Jestem pewien, że wielu kierowców słyszało ten termin, niektórzy właściciele Fordów może trochę częściej niż inni, to oczywiście żart, ale najczęściej spotykałem się z nim w przypadku Forda. Czym właściwie jest ta część, ile sond lambda mamy w samochodzie i co kryje się pod tym dziwnym określeniem postaram się nakreślić poniżej.
Czym jest sonda lambda?
Jak to mamy w zwyczaju nie będziemy opisywać niczego skomplikowanego, ale trafimy w sedno sprawy. Sonda lambda jest elementem oceniającym w naszym układzie wydechowym. W zależności od jej umiejscowienia, zajmuje się ona albo bogactwem lub ubóstwem mieszanki, albo oceną spalin. Krótko mówiąc, ta część powinna pomóc nam w efektywnym spalaniu paliwa. Można ją znaleźć zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych.
Sonda lambda jest elementem oceniającym układ wydechowy, większość samochodów posiada obecnie dwie sondy lambda.
Ile sond lambda ma samochód?
Starsze samochody mają tylko jedną sondę lambda i zazwyczaj pierwszą przed katalizatorem, więcej na ten temat dowiesz się wkrótce. Ogólnie rzecz biorąc, nowsze samochody mają dwie sondy lambda, jedną regulacyjną i jedną diagnostyczną. Uwaga, ale widziałem też samochody z 4 sondami lambda, na przykład silnik benzynowy V8 lub V6, oba silniki miały również dwa katalizatory, z którymi można powiedzieć, że sondy lambda są w jakiś sposób połączone.
Przed katalizatorem „kontrolna sonda lambda”
W garażowym slangu „przed kotem ” – jest to tzw. pierwsza sonda lambda, znajdująca się przed katalizatorem. Jej zadaniem jest regulacja składu mieszanki, a tym samym określenie jej bogatości.
Za katalizatorem – „diagnostyczna sonda lambda”
W garażowym slangu „za kotem ” – ta sonda lambda diagnozuje i ocenia ilość szkodliwych substancji w spalinach.
Rodzaje sond lambda
Prosta – ta sonda działa poprzez podgrzanie spalin do temperatury roboczej, a następnie dokonanie oceny.
Podgrzewana – podgrzewana sonda nagrzewa się do temperatury roboczej w ciągu kilkudziesięciu sekund, a następnie dokonuje pomiaru.
Równoległa – sonda równoległa osiąga temperaturę roboczą w ciągu kilku sekund, a następnie dokonuje pomiaru
Pod względem działania, sondy dzielą się na trzy kategorie: rezystancyjne, krokowe i szerokopasmowe.
Rezystancyjna – sonda rezystancyjna zmienia swoją rezystancję w zależności od tlenu (jest to najstarszy typ sondy).
Skokowa – Sonda skokowa posiada ceramiczną płytkę z platynowymi elektrodami. Działanie tych elementów generuje napięcie, które jest dalej oceniane przez jednostkę sterującą.
Szerokopasmowa – działa podobnie do sondy skokowej, ale może oceniać bardziej szczegółowo i dokładnie.
Istnieje kilka rodzajów sond Lambda z kilkoma kategoriami, ale najczęściej używane są podgrzewane sondy z funkcją skokową.
Jak rozpoznać uszkodzoną sondę lambda?
W wielu przypadkach nasz samochód może drgać, może też świecić się kontrolka check engine , a w nowszych samochodach bezpośrednio kontrolka sondy lambda . Samochód może również przejść w tryb awaryjny . Może też mieć problem z osiągnięciem pełnej mocy lub po prostu nie przejść testu MOT z powodu nieprawidłowo działającej sondy.
Korzystanie z diagnostyki
Dzięki diagnostyce możemy dowiedzieć się, czy sonda lambda jest uszkodzona, a co więcej, która z nich jest wadliwa w większości przypadków. Możemy również sprawdzić jej działanie w czasie rzeczywistym za pomocą wykresu, który pomoże nam wykryć jej działanie. Osobiście powiedziałbym teraz, że diagnostyka jest najlepszym i najskuteczniejszym sposobem na określenie funkcji sondy lambda. W dzisiejszych czasach praktycznie nie podchodzi się do jej weryfikacji.
Korzystanie z amperomierza
Wielu moich znajomych mechaników, bardziej wykwalifikowanych i kutych w elektronice, może zmierzyć działanie sondy za pomocą amperomierza. Odbywa się to poprzez sprawdzenie napięcia lambda, które ostatecznie powinno wynosić od 0,1 do 0,9 V. Zazwyczaj jest to czarny kabel. Niestety nie jestem zbyt biegłym autotronikiem i nie mam zbyt dużego pojęcia o elektryczności, ale nie wątpię, że Ty z pewnością jesteś bardziej biegły i postaram się nauczyć tej dyscypliny dla Twojego dobra.
Zdiagnozowanie wadliwej sondy może być czasami trudne, ale przy dobrej diagnostyce i doświadczeniu można to zrobić. Ponieważ sonda pełni istotną funkcję w układzie wydechowym i komunikuje się z jednostką sterującą, należy ją wymienić, jeśli została wymieniona.
Jak wymienić sondę lambda?
Wymiana tak naprawdę nie jest skomplikowana. W skrócie, musimy odłączyć złącze sondy lambda, przed lub za „kotem” i odkręcić ją. Następnie wkręcamy nową i podłączamy. To cała robota.
Komplikacje przy wymianie sondy lambda
Wiele artykułów w Internecie powie ci, że wymiana sondy lambda jest dość prosta i jest to prawdą, dopóki nie okaże się, że po prostu jej nie poluzujesz. Doświadczyłem poluzowania sondy lambda w imadle i kilkukrotnego obracania całej sekcji wydechowej. Jak również wyrywanie go ogromnymi sikami, a raz nawet wiercenie. Najgorsze w starszych samochodach jest to, że sondy dosłownie wrastają w wydech. Dlatego polecam zakup specjalnych nasadek do odkręcania sond lambda. Zwykłym kluczem nie odkręcisz wrastającej lambdy, raczej zedrzesz krawędzie. Końcówka jest skomplikowana, ponieważ nie trzeba jej dopasowywać do złącza, czasami, jeśli masz pasującą nową, możesz odłamać złącze, a następnie dopasować je ciasno, jednak lepiej jest użyć nasadki ½ lub ¾ i łopatki.
Smarować czy nie smarować gwintów sondy?
Gwinty nowych sond lambda są zwykle zabezpieczone, więc nie trzeba ich smarować. Osobiście kilka razy użyłem wazeliny wysokotemperaturowej lub smaru ceramicznego. Nie wiem, czy to jest właściwe, ale działało dobrze.
Ile kosztuje sonda lambda?
Generalnie sonda lambda kosztuje około 400 zł za sztukę. Są tańsze sztuki i droższe, to zawsze zależy od modelu i producenta.
Często zadawane pytania i odpowiedzi
Co to jest sonda lambda? Sonda lambda jest elementem oceniającym w naszym układzie wydechowym. W zależności od lokalizacji dba o bogactwo lub ubogość mieszanki lub ocenę gazów spalinowych. Krótko mówiąc, ta część powinna pomóc nam efektywnie spalać paliwo. Można go spotkać w silnikach benzynowych i wysokoprężnych.
Jakie mamy rodzaje sond lambda? Mamy różne typy: proste, podgrzewane, równoległe. Posiadamy również sondy lambda pod względem pracy: rezystancyjne, skokowe, szerokopasmowe.
Jak rozpoznać uszkodzoną sondę lambda? W wielu przypadkach nasz samochód może szarpnąć lub zaświecić się kontrolka silnika, a w nowszych samochodach może zaświecić się także kontrolka sondy lambda. Samochód może także przejść w tryb awaryjny.
Ile kosztuje sonda lambda? Generalnie sonda lambda kosztuje około 400 zł za sztukę. Są późniejszej sztuki i droższe, to zawsze zależy od modelu i producenta.
Moim marzeniem było pisanie artykułów o samochodach, testowanie ich i majsterkowanie przy nich. Lubię samochody z duszą i historią i nie obchodzi mnie czy mają 10 czy 500 koni mechanicznych. Piszę dla Was instrukcje napraw, doświadczenia, recenzje samochodów, a także o różnych sprawach związanych z motoryzacją.