Pompa oleju – jak działa i jak sprawdzić, czy jest uszkodzona?

0
12

Kto kasuje, ten jeździ nie jest powiedziane zupełnie niepotrzebnie. W tym powiedzeniu jest wiele prawdy, a jeśli chodzi o silniki, to równie szybko wyryłbym je w kamieniu. Silnik potrzebuje smarowania, a pompa oleju mu w tym pomaga.

Co to jest pompa oleju?

Pompa oleju to mechanizm, który utrzymuje olej w obiegu we wnętrznościach silnika.

Jak działa pompa oleju?

Działa poprzez zasysanie oleju, a następnie przepychanie go przez zawór bezpieczeństwa. Zapewnia to transport oleju pod odpowiednim ciśnieniem. Pompa ma również własną chłodnicę oleju, która, choć nie jest częścią pompy, jest bardzo potrzebna, ponieważ zaczyna przepychać przez nią olej po osiągnięciu ustawionej temperatury. Odpowiada za to zawór termostatyczny. Zapobiega to przegrzaniu oleju.

Ciśnienie pompy oleju jest ważne

Jak omówiliśmy powyżej, pompa oleju generuje również pewne ciśnienie oleju za pomocą zaworu bezpieczeństwa. Powinno ono wynosić około 3,5 bara, przy czym ciśnienie może spaść do około 2,5 bara po rozgrzaniu i uruchomieniu samochodu. Wartość ta może się różnić w zależności od producenta. Ciśnienie pomaga wytworzyć „mgłę olejową”, która jest rozpylana na wałek rozrządu i wał korbowy. Szybko zmniejsza to tarcie i umożliwia mechaniczne funkcjonowanie silnika. Prawidłowa ilość oleju jest również ważna dla ciśnienia oleju, jeśli nie mamy wystarczającej ilości oleju, nie możemy oczekiwać wymaganego ciśnienia.

Czujnik oleju i pomiar ciśnienia oleju

Ten czujnik odpowiada za ciśnienie oleju, dlatego bardzo ważne jest, aby działał tak, jak powinien. Umożliwia on również określenie ciśnienia oleju za pomocą diagnostyki. Jeśli chcemy poznać naprawdę dokładny odczyt, idealnym rozwiązaniem jest mechaniczny pomiar ciśnienia oleju za pomocą manometru. Podłączamy go zamiast czujnika oleju. Czujnik jest zwykle łatwo dostępny i jest częścią z prostym gwintem i połączeniem. Następnie po prostu uruchamiamy silnik i sprawdzamy, jak wysokie jest ciśnienie oleju, a nawet możemy spróbować nacisnąć przepustnicę, aby sprawdzić, czy ciśnienie oleju reaguje.

Gdzie możemy znaleźć pompę oleju?

Pompa oleju znajduje się w misce olejowej. W większości przypadków jest ona napędzana łańcuchem połączonym z wałem korbowym. Może być również połączona za pomocą koła zębatego. Zasada działania pomp jest jednak dokładnie taka sama. Wał korbowy obraca ją i w ten sposób uruchamia.

Jak rozpoznać wadliwą pompę oleju?

W większości przypadków zapali się kontrolka oleju. Czasami kontrolka może również zacząć migać, co również wskazuje, że pompa prawdopodobnie nie jest w najlepszym stanie. Oczywiście można ją również zidentyfikować poprzez pomiar ciśnienia oleju, gdzie podawana jest tolerancja do 5 proc. Moment zapalenia się kontrolki jest zazwyczaj zbyt późny, szczególnie w przypadku silnika 1.4 16v, który montowany był np. w Volkswagenie Golfie 4 generacji o mocy 55 kW. Tutaj kontrolka jest tłumiona programowo, przez co jej reakcja jest opóźniona, co skutkuje całkowitym zgaśnięciem. Co więcej, silnik ten słynie z tej usterki, czego nawet sam byłem świadkiem. Jednak sprawdzenie prawidłowego poziomu oleju jest również ważne. Konieczne jest również wykluczenie niedrożności kanałów olejowych.

Dlaczego pompa oleju się psuje?

Zatkanie kosza ssącego

Najczęstszą usterką jest zatkanie kosza ssącego pompy oleju przez zanieczyszczenia. Jeśli zostanie on zatkany, uniemożliwi to przepływ oleju i może spowodować zatarcie samej pompy, a następnie silnika. Zatykanie jest spowodowane zanieczyszczeniami w misce olejowej.

Awaria mechaniczna

Jest to również bardzo częste zjawisko. Pompa po prostu psuje się z wiekiem lub z powodu awarii mechanicznej i przestaje spełniać swoją funkcję.

Obniżony poziom oleju

Jeśli silnik nie ma wymaganej ilości oleju, nie będzie miał nawet odpowiedniego ciśnienia, a pompa może pracować na sucho, powodując jej awarię.

Awaria układu chłodzenia

Jak wspomnieliśmy powyżej, olej ma również chłodnicę oleju. Jeśli płyn chłodzący ulegnie awarii, ponownie pompa oleju może wziąć na siebie jej ciężar.

Kiedy wymienić pompę oleju?

Jak wspomniano powyżej, pompę oleju należy wymienić, gdy odchylenie ciśnienia przekracza 5%. Wyjątkiem od tej reguły jest silnik 1.4 16v 55 kW z grupy Volkswagena. Tam wymieniałbym ją przy każdej dystrybucji. Cena pompy to około 300 do 1000 zł wraz z nowym łańcuchem.

Co powoduje wadliwą pompę oleju?

W dużym skrócie niesprawna pompa oleju oznacza zatarcie silnika. Tutaj polecam mój artykuł zatarty silnik i remont silnika. Jak wszyscy wiemy, smarowanie olejem jest niezbędne dla silnika i jego pracy. Jeśli smarowanie nie zostanie wykonane, silnik się zatrze.

Nie każdy silnik ma pompę oleju

Ciekawostką jest fakt, że nie każdy silnik posiada pompę oleju. Silniki dwusuwowe nie posiadają pompy oleju, ponieważ są smarowane paliwem zmieszanym z olejem do silników dwusuwowych w wymaganych proporcjach. Nie miałbym jednak całkowitej racji, gdybym powiedział, że pilarka łańcuchowa nie ma pompy olejowej. Pilarka łańcuchowa ma pompę olejową, mimo że jest napędzana silnikiem dwusuwowym i służy ona do smarowania łańcucha, bez którego łańcuch by się zagotował, albo nasza prowadnica zostałaby wyżłobiona, a nie przecięta, łańcuch by się zakleszczył itp. Pompa ta znajduje się z boku pilarki, a dostęp do niej uzyskujemy po zdjęciu sprzęgła. O jej napęd ponownie dba wał korbowy.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Co to jest pompa oleju?

Pompa olejowa to mechanizm, który zapewnia obieg oleju w silniku.

Jak działa pompa oleju?

Pompa oleju działa poprzez zasysanie oleju, a następnie wtłaczanie go do układu. Zawsze konieczne jest, aby pracowała pod odpowiednim ciśnieniem, ponieważ nie osiągałaby prawidłowej wydajności,

Gdzie można znaleźć pompę oleju?

Pompa oleju znajduje się w misce olejowej.

Jak rozpoznać wadliwą pompę oleju?

w większości przypadków zapali się kontrolka oleju. Czasami kontrolka może również zacząć migać, co również wskazuje, że pompa prawdopodobnie nie jest w najlepszym stanie. Oczywiście można ją również zidentyfikować poprzez pomiar ciśnienia oleju, gdzie tolerancja wynosi do 5%.

Dlaczego pompa oleju się psuje?

Istnieje wiele przyczyn, takich jak zablokowanie kosza ssącego, awaria mechaniczna, niski poziom oleju, awaria chłodzenia itp.

Kiedy należy wymienić pompę oleju i ile kosztuje jej wymiana?

Pompę oleju należy wymienić, gdy odchylenie ciśnienia przekracza 5%. Wyjątkiem może być jednak silnik 1.4 16v 55 kW z grupy Volkswagena. Tam wymieniałbym ją przy każdej dystrybucji. Cena pompy to około 300 do 1000 zł wraz z nowym łańcuchem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj