Dziś uszczęśliwimy entuzjastów japońskiej motoryzacji Hondą. Jej motory, Vtec, znane są na całym świecie. Wielu je potępia, inni uwielbiają. Jak właściwie działają te silniki i skąd wzięła się nazwa „Vtec”!
Vtec (Variable Valve Timing & Lift Electronic Control) to nazwa tłokowego silnika spalinowego opracowanego przez Hondę. Silniki te mają zmienne fazy rozrządu. Nie chodzi o to, że nie spotkaliśmy się ze zmiennymi fazami rozrządu gdzie indziej, ale Vtec ma magiczną reputację niezawodnego, dość prostego i trwałego silnika. Słowo Vtec znamy przede wszystkim z silników benzynowych Hondy. Ten silnik szczyci się wydajnością, niższym zużyciem paliwa, niską emisją spalin w stosunku do mocy i musimy przyznać, że robi to dobrze.
Jak to działa?
Aby zrozumieć zasadę działania rozrządu, musimy spojrzeć na silnik jako całość. Silnik spalinowy, aby funkcjonować, potrzebuje dwóch rzeczy: paliwa i powietrza. Mieszanka ta musi dotrzeć do cylindrów, gdzie w idealnym przypadku dochodzi do eksplozji, która porusza tłokiem.
Znamy zarówno silniki wysokoprężne, jak i benzynowe. Zasada jest podobna, niektóre ze świecą zapłonową, inne z wysokim ciśnieniem. Silniki mają różne zakresy obrotów, w których mają różne krzywe mocy. Jak wiemy, na przykład silniki wysokoprężne mają maksymalny moment obrotowy na początku zakresu obrotów, podczas gdy atmosferyczne silniki benzynowe osiągają szczytową moc przy wysokich obrotach. Problemem jest jednak utrzymanie tak zwanej jednolitej, dobrze rozpylonej mieszanki i wydajności spalania, jak zwykliśmy mówić w przypadku wtrysku paliwa.
Mieszanka paliwowa musi być idealnie rozprowadzona w komorze spalania. Oczywiście możemy wyeliminować część tego problemu dzięki wtryskowi paliwa, ale wciąż istnieje inna zmienna, która może wchodzić w grę. Chodzi o to, że możemy nie być w stanie skompresować zaworów. Ogólnie rzecz biorąc, wiemy, że zawory sterują krzywkami. Ważną rzeczą jest oczywiście zgranie wszystkiego w czasie (ustawienie krzywki lub krzywek względem korby i, powiedzmy, czasami czas pompy wysokiego ciśnienia), tak aby zamykały się i otwierały wtedy, kiedy trzeba i nie uderzały w nasze tłoki, powodując śmiertelne uszkodzenie silnika i powodując „potykanie się” silnika.
Aby jednak w pełni wykorzystać tę zasadę, idealnie jest, jeśli zawory mają również zmienny rozrząd w odniesieniu do aktualnej mocy i prędkości obrotowej silnika. Skutkuje to doskonałą pracą, wyższą wydajnością, a także zmniejszoną emisją spalin. A teraz wracamy do tego, czym właściwie jest zmienny rozrząd i jak nam pomaga. Ponadto, zawory będą miały szerszy zakres wydajności, niż gdyby pracowały tylko w ograniczonym zakresie, jak bez zmiennych faz rozrządu.
Kwota 30 000 zł to w większości przypadków najczęstszy budżet na zakup używanego samochodu. Rynek samochodów używanych jest tutaj dość szeroki, ale który wybrać?
Małe...