Legendarne silniki widlaste: od historii do nowoczesnej technologii

0
17
Legendarne silniki widlaste

Czym jest silnik widlasty?

Legendarne silniki „V” mają silną aurę wśród kierowców. To coś, co wciąż przyciąga uwagę wielu fanów motoryzacji, a wielu z nas promienieje na to słowo.

Czym jest silnik widlasty?

Silnik widlasty ma układ cylindrów w kształcie litery „V”. Jest to zawsze typ silnika z wieloma cylindrami, ponieważ ledwo pojedynczy cylinder mógłby zmieścić się w literze V, co również stało się oznaczeniem tych silników, a liczba po niej 2,4,6,8 oznacza liczbę cylindrów. Z powodu tego mitycznego układu ma on mniejszą wysokość i długość niż silnik rzędowy. Tłoki silnika widlastego mają jedną wspólną korbę, z którą są połączone za pomocą korbowodów. Silnik widlasty może być wysokoprężny, benzynowy lub turbodoładowany.

Gdzie powstał silnik widlasty?

Daimler i Maybach… Być może słyszałeś te nazwy, zwłaszcza tę drugą, która z pewnością obudzi w Tobie poczucie luksusu. Ci dwaj mężczyźni wnieśli wiele do historii motoryzacji. W 1960 roku Maybach-Motorenbau został przejęty przez Daimler Benz. Tak, to znowu świat Mercedes-Benz, który również tutaj zapisał się w historii. Cofniemy się jednak przed oficjalne przejęcie Maybacha przez Benza do roku 1889, kiedy to Daimler zbudował pierwszy dwucylindrowy silnik widlasty oparty na konstrukcji Maybacha.

Zalety silnika widlastego

Jedną z głównych zalet silnika widlastego jest to, że wytwarza on większą moc przy tej samej pojemności cylindra w porównaniu z silnikiem rzędowym, gdzie wytwarza również większy moment obrotowy.

  • Kolejną zaletą jest kompaktowość tych silników, krótko mówiąc, zajmują one mniej miejsca niż na przykład silniki rzędowe.
  • Zaletą jest solidna konstrukcja silnika, która zapewnia dobrą trwałość całej jednostki.
  • Dzięki dobrej reputacji i wizerunkowi, silniki te cieszą się szczególnym uznaniem zarówno wśród kierowców, jak i motocyklistów.

Wady silników widlastych

  • Dużą wadą silnika widlastego jest jego waga, silniki widlaste są cięższe niż silniki rzędowe.
  • Dużą wadą silników widlastych jest ich niewyważone działanie. Aby poprawić sytuację, na wale korbowym umieszcza się obciążniki, aby zrównoważyć pracę silnika, ale skutkuje to kolejnym minusem, a mianowicie wzrostem masy. Z tego powodu silnik nie obraca się tak łatwo, jak silnik rzędowy.

Dwa rodzaje wałów korbowych i jeden silnik

Ciekawą cechą silników widlastych, a zwłaszcza tych z wieloma cylindrami, jest to, że istnieją różne rodzaje wałów korbowych. Ich różnice sprawiają, że silniki mają różne charakterystyki.

Płaszczyzna poprzeczna

Jest to wał korbowy do silników tłokowych, którego cechą charakterystyczną jest to, że czopy korbowe nie znajdują się w tej samej płaszczyźnie, a zatem w dwóch prostopadłych płaszczyznach pod kątem 90 stopni. Często spotykamy tę konfigurację w silnikach V8, V2, V4 i V-Twin. Inną nazwą dla tej konfiguracji może być wał korbowy z krzyżującymi się płaszczyznami.

Aby cały układ działał dobrze, konieczne jest wyważenie wału korbowego za pomocą ciężarków, ma to również na celu ograniczenie wibracji. Działanie ciężarków odpowiada za opisany powyżej efekt niechęci silnika do wkręcania się na obroty. Ma to jednak również swoją pozytywną stronę, a mianowicie niepowtarzalny „bulgoczący” dźwięk, który jest tak typowy na przykład dla tych V8.

Płaska płaszczyzna

Główną różnicą między wałem korbowym krzyżakowym a płaskim jest jego układ. Jest to płaski wał korbowy. Jak wspomniano, jego układ jest płaski w jednej płaszczyźnie. Wał ten jest lepiej wyważony i nie posiada elementów wyważających. Dzięki temu samochód chętniej przyspiesza. Ten typ wału korbowego stosowany jest na przykład przez Ferrari.

Silnik widlasty z płaską płaszczyzną

Wiele osób myli ten silnik z silnikiem typu bokser, ale jest to duży błąd. Silniki widlaste płaskie działają poziomo. Silnik widlasty wykorzystuje jedno łożysko korbowodu dla dwóch przeciwległych poziomych tłoków (cylindrów) i to właśnie odróżnia go od boxera. Ten niesamowity typ silnika można znaleźć na przykład w Ferrari. Ze względu na swoją konstrukcję ma nisko położony środek ciężkości, co pozytywnie wpływa na wymiary samochodu.

Okablowanie silnika widlastego

W Ameryce stosuje się prosty rozdzielacz OHV, który z pewnością ma swoje zalety ze względu na prostszą konstrukcję, zwłaszcza fakt, że może sobie poradzić z tylko jedną krzywką. Jest to prosty przepis na niezawodny silnik.

Z drugiej strony w Europie można znaleźć bardziej złożone układy rozrządu z wieloma krzywkami. Tego typu rozrządy nazywane są OHC, co oznacza, że w silniku krążą dwa lub więcej wałków rozrządu.

Rozrząd jest zwykle połączony za pomocą pasków i łańcuchów.

Interesujące fakty na temat silników widlastych

Silniki widlaste zdobią nie tylko samochody, ale także inne maszyny. Silniki V2 są na przykład popularne w motocyklach. Jeszcze bardziej interesujące jest zastosowanie sześciocylindrowego silnika widlastego w motocyklu, który został wprowadzony do tego projektu przez byłego kierowcę F1 Tarso Marqueza. Najbardziej zrównoważonym silnikiem widlastym jest V12 z kątem cylindra 60 stopni, podczas gdy V8 mają kąt 90 stopni.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj