Olej jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu silnika, dlatego nie bagatelizujmy wymiany oleju i stosujmy się do zaleceń producentów.
Zatarcie tłoka i cylindra
Tłoki i cylindry poruszają się i wymagają smarowania. Jeśli smarowanie jest zaniedbywane lub nie działa prawidłowo, dochodzi do zatarcia. Inną przyczyną zatarcia może być pęknięty lub zużyty pierścień tłokowy. Tłok musi mieć pewien luz, którego zwiększenie spowoduje chybotanie tłoka, co może spowodować zatarcie. Innymi przyczynami zatarcia tłoka może być awaria układu chłodzenia, długotrwałe przeciążenie silnika, nadmierne obciążenie silnika, który nie został jeszcze dotarty.
Awaria pompy oleju
Awaria pompy oleju spowoduje spadek ciśnienia oleju, a olej nie dotrze do niezbędnych miejsc. Kontrolka oleju na desce rozdzielczej może migotać w przypadku awarii, co jest spowodowane spadkiem ciśnienia.
Częstym powodem awarii pompy jest zatkanie sita pompy przez zanieczyszczenia znajdujące się w misce olejowej. Innym powodem jest po prostu wiek i zużycie, kiedy pompa nie jest już w stanie spełniać swojej funkcji. Pompa może również ulec awarii z powodu niskiego poziomu oleju, gdy się przegrzewa.
Na przykład silnik 1.4 16V o mocy 55 kW był powszechnie montowany w Volkswagenie Golfie 4. generacji. W tym przypadku kontrolka ostrzegawcza oleju została zmodyfikowana programowo, dzięki czemu nie miga. Ponadto istnieje problem z pompami oleju, które muszą być wymieniane od czasu do czasu lub po prostu przestają działać. Z powodu wspomnianej modyfikacji oprogramowania nie rozpoznajemy momentu, w którym pompa ulega awarii i zanim kontrolka się zapali, jest już za późno, a samochód bezkompromisowo grzęźnie na korbie.
Zatykanie się kanałów olejowych
W silniku znajdują się kanały olejowe, które mogą zostać zablokowane. Powoduje to brak przepływu oleju, co prowadzi do zatarcia silnika.
Zatarcie silnika dwusuwowego
Jest to częste zjawisko w sprzęcie ogrodniczym lub starych motocyklach z silnikiem dwusuwowym. Wymaga on rozcieńczenia paliwa olejem do silników dwusuwowych, aby był odpowiednio smarowany, ponieważ nie ma oddzielnego obwodu smarowania i dlatego zależy od smarowania paliwem. Jeśli zapomni się dodać tego dodatku do paliwa, silnik zgaśnie.
Rozcieńczanie oleju paliwem
Jeśli olej zostanie rozcieńczony paliwem w silniku czterosuwowym, pojawia się problem. W takim przypadku lepkość oleju spada, a tarcie wzrasta, co może prowadzić do zgaśnięcia silnika. Za to zjawisko często odpowiedzialne są pierścienie tłokowe. Powoduje to gromadzenie się oleju. Usterkę tę można wykryć, zwłaszcza w silnikach benzynowych, wąchając wlew oleju w samochodzie lub wąchając pokrywę zaworów po jej odkręceniu. Silniki HTP są ponownie znane z tego problemu. Gorsze jest przenikanie benzyny, ponieważ benzyna po prostu odtłuszcza, a tym samym zakłóca działanie oleju. Z kolei olej napędowy rozcieńcza olej i w ten sposób zmienia jego lepkość.
Awaria układu chłodzenia
Jak już wspomnieliśmy powyżej, chłodzenie jest również ważne. Jeśli chłodzenie zawiedzie i „ugotujemy” samochód, może to spowodować skręcenie głowicy cylindrów, a także zatarcie. Przegrzanie silnika będzie sygnalizowane wzrostem temperatury na czerwono na wskaźniku lub ostrzeżeniem na komputerze pokładowym. W takim przypadku należy natychmiast wyłączyć silnik i nie poddawać go dalszym obciążeniom.
Upuszczenie obcego przedmiotu
Jeśli coś wpadnie do silnika i dostanie się do komory cylindrów, jest to bardzo niebezpieczne. Ciało obce może utknąć lub utknąć w silniku i spowodować zatarcie całego silnika.
Dodam, że do zatarcia lub zgaśnięcia silnika może dojść na wiele sposobów i istnieje kilka przyczyn. Zaryzykowałbym jednak stwierdzenie, że w 80% przypadków problem leży po stronie użytkownika.
Silnik składa się z kilku ruchomych części, gdzie jedna opiera się na drugiej. Powinniśmy więc dbać o jednostkę jako całość i podchodzić do niej odpowiedzialnie.
Czy warto naprawiać zatarty silnik?
To zawsze jest znak zapytania. Często w przypadku starszych samochodów używanych koszt naprawy wielokrotnie przewyższa cenę samochodu. Ogólnie rzecz biorąc, ceny naprawy zatartych silników zaczynają się od 4000 zł wzwyż. Ponadto wielu majsterkowiczów nie jest w stanie samodzielnie przeprowadzić takiej naprawy w domu. Inną opcją jest zakup drugiego silnika. Jednak w przypadku większości silników nie wiemy, w jakim są stanie, dlatego zawsze jest to trochę loteria. Jest to jednak tańsza opcja niż remont silnika lub zakup zupełnie nowego silnika.
Koszt naprawy zatartego silnika
Ceny napraw są bardzo zróżnicowane. Suma kosztów może osiągnąć astronomiczne kwoty, zwłaszcza jeśli jest to nowoczesny silnik ze skomplikowanym osprzętem. Naprawa takiego silnika nie zawsze jest opłacalna finansowo. W przypadku ekstremalnych uszkodzeń często rozsądniej jest zainwestować w nowy silnik niż próbować reanimować stary. Kluczowe jest, aby tylko wykwalifikowany mechanik ocenił możliwość naprawy. Potrafi on ocenić aktualny stan silnika i oszacować koszt wymiany niezbędnych części.
Jak zapobiegać zatarciu silnika?
Wymieniaj olej i stosuj właściwą specyfikację i lepkość. Noś zapasowy olej i sprawdzaj jego poziom. Wymieniaj również filtry.
Raz na jakiś czas sprawdzaj ciśnienie oleju.
Słuchaj silnika i odwiedź warsztat, jeśli pojawiają się nieprzyjemne lub nadmierne dźwięki.
Sprawdź poziom płynu chłodzącego i wymień pompę wody.
Nie zwiększaj ciśnienia w zimnym silniku. Pozwól silnikowi rozgrzać się do temperatury roboczej przed gwałtowniejszym przyspieszeniem i zwiększeniem mocy. Podobnie, pozwól silnikowi ostygnąć po intensywnej jeździe.
Od czasu do czasu sprawdzaj samochód pod kątem różnych wycieków i usterek związanych z obciążeniem.
To przynajmniej niewielka lista tego, co możemy zrobić, aby wydłużyć żywotność naszego silnika.
Często zadawane pytania i odpowiedzi
Jak rozpoznać zatarty silnik? Objawem zatarcia silnika jest często zapalenie się kontrolki silnika. Silnik zaczyna wydawać odgłosy stukania. Ponadto dźwięki stają się bardziej stopniowe.
Jakie są najczęstsze przyczyny zatarcia silnika? Może to być zaniedbanie wymiany oleju, kruchość uszczelek, zatarcie łożysk krzywki i korbowodu, zła specyfikacja lub lepkość oleju, zatarcie tłoków i cylindrów, awaria pompy olejowej, zablokowanie kanałów olejowych, zatarcie silnika dwusuwowego, rozcieńczenie oleju paliwem lub awaria układu chłodzenia.
Czy warto naprawiać zatarty silnik? Często w przypadku starszych samochodów używanych koszt naprawy wielokrotnie przewyższa cenę samochodu. Generalnie ceny za naprawę zatartego silnika zaczynają się od 4000 zł wzwyż.
Jak zapobiegać zatarciu silnika? Wymieniaj olej i stosuj właściwą specyfikację i lepkość. Woź zapasowy olej i sprawdzaj jego poziom, wymieniaj również filtry. Raz na jakiś czas sprawdzaj ciśnienie oleju. Słuchaj silnika i odwiedź warsztat, jeśli pojawią się jakiekolwiek nieprzyjemne lub niepotrzebne dźwięki.
Moim marzeniem było pisanie artykułów o samochodach, testowanie ich i majsterkowanie przy nich. Lubię samochody z duszą i historią i nie obchodzi mnie czy mają 10 czy 500 koni mechanicznych. Piszę dla Was instrukcje napraw, doświadczenia, recenzje samochodów, a także o różnych sprawach związanych z motoryzacją.