Przegląd silnika (GO) – kiedy i jak go wykonać oraz ile kosztuje

0
37
Przeglad silnika

Silnik GO prawie zawsze obciąża nasze portfele. Części silnika do najtańszych nie należą, a ponadto zdecydowanie nie warto na nich oszczędzać. Poza tym praca „inżynierów” nie jest do końca tanią sprawą. Postaramy się dzisiaj przyjrzeć bliżej temu zagadnieniu.

Czym jest remont silnika?

Remont silnika to złożony proces przywracania silnika pojazdu (lub dowolnej maszyny) do pierwotnego lub lepszego stanu wydajności. Celem jest przywrócenie silnika do stanu, w którym może on działać wydajnie i niezawodnie jak wtedy, gdy był nowy. Proces ten może być konieczny ze względu na zużycie podzespołów, uszkodzenia lub w ramach konserwacji zapobiegawczej.

Jak przeprowadzany jest remont silnika?

Remont silnika zazwyczaj obejmuje następujące kluczowe kroki:

  • Demontaż i czyszczenie – Silnik jest całkowicie demontowany na poszczególne części. Wszystkie komponenty są dokładnie czyszczone z osadów, oleju i innych zanieczyszczeń.
  • Diagnostyka i kontrola – każdy element silnika jest dokładnie sprawdzany w celu określenia jego aktualnego stanu. Mierzone jest zużycie i sprawdzane są uszkodzenia. Ten etap obejmuje kontrolę bloku silnika, głowicy cylindrów, korbowodu, wału korbowego, tłoków, zaworów, łożysk i innych kluczowych podzespołów.
  • Naprawa lub wymiana uszkodzonych części – uszkodzone lub nadmiernie zużyte części są naprawiane lub wymieniane na nowe. Może to obejmować takie prace, jak szlifowanie głowicy cylindrów, przeróbka gniazd zaworów, wymiana łożysk, tłoków, uszczelek, łańcucha rozrządu lub paska rozrządu i innych elementów.
  • Ponowny montaż silnika – Po zakończeniu wszystkich napraw i wymiany podzespołów, silnik jest starannie składany. Na tym etapie ważne jest przestrzeganie wszystkich specyfikacji producenta, w tym prawidłowego dokręcenia śrub i zastosowania odpowiednich uszczelek.
  • Testowanie silnika – Po zmontowaniu silnika jest on dokładnie testowany, aby upewnić się, że wszystko działa prawidłowo i wydajnie. Może to obejmować testy statyczne (bez uruchomionego silnika) i dynamiczne (z uruchomionym silnikiem), sprawdzanie ciśnienia, temperatury, emisji i ogólnej wydajności.
  • Regulacja i strojenie – Na koniec silnik jest regulowany i strojony w celu zapewnienia optymalnych osiągów i oszczędności paliwa. Może to obejmować regulację czasu zapłonu, mieszanki paliwowo-powietrznej i innych zmiennych wpływających na osiągi silnika.

Częściowy remont silnika

Często może się okazać, że wykonywany jest tylko częściowy remont silnika, na przykład, gdy nie trzeba remontować całego silnika, ale tylko niektóre jego części. Częściowy remont silnika można podzielić na trzy kategorie.

Górna część silnika

Górna część silnika lub „top”. W tej GO silnika możemy uwzględnić na przykład głowicę i jej ponowne uszczelnienie, zawory, wałek rozrządu, łożyska wałka rozrządu, koło zębate rozrządu, trzonki zaworów, uszczelki pokrywy zaworów itp. Krótko mówiąc, to, co znajdziemy w silniku w jego górnej części. Górna część może być rozumiana jako od uszczelki głowicy w górę.

Dolna część

Dolna część silnika lub „dolny koniec”. Do tej części silnika zaliczyłbym wał korbowy, blok silnika, uszczelkę głowicy, łożyska wału korbowego, cylindry, tłoki, pierścienie tłokowe, pompę olejową, miskę olejową itp. Tutaj możemy powiedzieć, że są to wszystkie elementy silnika znajdujące się od uszczelki głowicy cylindrów w dół.

Wymagana naprawa

Wymagana naprawa silnika. W tym GO silnika uwzględniłbym na przykład części, które są obecnie uszkodzone i ograniczają lub wpływają na działanie silnika i wymagają interwencji. Zawsze dobrze jest być systematycznym w GO silnika i jeśli coś jest obciążone to dobrze jest podejść do tego kompleksowo, przynajmniej w odniesieniu do dołu i góry wymienionych powyżej. Wymiana np. pojedynczego tłoka czy krzywki i pozostawienie starych łożysk bardziej zaszkodzi niż pomoże. Oczywiście można częściowo wyremontować silnik i w zasadzie nic się nie stanie, tylko dobrze jest postępować z zachowaniem przynajmniej odrobiny zdrowego rozsądku i z uwzględnieniem dalszych podzespołów.

Wady częściowego remontu silnika, czyli „może rozwalić dół lub górę”

W tym miejscu chciałbym podzielić się tym, co słyszałem od starszych mechaników. Szczerze mówiąc, nie mam z tym osobistego doświadczenia, ale ponieważ więcej niż jeden mechanik opisał mi tę kwestię, postanowiłem podzielić się nią z wami. Wielu z nich ostrzegało mnie przed częściowym GO silnika, mówiąc, że jeśli zrobię tylko górną część, a nie sprawdzę przynajmniej dolnej części silnika, jedna lub druga część będzie miała inne ciśnienie niż druga, co może doprowadzić do rozerwania silnika.

To, że silnik dmucha, oznacza w ich tłumaczeniu, że gdzieś jest nieszczelność. Logicznie rzecz biorąc, może być w tym trochę prawdy. Więc jeśli nie jesteś naprawdę doświadczonym mechanikiem, nie zajmuj się tym samodzielnie. Za każdym razem, gdy myślę o tym zagadnieniu, przypominam sobie legendarną kwestię Bolka Polívki z filmu Roming „Wiem, co robi tłok po ścięciu”.

Najczęstsze przyczyny GO silnika

  • Zaniedbanie serwisu olejowego i niewystarczające smarowanie.
  • Awaria układu chłodzenia.
  • Nieprzestrzeganie przepisów serwisowych.
  • Uszkodzony, źle ustawiony lub zaniedbany rozrząd.
  • Uszkodzone uszczelki i starzejące się uszczelki.
  • Pęknięta głowica cylindrów.
  • Utrata ciśnienia.
  • Wadliwa konstrukcja.
  • Wysoki stopień zużycia ze względu na wiek lub przebieg.
  • Utrata płynów eksploatacyjnych.

Kiedy należy przystąpić do remontu silnika?

Weterani

Najczęstszym miejscem, w którym widzimy silnik GO, są starsze samochody, takie jak samochody zabytkowe. Takie samochody po prostu warto ratować, nawet za cenę, która zazwyczaj nie jest mała. To jednak żniwo pięknej historii motoryzacji i niezapomnianych wrażeń. Oczywiście, jak już wspomniałem, przedział cenowy jest bardzo wysoki i niejeden zabytkowy egzemplarz skończył zdemontowany i niedokończony.

Gwarancja

Jeśli mamy nowy samochód, może to być silnik GO lub pełna wymiana silnika w ramach naszej gwarancji. Jest to jedna z zalet nowych samochodów, jeśli silnik ulegnie awarii w ramach gwarancji z powodu wady produkcyjnej, przyzwoity i wysokiej jakości dealer powinien stanąć na wysokości zadania i naprawić dla nas samochód.

Silnik Wankla

Ten niesamowity klejnot motoryzacji, który niestety nie odniósł sukcesu jak konwencjonalne silniki ze względu na wysokie koszty eksploatacji. Jego wadą jest wysoki stopień zużycia wewnętrznych uszczelek. Ponieważ obracający się tłok stale obraca się wewnątrz silnika, a jego trójkątny kształt musi stale ocierać się o ściany komory, silnik ten jest bardzo zależny od uszczelek, które są oczywiście bardzo obciążone. Prowadzi to do utraty oleju, która z czasem wzrasta. Krótko mówiąc, silnik ten wymaga częstych napraw, aby utrzymać go w ruchu.

Samochody wyścigowe

Samochody wyścigowe jeżdżą ostro i na granicy swoich możliwości. Bardzo często osiągają maksymalne obroty i jeżdżą z dużymi prędkościami. Ich podzespoły są bardziej wytrzymałe niż w samochodach seryjnych. Jednak ze względu na nadmierny stres związany z wyścigami, silniki muszą być zadbane, a kierowca musi polegać na swoim samochodzie w 100%. Dlatego też przeprowadza się częstsze remonty silników, aby uniknąć jakichkolwiek awarii podczas wyścigu.

Kiedy nie opłaca się już GO silnika?

Zwykle dzieje się tak w przypadku starych samochodów, które nie są tak rzadkie, aby być zabytkowe, a naprawa znacznie przekroczyłaby koszt samochodu. Dobrze jest również wziąć pod uwagę, że jeśli samochód ma inne wady, głównie zardzewiałe nadwozie, to z pewnością nie warto go ratować. Zawsze trzeba brać pod uwagę ogólny stan samochodu i nasze możliwości finansowe.

Przybliżone ceny za silnik GO

Generalnie koszt remontu silnika może wahać się średnio od 5 000 zł do 20 000 zł wzwyż.

Silnik 1.2 HTP

Ten silnik jest często nękany przez problemy z głowicą. Spowodowane jest to luźnymi trocinami z katalizatora, który znajduje się bardzo blisko wlotów. W tym miejscu jego rdzeń jest poluzowany, a trociny są zasysane do obszaru zaworów. Kolejną wadą tych silników jest brak chłodnicy oleju itp.

1.9 Tdi 77 kW

Ten silnik jest bardzo zależny od jakości oleju i jego terminowej wymiany. Jeśli jest to ignorowane, dochodzi do nadmiernego zużycia wałka rozrządu i jego łożysk. Silnik jest również bardzo wrażliwy na jakość paliwa.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Czym jest remont silnika?

Remont silnika to złożony proces przywracania silnika pojazdu (lub dowolnej maszyny) do pierwotnego lub lepszego stanu wydajności. Celem jest przywrócenie silnika do stanu, w którym może on działać wydajnie i niezawodnie jak wtedy, gdy był nowy. Proces ten może być konieczny ze względu na zużycie podzespołów, uszkodzenia lub w ramach konserwacji zapobiegawczej.

Jak przeprowadzany jest remont silnika?

Remont silnika zazwyczaj obejmuje następujące kluczowe kroki: demontaż i czyszczenie, diagnostyka i kontrola, naprawa lub wymiana uszkodzonych częściPonowny montaż silnika, testowanie silnika, regulacja i strojenie.

Jak wygląda remont częściowy silnika?

Silnik częściowego uruchomienia można podzielić na trzy kategorie. Naprawa górna, dolna i nagła.

Jakie są najczęstsze przyczyny silnika GO?

Zaniedbanie serwisu olejowego i niewystarczające smarowanie, awaria układu chłodzenia, nieprzestrzeganie przepisów serwisowych, uszkodzony, źle ustawiony lub zaniedbany rozrząd, uszkodzone uszczelki i starzejące się uszczelki.

Ile średnio kosztuje remont silnika?

Generalnie koszt remontu silnika może wahać się średnio od 5 000 zł do 20 000 zł wzwyż.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj