Wszyscy słyszeliśmy, że niektóre samochody mają pod maską silnik typu bokser. Proszę nie mylić nazewnictwa słynnego vana Peugeota, to nieco inny Boxer. Mówimy teraz o silnikach, a te znajdują się głównie pod maską marki Subaru.
Silnik typu bokser różni się przede wszystkim ruchem tłoków. Znajdują się one w płaszczyźnie poziomej i oscylują względem siebie (tak jakby ze sobą walczyły). W rezultacie silnik ten ma pięknie nisko położony środek ciężkości, co poprawia stabilność samochodu. Podobnie, zawsze ma dwie głowice cylindrów z przepływem krzyżowym. Wszystko jest obsługiwane przez pojedynczy wał korbowy. Silnik typu bokser wykorzystuje jedno łożysko korbowodu na cylinder, co stanowi dużą różnicę w porównaniu z silnikiem widlastym. Najczęściej są to silniki cztero- lub sześciocylindrowe. Bokser może mieć zapłon samoczynny lub iskrowy.
Gdzie najczęściej można spotkać boksery?
Kiedyś mogliśmy podziwiać te perełki w Alfach. Występują też głównie w Subaru i Porsche. Niestety, jeśli chodzi o Alfy, boxer powoli tam zamiera, a wielka szkoda.
Kwota 30 000 zł to w większości przypadków najczęstszy budżet na zakup używanego samochodu. Rynek samochodów używanych jest tutaj dość szeroki, ale który wybrać?
Małe...