Silnik Wankla: rewolucyjna koncepcja z problematyczną uszczelką

0
18
Silnik Wankla

Wielu nazywa ten klejnot doskonałym dziełem inżynierii, inni potępiają go jako ślepy zaułek świata motoryzacji. Co przyniósł światu silnik Wankla i dlaczego przestał być używany?

Czym jest silnik Wankla?

Silnik Wankla to rodzaj silnika tłokowego wewnętrznego spalania z trójkątnym tłokiem, który obraca się w owalnej obudowie, a całe zjawisko odbywa się bez użycia mechanizmu korbowego. Sam tłok oddziela komory spalania, w których odbywa się sprężanie, rozprężanie i wydech, a wszystko to bez użycia rozrządu. Czyż nie jest to idealne rozwiązanie?

Skąd wziął się silnik Wankla?

Silnik ten został wynaleziony przez Felixa Wankla około 1954 roku. Silnik miał jednak swoje wady i był dość skomplikowany, dlatego musiał zostać przeprojektowany. Przeprojektowania dokonał w 1957 roku Hanns Dieter Paschke. Później mogliśmy znaleźć ten inżynieryjny klejnot w kilku samochodach. Wielu z nas wie, że silnik ten pojawił się w samochodach Mazdy, ale to nie wszystko. Mercedes-Benz również użył tego silnika w swoim eksperymencie C 111, ale nawet to nie wszystko, możemy dodać Opla i Citroëna do połączenia Wankla, a także Corvette.

Jak działa silnik Wankla

Na wstępie warto powiedzieć, że silnik Wankla robi coś, czego nie potrafi żaden inny silnik, a mianowicie w jednym obrocie wirnika każda komora wykonuje cały cykl czterosuwowego silnika spalinowego z prostoliniowym ruchem tłoka. Skutkuje to znacznie większą mocą w stosunku do objętości, nawet bez użycia doładowania.

Przejdźmy teraz do jego funkcji. Sposób działania silnika polega na tym, że trójkątny tłok obraca się w owalnej obudowie, definiując w ten sposób przestrzeń dla sprężania, rozprężania i wydechu. Mówiąc prościej, po prostu kręci się w swojej obudowie. Jednak wszystko to jest bardzo wymagające pod względem uszczelnienia całej przekładni, co stanowi duży problem, a ponadto cała ta przekładnia jest narażona na eksplozje i wysoką temperaturę. Więcej na ten temat powiemy w jego zaletach i wadach.

Jak działa silnik Wankla
Autor: Użytkownik:Y_tambe – Plik użytkownika:Y_tambe, CC BY-SA 3.0

Zalety silnika Wankla

  • Jak wspomniano powyżej, silnik Wankla pozwala uzyskać znacznie większą moc przy danej pojemności skokowej bez konieczności doładowania.
  • Minimalizuje on ruchome części poprzez brak rozrządu i innych elementów typowych dla innych silników spalinowych, co idzie w parze z mniejszą liczbą części składających się na ten silnik.
  • Ponadto silnik Wankla charakteryzuje się cichą i wyrafinowaną pracą.
  • Kompaktowy rozmiar i stosunkowo niska waga to również duże zalety.
  • Silnik Wankla nie jest tak wrażliwy na jakość benzyny, jak jego inni bracia o spalaniu wewnętrznym.

Wady silnika Wankla

  • Największym problemem tego silnika jest niska żywotność uszczelek, co prowadzi do częstych awarii silnika.
  • Kolejną wadą jest niska wydajność.
  • Zużycie paliwa przez silnik Wankla również nie jest idealne i plasuje się wśród bardziej oszczędnych silników. Chociaż jest to subiektywne odczucie, ale możemy powiedzieć, że tak jest.
  • Wyższe zużycie oleju i spalanie, co skutkuje gorszą emisją spalin.

Najsłynniejsze samochody wyposażone w ten silnik

Zdecydowanie najbardziej znanymi samochodami, które miały ten klejnot pod maską są Mazda RX-7 i RX-8. Dzięki temu 1,3-litrowemu silnikowi Mazda RX-7 miała imponującą moc 147 kW. W Mazdzie RX-8 ten silnik 1.3 miał nawet moc 170 kW. Istnieje wiele wersji silnika dla obu tych wariantów, ale wynik jest zawsze taki sam. Niesamowity dźwięk, lekki samochód, napęd na tylne koła, krótko mówiąc, idealny przepis na radość z jazdy.

Dlaczego Wankel nie jest już używany

Niestety, to właśnie problemy z uszczelką i jej częstym wymienianiem doprowadziły do upadku tego silnika. Wankel to bez wątpienia droga sprawa, a powiedzenie „małpa i banany” ma tu zastosowanie bardziej niż gdziekolwiek indziej. Doprowadziło to do stopniowego upadku tego silnika. Kolejną wadą są oczywiście normy emisji spalin. Zabijają one nawet zwykłe silniki głównego nurtu, a Wankel nie jest w stanie spełnić norm Euro 5.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj