliwości skorzystania z pomocy drugiej osoby, możemy użyć np. takiej pompy próżniowej. Istnieją również inne odpowietrzniki do podłączenia kompresora. Kluczem każdego odpowietrzania jest jednak usunięcie całego powietrza z układu, a także pamiętanie o sprawdzeniu poziomu płynu hamulcowego w zbiorniczku płynu hamulcowego, aby później nie odpowietrzać całego układu ponownie.
Układ wspomagania hamulców dzieli się na dwie kategorie
Hydrauliczny wzmacniacz siły hamowania – ten wzmacniacz siły hamowania jest używany głównie w silnikach wysokoprężnych i doładowanych. Może wytworzyć większe ciśnienie niż podciśnienie, a także jest bardziej kompaktowy.
Podciśnieniowe wspomaganie hamulców – ten system jest obecnie stosowany w większości samochodów. W silnikach benzynowych jest on zasilany podciśnieniem wytwarzanym w kolektorze dolotowym, podczas gdy w silnikach wysokoprężnych ciśnienie jest wytwarzane przez pompę próżniową.
Usterki związane z wadliwym układem wspomagania hamulców
Pęknięty przewód podciśnieniowy wzmacniacza siły hamowania – wzmacniacz siły hamowania potrzebuje ciśnienia do prawidłowego działania, jeśli przewód podciśnieniowy jest pęknięty, wzmacniacz nie jest w stanie odpowiednio zwiększyć ciśnienia w układzie, a zatem pedał hamulca będzie zbyt twardy.
Regulator ciśnienia w układzie hamulcowym – jeśli regulator ulegnie awarii, pedał hamulca ponownie zesztywnieje, co jest najczęściej spowodowane jego zablokowaniem. Oznacza to, że nie jest on w stanie prawidłowo regulować ciśnienia hamowania, a ogólna skuteczność hamowania pogarsza się.
Układ wspomagania hamulców pomaga nam dzięki swojej mocy. Jeśli silnik nie pracuje, wspomaganie nie jest uruchamiane, a skuteczność hamowania może być około 3 razy mniejsza. Jego najczęstsze usterki to pęknięty przewód podciśnieniowy lub awaria regulatora.
Płyn hamulcowy
Płyn hamulcowy znajduje się w układzie hamulcowym naszego samochodu. Istnieje kilka rodzajów płynu hamulcowego, które są podzielone według tak zwanego DOT. Dzieli on płyny według ich temperatury wrzenia i bazy. Konieczne jest jednak, aby wiedzieć, jakiego płynu mogę użyć do mojego samochodu i nie mieszać płynów w pierwszej kolejności. Nie żeby nie było to możliwe, ale absolutnie zmieni to właściwości płynów. Powinniśmy regularnie wymieniać płyn hamulcowy w naszym samochodzie. Idealna wymiana to co 2-3 lata. Jego funkcjonalność możemy sprawdzić za pomocą testera płynu hamulcowego. Ze względu na wilgoć i degradację płynu, w płynie tworzy się niewielka ilość wody, która jeśli zaniedbamy wymianę płynu, urośnie do dużej ilości i zacznie zapowietrzać nasz układ hamulcowy, powodując usztywnienie lub zapadanie się pedału hamulca. Proces jego wymiany opisałem już powyżej.
Płyn hamulcowy należy wymieniać regularnie, ponieważ ulega on degradacji.
Źle wyregulowane hamulce bębnowe
Niektóre nowsze samochody nadal używają hamulców bębnowych na tylnej osi. Hamulce te należy jednak od czasu do czasu „wyregulować”, a zwłaszcza po ich wymianie. Zaniedbanie tej czynności może skutkować uczuciem „sztywnego pedału”.
Sztywny zacisk hamulca
Zacisk hamulcowy składa się z ruchomego tłoka. Może on jednak wyschnąć i mieć problem z wypchnięciem, a następnie ponownym wciśnięciem. Jeśli stanie się sztywny do tego stopnia, że prawie niemożliwe będzie jego wypchnięcie, ponownie spowoduje to sztywny pedał hamulca.
Zardzewiałe tarcze i zużyte klocki hamulcowe
Dzieje się tak zawsze, gdy nasz samochód stoi przez długi czas. Hamulce rdzewieją i cały układ staje się bardziej sztywny. Po usiąściu i jeździe takim samochodem mamy wrażenie, że samochód prawie w ogóle nie hamuje. Z kół wydobywa się też zazwyczaj nieprzyjemny dźwięk. Musimy coraz mocniej wciskać pedał hamulca, ale efekt nie jest zbyt dobry. Ma to dwie możliwości. Albo hamulce się „zestarzeją”, gdy się zaokrąglą i złapią, albo po prostu je wymienimy. Równie dobrze możemy mieć do czynienia z problemem nadmiernie zużytych klocków hamulcowych, co w wielu nowoczesnych samochodach będzie sygnalizowane przez wskaźnik zużycia hamulców .
Usterki mechaniczne w układzie hamulcowym, takie jak źle ustawiony hamulec ręczny, zatarty zacisk hamulcowy, zardzewiałe tarcze i klocki, należą do bardzo częstych usterek. Dlatego też układ hamulcowy powinien być sprawdzany co najmniej raz w roku.
Mechanizm pedału hamulca
To dziwne, ale nawet usztywnienie samego pedału może być przyczyną naszego tematu. Usterka ta zazwyczaj objawia się w chłodniejsze dni. A idealnie jest wyczyścić i nasmarować ten element.
Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi
Jak wykryć twardy pedał hamulca? Usterki mogą być tak różne, jak usterka wspomagania hamulców, usterka związana z wadliwym wspomaganiem hamulców, płyn hamulcowy, zatarty zacisk hamulcowy, zardzewiałe tarcze, starzejące się klocki, zużyte lub źle ustawione hamulce bębnowe.
Moim marzeniem było pisanie artykułów o samochodach, testowanie ich i majsterkowanie przy nich. Lubię samochody z duszą i historią i nie obchodzi mnie czy mają 10 czy 500 koni mechanicznych. Piszę dla Was instrukcje napraw, doświadczenia, recenzje samochodów, a także o różnych sprawach związanych z motoryzacją.