Silnik W, czyli silnik wentylatora i silnik Volkswagena

0
17
silnik W

Omówiliśmy już kilka rodzajów silników, ale wyobraźmy sobie silnik, w którym cylindry mogą znajdować się w trzech rzędach. Interesujące, prawda? Ale uwaga. Nie ma czegoś takiego jak silnik „W”. To oznaczenie jest używane zarówno przez silnik wentylatora, jak i silnik Volkswagena „W”, który jest inny.

Co to jest silnik wentylatora?

Silnik wentylatora ma trzy rzędy cylindrów obok siebie. Co ciekawe, te rzędy cylindrów są napędzane przez pojedynczy wał korbowy. Środkowa część cylindrów znajduje się w płaszczyźnie, a najbardziej zewnętrzne części są nachylone. Silnik może więc przypominać strzałę lub wentylator. Można powiedzieć, że silnik ten ma wiele wspólnego z silnikiem widlastym, ale pośrodku znajduje się silnik rzędowy.

Jak działa silnik wentylatora i co z jego rozrządem?

Zasadniczo tak samo, jak większość silników tłokowych wewnętrznego spalania, z wyjątkiem tego, że jeden wał korbowy napędza trzy rzędy tłoków. Wymaga to oczywiście co najmniej trzech wałków rozrządu, ponieważ cylindry są rozmieszczone dość daleko od siebie. Silnik może zatem wykorzystywać w uproszczeniu 2 lub 4 zawory na cylinder. Rozstaw cylindrów sprawia, że rozrząd jest bardziej skomplikowany niż w przypadku silnika widlastego lub rzędowego. Konieczne jest wyrównanie wszystkich krzywek z korbą, co komplikuje rozrząd wraz ze wzrostem liczby krzywek.

Silnik W od Volkswagena

Teraz przechodzimy do drugiej wody silnika z oznaczeniem „W”. Ten silnik zasadniczo różni się od silnika wentylatora (strzałki), ponieważ nie ma 3 rzędów tłoków, ale 4. Silnik ten może mieć jeden lub więcej wałów korbowych, co oczywiście ponownie je rozróżnia. Najbardziej znaną wersję tego silnika można znaleźć w najszybszym samochodzie na świecie, Bugatti Chiron supersport 300 plus, jest to wersja W16, tutaj silnik jest dostrojony do niesamowitej mocy 1 176 kW.

bugatti-chiron-300-plus
Źródło: Bugatti

Jednak silnik ten zadebiutował również w Passacie B5.5 w wersji W8 o mocy 202 kW, na przykład W8 jest wynikiem połączenia dwóch silników VR4. Kolejną różnicą w stosunku do silnika wentylatora jest to, że były one produkowane w wersjach 8-cylindrowych, 12-cylindrowych, 16-cylindrowych, a nawet 18-cylindrowych. Silniki te mogły być zarówno z zapłonem iskrowym, jak i wysokoprężne, ale mogły być również doładowane.

Konstrukcja silnika W Volkswagena

Silnik jest generalnie oparty na silnikach VR i jest w rzeczywistości połączeniem tych dwóch, ale istnieją różnice konstrukcyjne. Jak wspomniano powyżej, silnik ma 4 rzędy cylindrów, które są podzielone na dwa bloki, z kątem 15 stopni między oddzielnymi blokami i kątem 72 stopni między cylindrami we wspólnym bloku. Celem takiego układu jest umieszczenie jak największej liczby cylindrów w dwóch blokach z dwiema głowicami. Ma to jednak swoje pułapki i wielu entuzjastów silników podejrzewa, że będzie to korba.

Wał korbowy musi być skomplikowany, aby być w stanie dokręcić tak wiele cylindrów, a aby uczynić go jeszcze bardziej skomplikowanym, płaszczyzny tłoków są przesunięte o 12,5 stopnia w każdym bloku, co skutkuje ostrym kątem. Istnieją jednak również warianty silnika z dwoma wałami korbowymi. Złożoność urządzenia odpowiada również za „wytrzymałe” lub może lepiej powiedzieć „utwardzone” elementy silnika, a w szczególności korbowody i korbowody. Reszta silnika to stop krzemowo-węglowy. Silników tych nie znajdziemy jednak w zwykłych samochodach, poza Passatem. Są one przeznaczone do wysokiej klasy i standardowych samochodów luksusowych, w których zużycie paliwa nie jest do końca brane pod uwagę.

Schematy połączeń silnika Volkswagen W

Jak można się domyślić, będzie to dość skomplikowane, a mechanicy z pewnością będą się pocić przy tym silniku, nie tylko okablowanie jest skomplikowane i nie jest tak skomplikowane jak w przypadku mniejszych silników, fakt ten komplikuje na przykład obecność dwóch wałów korbowych, co zwiększa trudność do dwóch. Zawsze stosowane są co najmniej dwa zawory dolotowe i dwa wydechowe lub rozrząd OHC.

Wady silników W Volkswagena

  • Wadą jest zdecydowanie skomplikowana konstrukcja.
  • Duża masa silnika.
  • Wysokie zużycie paliwa.

Zalety silników W Volkswagena

  • Jak można się domyślić, jest to wydajność.
  • Imponujące osiągi dźwiękowe.

Samochody z silnikiem Volkswagen W

Przyjrzyjmy się teraz przynajmniej kilku samochodom z tym silnikiem:

  • Volkswagen Passat B5,5 W8 – 4.0l 202 kW (263 PS)
  • Audi A8 D3 W12 – 6,0 l 331 kW (450 KM)
  • Bugatti Veyron W16 – 8.0l 736 kW (1001 PS)

Źródło zdjęcia miniaturki: By Saveferris888 – Praca własna, CC BY-SA 3.0

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj