Historia silnika Boxer: od Mercedes-Benz do Subaru i Porsche

0
17
silnik Boxer

Wszyscy słyszeliśmy, że niektóre samochody mają pod maską silnik typu bokser. Proszę nie mylić nazewnictwa słynnego vana Peugeota, to nieco inny Boxer. Mówimy teraz o silnikach, a te znajdują się głównie pod maską marki Subaru.

Czym jest silnik typu bokser?

Silnik typu bokser różni się przede wszystkim ruchem tłoków. Znajdują się one w płaszczyźnie poziomej i oscylują względem siebie (tak jakby ze sobą walczyły). W rezultacie silnik ten ma pięknie nisko położony środek ciężkości, co poprawia stabilność samochodu. Podobnie, zawsze ma dwie głowice cylindrów z przepływem krzyżowym. Wszystko jest obsługiwane przez pojedynczy wał korbowy. Silnik typu bokser wykorzystuje jedno łożysko korbowodu na cylinder, co stanowi dużą różnicę w porównaniu z silnikiem widlastym. Najczęściej są to silniki cztero- lub sześciocylindrowe. Bokser może mieć zapłon samoczynny lub iskrowy.

Gdzie najczęściej można spotkać boksery?

Kiedyś mogliśmy podziwiać te perełki w Alfach. Występują też głównie w Subaru i Porsche. Niestety, jeśli chodzi o Alfy, boxer powoli tam zamiera, a wielka szkoda.

Kiedy powstał silnik typu Boxer?

Silnik ten jest doskonałym dziełem inżynierii, dlatego warto opowiedzieć nieco o jego historii. Był rok 1896, a silnik typu bokser wynalazł nie kto inny jak Karl Benz. Tak, w świecie motoryzacji Mercedes-Benz również przeszedł do historii i wynalazł innowację, która ponownie zapisała się w historii motoryzacji (całkiem interesujące, że trafiła do Subaru, prawda?! 🙂 ). Nie nazwał go bokserem, ale „silnikiem przeciwbieżnym”, kiedy miał swoją premierę w samochodzie „Dos a Dos”.

Schematy połączeń silnika typu bokser

Obecnie większość tych silników jest wyposażona w rozrząd DOHC. Pasek zwykle działa jako połączenie między wałkiem rozrządu a wałem korbowym. Można jednak spotkać również łańcuch.

Zalety silników typu bokser

  • Charakterystyczny i piękny dźwięk.
  • Nisko położony środek ciężkości, co poprawia właściwości jezdne.
  • Niski poziom wibracji.
  • Niższa waga w porównaniu do silników widlastych.
  • Konstrukcja silnika ma pozytywny wpływ na ochronę pasażerów.
  • Silniki typu bokser mają piękne liniowe przyspieszenie i chęć do zwiększania obrotów.

Wady silników typu bokser

  • Wadą jest cena zakupu, jest to droższy silnik w produkcji.
  • Kolejną wadą może być wyższy poziom hałasu.
  • Specyficzne serwisowanie, silniki typu bokser wymagają nieco innego serwisowania niż inne typy silników.

Kilka samochodów z silnikiem typu bokser

  • Subaru Impreza WRX Sti 2. generacji – 2,5 boxer 206 kW (268 KM)
  • Porsche 911 typ. 996 – 3.4 V6 boxer 231 kW (300 KM)
  • Alfa Romeo 33 QV – 1.7 16v boxer 101 kW (131,5 KM)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj