VR6 i VR5: przełomowe silniki VR Volkswagena

0
14
VR6 i VR5 - przełomowe silniki

Wielu z nas słyszało skrót VR w połączeniu z wirtualną rzeczywistością. Jednak nawet przed pojawieniem się wirtualnej rzeczywistości istniały interesujące silniki o nazwie „VR”.

Co oznacza silnik VR?

Oznaczenie to jest połączeniem silnika widlastego i rzędowego. Silnik ten stara się połączyć zalety obu. Jest to specyficzny silnik charakteryzujący się kątem cylindra od 10,5 do 15 stopni. Silnik ten miał od dwóch do czterech zaworów na cylinder. Był produkowany w wersji VR6 (sześciocylindrowej) lub VR5 (pięciocylindrowej). Jego specyfikacja to jeden wspólny blok i głowica cylindrów. Silniki te zawsze miały dwa wałki rozrządu.

Skąd wziął się silnik VR?

Ta perełka została nam przedstawiona przez Volkswagena, próbując zapewnić alternatywę dla rzędowego silnika R4, który był tylko trochę większy. Silnik VR6 został po raz pierwszy wprowadzony w 1991 roku w modelach Passat i Corrado. Później pojawił się również w Golfie 3, Vento, Jetta, Toledo. Samochody te były łączone i znane z logo VR6 i często z oznaczeniem Syncro, co oznaczało napęd 4×4. Napęd ten był stały i bazował na mechanizmie różnicowym Torsen znanym z Audi. Później pojawił się też VR5 i sam jeździłem Passatem B5 VR5 Syncro z tym silnikiem, o pojemności 2.3l i mocy 110kW. Samochód nie jeździł źle, był po prostu trochę spragniony i ciężko było zejść poniżej 11l. Co mi się jednak podobało, to niesamowity dźwięk silnika. Nie był to jednak pocisk, ale jak na tamte czasy prowadził się przyjemnie.

Jak działa silnik VR i jaki jest jego układ?

Jego działanie jest podobne do innych silników spalinowych. Jedyną niewielką różnicą jest układ cylindrów, który ma specyficzny układ ze względu na zamiar zaoszczędzenia miejsca i połączenia ze sobą silników widlastych i rzędowych. Jego pierwotnym przeznaczeniem były samochody z napędem na przednią oś, więc zastosowano tylko niewielki kąt między cylindrami, ponieważ gdyby był on większy, konieczne byłoby użycie oddzielnych głowic. Oszczędza to również użycie więcej niż dwóch wałków rozrządu.

W miarę upływu czasu z silnikami VR

Pierwszy silnik VR pojawił się we wspomnianym 1991 roku i miał pojemność skokową 2,9 l, a w tym samym czasie pojawiła się wersja 2,8. Później, w 1997 roku, pojawił się nasz VR5 2,3 l o mocy 110 kW. W 1999 roku światło dzienne ujrzał zmodyfikowany silnik VR6 o pojemności 2.8l i mocy 204KM. Zasłynął on również w ostrej wersji New Beetle RSi, gdzie pojawił się VR6 o pojemności 3.2l i mocy 228KM. Następnie pojawił się Golf 4 R32 i Audi TT, gdzie ponownie silnik ten świętuje sukces z taką samą mocą i pojemnością skokową jak w „żuku”. Czas przenosi nas ponownie i silnik ten pojawił się w Passacie 6. generacji znanym jako VR6 o pojemności skokowej 3,2 l i zdominował szczyt gamy z mocą 250 KM, ten wariant można również znaleźć w Porsche Cayenne. Tutaj zresztą stał się chwaloną i dość niezawodną jednostką o bardzo solidnych osiągach i akceptowalnym zużyciu paliwa.

Z czasem mogliśmy znaleźć ten silnik w Skodzie Superb w wersji 3.6 FSI. Wszyscy znamy jego ostatni wariant, który nawiedzał autostrady w słynnym Passacie R36 3.6 FSI VR6 o mocy 300 KM.

volkswagen-passat-b6-r36

Zalety silnika VR

  • Jak już wielokrotnie wspominano, jego zaletą jest kompaktowy rozmiar.
  • Kolejną zaletą, jako ktoś, kto jeździł nim przez jakiś czas, wymieniłbym dźwięk, jest dobry.
  • W rzeczywistości połączenie zalet silnika płaskiego i widlastego jest również zaletą.

Wady silnika VR

  • Wadą, którą sam mogę potwierdzić, jest zużycie paliwa, te silniki z wyjątkiem 3,2 l R32 nie są szczególnie oszczędne, nawet biorąc pod uwagę pojemność.
  • Moment obrotowy silnika olśniewa, co wynika z płaskiej krzywej mocy.

Dlaczego silnik VR został wycofany z produkcji?

Głównie ze względu na koszty produkcji i nieprzyjazność czasów dla silników wielocylindrowych. Dziś modne są mniejsze pojemności skokowe i turbo, a czasy generalnie nie sprzyjają dużym atmosferom. Ponownie możemy oczywiście wspomnieć o euronormach, a ostatnio o tym, że silniki z turbodoładowaniem można lepiej modyfikować, a jeden silnik może mieć wiele innych modyfikacji wydajności.

Źródło zdjęcia podglądowego: By The Car Spy – VW Golf R32, CC BY 2.0

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj