Jak rozpoznać zatarty silnik, co go powoduje i ile kosztuje naprawa?

0
38
zatarty silnik

Jedną z najpoważniejszych usterek, jakie mogą nam się przytrafić, jest zgaśnięcie silnika. W większości przypadków jest to bardzo kosztowna usterka, która doprowadzi nas do remontu serca samochodu. Często naprawy te są bardzo kosztowne, ponieważ w przypadku starszych samochodów mogą znacznie przekroczyć wartość nominalną samochodu.

Jak rozpoznać zatarty silnik

Objawem zatarcia silnika jest często zapalenie się lampki kontrolnej silnika, gdy silnik traci smarowanie i gaśnie. Silnik zacznie wydawać odgłosy stukania. Ponadto dźwięki się nasilają. Gdy silnik całkowicie się zatrzyma, korba jest w stanie spojrzeć na tak zwany „świat”, przejeżdżając przez bok skrzyni korbowej i na zewnątrz samochodu. W takim przypadku uszkodzenie jest absolutnie śmiertelne. Innym objawem zablokowanego silnika jest zwiększone dymienie i utrata mocy, niechęć do utrzymywania obrotów. Jeśli silnik całkowicie zgaśnie, nie da się go uruchomić. Dobrym pomysłem jest próba przekręcenia korby na takim silniku, jeśli się nie poruszy, jest to dość oczywiste.

Najczęstsze przyczyny zgaśnięcia silnika

Zaniedbana wymiana oleju

Temat poruszany setki razy, ale wciąż aktualny. Wymiana oleju ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika, a tutaj bardziej niż gdziekolwiek indziej, im szybciej, tym lepiej. Każdy olej z czasem traci swoje właściwości, a tym samym prawidłowe działanie. Ponadto może zmieniać swoje właściwości lepkościowe, które są również związane z temperaturami, w których jest używany, a tym samym szybko zmniejszać działanie środka smarnego. Oto kilka przykładów tego, co może spowodować zaniedbanie wymiany oleju lub stosowanie oleju o specyfikacji innej niż zalecana przez producenta.

Kruchość uszczelek

Silnik nie tylko smaruje nasze ruchome części, ale także traktuje uszczelki w komorze silnika, aby zwiększyć ich żywotność. Jeśli zaniedbamy wymianę oleju, uszczelka stanie się krucha i przestanie spełniać swoją funkcję. To z kolei może skutkować wyciekami, które jeśli zaniedbamy i przynajmniej nie uzupełnimy oleju, jego ilość spadnie do minimum i silnik zgaśnie.

Zatarcie łożysk wałka rozrządu i korbowodu

Łożyska wałka rozrządu i korbowodu to powierzchnie ślizgowe, po których poruszamy tymi wałkami. Cały układ napędowy zależy od terminowej i prawidłowej wymiany oleju. Jeśli zostanie to zaniedbane, na powierzchniach styku pojawi się nadmierne tarcie. Tarcie to powoduje zużycie wału i łożysk. Skutkuje to nieprzyjemnymi odgłosami z układu silnika. Innymi skutkami są nieprzyjemne wibracje i utrata mocy. Jest to typowe dla silników PD lub pumpe duse, które są bardzo podatne na terminową wymianę oleju i specyfikację oleju, gdzie penetracja krzywek i łożysk jest częstym zjawiskiem.

Zła specyfikacja lub lepkość

Wybór niewłaściwej specyfikacji lub lepkości stanowi naruszenie przepisów producenta, które może skutkować zatarciem silnika z powodu źle dobranych właściwości oleju. Niezależnie od lepkości lub specyfikacji. W wielu silnikach HTP zabrakło niewłaściwej lepkości, byłem świadkiem, jak nasi starsi rodacy kupowali tanie oleje z marketów bez względu na lepkość lub specyfikację, wiele z ich samochodów skończyło się fatalnie.

Zatarcie tłoka i cylindra

Tłoki i cylindry poruszają się i wymagają smarowania. Jeśli smarowanie jest zaniedbywane lub nie działa prawidłowo, dochodzi do zatarcia. Inną przyczyną zatarcia może być pęknięty lub zużyty pierścień tłokowy. Tłok musi mieć pewien luz, którego zwiększenie spowoduje chybotanie tłoka, co może spowodować zatarcie. Innymi przyczynami zatarcia tłoka może być awaria układu chłodzenia, długotrwałe przeciążenie silnika, nadmierne obciążenie silnika, który nie został jeszcze dotarty.

Awaria pompy oleju

Awaria pompy oleju spowoduje spadek ciśnienia oleju, a olej nie dotrze do niezbędnych miejsc. Kontrolka oleju na desce rozdzielczej może migotać w przypadku awarii, co jest spowodowane spadkiem ciśnienia.

Częstym powodem awarii pompy jest zatkanie sita pompy przez zanieczyszczenia znajdujące się w misce olejowej. Innym powodem jest po prostu wiek i zużycie, kiedy pompa nie jest już w stanie spełniać swojej funkcji. Pompa może również ulec awarii z powodu niskiego poziomu oleju, gdy się przegrzewa.

Na przykład silnik 1.4 16V o mocy 55 kW był powszechnie montowany w Volkswagenie Golfie 4. generacji. W tym przypadku kontrolka ostrzegawcza oleju została zmodyfikowana programowo, dzięki czemu nie miga. Ponadto istnieje problem z pompami oleju, które muszą być wymieniane od czasu do czasu lub po prostu przestają działać. Z powodu wspomnianej modyfikacji oprogramowania nie rozpoznajemy momentu, w którym pompa ulega awarii i zanim kontrolka się zapali, jest już za późno, a samochód bezkompromisowo grzęźnie na korbie.

Zatykanie się kanałów olejowych

W silniku znajdują się kanały olejowe, które mogą zostać zablokowane. Powoduje to brak przepływu oleju, co prowadzi do zatarcia silnika.

Zatarcie silnika dwusuwowego

Jest to częste zjawisko w sprzęcie ogrodniczym lub starych motocyklach z silnikiem dwusuwowym. Wymaga on rozcieńczenia paliwa olejem do silników dwusuwowych, aby był odpowiednio smarowany, ponieważ nie ma oddzielnego obwodu smarowania i dlatego zależy od smarowania paliwem. Jeśli zapomni się dodać tego dodatku do paliwa, silnik zgaśnie.

Rozcieńczanie oleju paliwem

Jeśli olej zostanie rozcieńczony paliwem w silniku czterosuwowym, pojawia się problem. W takim przypadku lepkość oleju spada, a tarcie wzrasta, co może prowadzić do zgaśnięcia silnika. Za to zjawisko często odpowiedzialne są pierścienie tłokowe. Powoduje to gromadzenie się oleju. Usterkę tę można wykryć, zwłaszcza w silnikach benzynowych, wąchając wlew oleju w samochodzie lub wąchając pokrywę zaworów po jej odkręceniu. Silniki HTP są ponownie znane z tego problemu. Gorsze jest przenikanie benzyny, ponieważ benzyna po prostu odtłuszcza, a tym samym zakłóca działanie oleju. Z kolei olej napędowy rozcieńcza olej i w ten sposób zmienia jego lepkość.

Awaria układu chłodzenia

Jak już wspomnieliśmy powyżej, chłodzenie jest również ważne. Jeśli chłodzenie zawiedzie i „ugotujemy” samochód, może to spowodować skręcenie głowicy cylindrów, a także zatarcie. Przegrzanie silnika będzie sygnalizowane wzrostem temperatury na czerwono na wskaźniku lub ostrzeżeniem na komputerze pokładowym. W takim przypadku należy natychmiast wyłączyć silnik i nie poddawać go dalszym obciążeniom.

Upuszczenie obcego przedmiotu

Jeśli coś wpadnie do silnika i dostanie się do komory cylindrów, jest to bardzo niebezpieczne. Ciało obce może utknąć lub utknąć w silniku i spowodować zatarcie całego silnika.

Dodam, że do zatarcia lub zgaśnięcia silnika może dojść na wiele sposobów i istnieje kilka przyczyn. Zaryzykowałbym jednak stwierdzenie, że w 80% przypadków problem leży po stronie użytkownika.

Czy warto naprawiać zatarty silnik?

To zawsze jest znak zapytania. Często w przypadku starszych samochodów używanych koszt naprawy wielokrotnie przewyższa cenę samochodu. Ogólnie rzecz biorąc, ceny naprawy zatartych silników zaczynają się od 4000 zł wzwyż. Ponadto wielu majsterkowiczów nie jest w stanie samodzielnie przeprowadzić takiej naprawy w domu. Inną opcją jest zakup drugiego silnika. Jednak w przypadku większości silników nie wiemy, w jakim są stanie, dlatego zawsze jest to trochę loteria. Jest to jednak tańsza opcja niż remont silnika lub zakup zupełnie nowego silnika.

Koszt naprawy zatartego silnika

Ceny napraw są bardzo zróżnicowane. Suma kosztów może osiągnąć astronomiczne kwoty, zwłaszcza jeśli jest to nowoczesny silnik ze skomplikowanym osprzętem. Naprawa takiego silnika nie zawsze jest opłacalna finansowo. W przypadku ekstremalnych uszkodzeń często rozsądniej jest zainwestować w nowy silnik niż próbować reanimować stary. Kluczowe jest, aby tylko wykwalifikowany mechanik ocenił możliwość naprawy. Potrafi on ocenić aktualny stan silnika i oszacować koszt wymiany niezbędnych części.

Jak zapobiegać zatarciu silnika?

  • Wymieniaj olej i stosuj właściwą specyfikację i lepkość. Noś zapasowy olej i sprawdzaj jego poziom. Wymieniaj również filtry.
  • Raz na jakiś czas sprawdzaj ciśnienie oleju.
  • Słuchaj silnika i odwiedź warsztat, jeśli pojawiają się nieprzyjemne lub nadmierne dźwięki.
  • Sprawdź poziom płynu chłodzącego i wymień pompę wody.
  • Nie zwiększaj ciśnienia w zimnym silniku. Pozwól silnikowi rozgrzać się do temperatury roboczej przed gwałtowniejszym przyspieszeniem i zwiększeniem mocy. Podobnie, pozwól silnikowi ostygnąć po intensywnej jeździe.
  • Od czasu do czasu sprawdzaj samochód pod kątem różnych wycieków i usterek związanych z obciążeniem.

To przynajmniej niewielka lista tego, co możemy zrobić, aby wydłużyć żywotność naszego silnika.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Jak rozpoznać zatarty silnik?

Objawem zatarcia silnika jest często zapalenie się kontrolki silnika. Silnik zaczyna wydawać odgłosy stukania. Ponadto dźwięki stają się bardziej stopniowe.

Jakie są najczęstsze przyczyny zatarcia silnika?

Może to być zaniedbanie wymiany oleju, kruchość uszczelek, zatarcie łożysk krzywki i korbowodu, zła specyfikacja lub lepkość oleju, zatarcie tłoków i cylindrów, awaria pompy olejowej, zablokowanie kanałów olejowych, zatarcie silnika dwusuwowego, rozcieńczenie oleju paliwem lub awaria układu chłodzenia.

Czy warto naprawiać zatarty silnik?

Często w przypadku starszych samochodów używanych koszt naprawy wielokrotnie przewyższa cenę samochodu. Generalnie ceny za naprawę zatartego silnika zaczynają się od 4000 zł wzwyż.

Jak zapobiegać zatarciu silnika?

Wymieniaj olej i stosuj właściwą specyfikację i lepkość. Woź zapasowy olej i sprawdzaj jego poziom, wymieniaj również filtry. Raz na jakiś czas sprawdzaj ciśnienie oleju. Słuchaj silnika i odwiedź warsztat, jeśli pojawią się jakiekolwiek nieprzyjemne lub niepotrzebne dźwięki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj