Waga pneumatyczna – do czego służy i jak sprawdzić, czy jest uszkodzona?

0
36
Waga pneumatyczna

Kto by pomyślał, że powietrze może być ważone? Cóż, ta część raczej wyczuwa niż waży, ale jej funkcja oceny jest ważna. Wielu ludziom przeszkadza ta część w ich życiu, ponieważ jej wymiana kosztuje niewiele. W poniższym artykule przyjrzymy się, jak ważna jest dla nas ta część i do czego właściwie jej potrzebujemy.

Czym jest waga pneumatyczna?

Skala powietrza (lub przepływomierz powietrza) wykrywa ilość powietrza przepływającego do komory spalania. Jest to bardzo proste, ale dokładne wyjaśnienie.

Dlaczego potrzebujemy skali powietrza?

Jak wspomniano powyżej, waga powietrza mierzy rzeczywistą ilość powietrza przepływającego przez wlot do komory spalania. Komunikując się z jednostką sterującą, jednostka może następnie dozować dokładną ilość powietrza i paliwa do komory spalania. Dzięki masie powietrza nasza jednostka sterująca silnika może również ocenić nieszczelności w kolektorze dolotowym. Co więcej, waga może również mierzyć ciśnienie bezwzględne w kolektorze dolotowym.

Jak działa skala powietrza?

Wewnątrz skali powietrznej znajduje się czujnik, który jest zasilany pewną ilością prądu w celu jego podgrzania. Jednak w miarę schładzania powietrza natężenie prądu wzrasta, aby utrzymać stałą wartość. Informacje te są przekazywane do jednostki sterującej, która następnie je wykorzystuje. Jest to bardzo uproszczony sposób, ale nam wystarczy.

Rodzaje czujników

  • MAF – mierzy ilość przepływającego powietrza i temperaturę, gdzie do pomiaru wykorzystywany jest podgrzewany drut oporowy. Ocena ilości powietrza wykorzystuje zmiany oporu.
  • MAP – ten czujnik mierzy ciśnienie i podciśnienie w przewodzie ssącym. Działa podobnie do rezystancji, ale działa w oparciu o zmiany ciśnienia.
  • VAF – jest to najstarsza metoda. Działa również w oparciu o zmiany oporu, ale wykorzystuje powietrze wlotowe do regulacji przepustnicy. Jest to mechaniczne urządzenie elektryczne.

Jak rozpoznać usterkę wagi powietrza?

Kontrolka silnika

W niektórych przypadkach usterek kontrolka silnika zapali się, gdy usterkę można lepiej określić po podłączeniu do diagnostyki.

Słaby rozruch

Słaby rozruch jest spowodowany złym odczytem temperatury skali powietrza, ponownie warunek musi zostać zweryfikowany przez diagnostykę.

Wahania obrotów na biegu jałowym

Przypadek ten można zobaczyć na załączonym filmie, obroty wahają się w górę i w dół i nie utrzymują stałego kursu

Słabe przyspieszenie

W przypadku przyspieszania samochód może nam tzw. szarpać i drgać lub nie możemy osiągnąć pełnej mocy.

Zwiększone zużycie paliwa

Gdy masa powietrza nie działa prawidłowo, paliwo jest dozowane nieprawidłowo, co skutkuje zwiększonym zużyciem paliwa. Przy tej usterce samochód może również więcej palić, ponieważ spala niedoskonale.

Jak wykryć usterkę?

Nie ma sensu opisywać różnych pomiarów oporu powietrza itp. Nikt już tego nie robi, więc przejdźmy do sedna sprawy.

Diagnostyka

Tutaj możemy wykryć usterkę. Po pierwsze diagnostyka może ją wypisać w usterkach ogólnych, a po drugie możemy sprawdzić temperaturę powietrza dolotowego, którą diagnostyka wypisuje na podstawie informacji ze skali powietrza. Jeśli to jakaś bzdura, to oczywiste. Wahania obrotów lub stała krzywa przyspieszenia z odczytów podczas jazdy również mogą dać nam wskazówkę.

Jak naprawić masę powietrza?

Wagi pneumatycznej nie naprawimy w domu, przynajmniej nie ja, więc w takich przypadkach uciekam się do zakupu nowej części. Waga pneumatyczna kosztuje plus minus około 500 do 1000 zł, a jej wymiana w większości przypadków nie jest trudna, gdyż często znajduje się w okolicach puszki filtra.

Odłączenie wagi

Czasami odłączenie wagi pomoże. Jeśli ją odłączymy i samochód lepiej łapie, to oczywiste, albo jeśli ją odłączymy i samochód może teraz lepiej i dalej wkręcać się na obroty, to też trafiliśmy w sedno. Jednak na dłuższą metę prawdopodobnie nie jeździłbym z odłączoną skalą, ponieważ tracimy ocenę temperatury powietrza, co może skutkować trybem awaryjnym, miganiem kontrolki temperatury lub zwiększonym zużyciem paliwa. Niektóre samochody po odłączeniu od razu przechodzą w tryb awaryjny.

Diody LED i emulator

Natknąłem się na majsterkowiczów, którzy poprowadzili przewody przez powietrze zamiast wagi i użyli diod, aby udawać, że waga jest w porządku. Widziałem również emulator wagi powietrznej, który oszukiwał kontroler, aby zgłaszał, że wszystko jest w porządku. Niestety wolę zawsze wymieniać tę część i dlatego nie mam doświadczenia z tym rozwiązaniem.

Na co zwracać uwagę przy zakupie wagi pneumatycznej!

Zdecydowanie polecam zakup nowej części według starej. Samochód jest skalibrowany dla wagi pneumatycznej i trudno będzie go przebudować na inny typ. Dlatego na przykład, jeśli w naszym samochodzie jest zainstalowana waga pneumatyczna Bosch, to wkładamy ponownie Bosch z tym samym numerem produktu. Nie zmieniaj skali, ponieważ w wielu przypadkach musisz je skalibrować lub nie działają tak, jak powinny. Więc w przypadku tej części naprawdę wymień część na tę samą część!

Czyszczenie wagi powietrza

Nie korzystam z tego rozwiązania, ponieważ w większości przypadków pomogło mi tylko na chwilę. Jeśli już zdecydujesz się to zrobić, zawsze używaj środka do czyszczenia wagi powietrza. Nie zagłębiajmy się w czyszczenie różnymi innymi sposobami. Oprzyrządowanie tej części jest podatne na uszkodzenia i dlatego nie ma sensu ryzykować jego funkcjonalności poprzez czyszczenie czymś, co nie jest do tego przeznaczone.

Jak przedłużyć żywotność wagi powietrza?

Ogólnie rzecz biorąc, jest to proste i prymitywne rozwiązanie. Wymień filtr powietrza, aby wyeliminować zanieczyszczenia, które mogą uszkodzić to urządzenie. Jest to przynajmniej niewielka część, którą możemy przyczynić się do jego dobrego stanu, ale awaria części elektrycznych po latach użytkowania jest trudna do opanowania.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Co to jest waga pneumatyczna?

Skala powietrza (lub przepływomierz powietrza) wykrywa ilość powietrza przepływającego do komory spalania. Jest to bardzo proste, ale dokładne wyjaśnienie.

Dlaczego potrzebujemy skali powietrza?

Skala powietrza mierzy rzeczywistą ilość powietrza przepływającego przez wlot do komory spalania. Komunikując się z jednostką sterującą, jednostka może następnie dozować dokładną ilość powietrza i paliwa do komory spalania.

Jak zidentyfikować usterki skali powietrza?

W niektórych przypadkach zapala się lampka kontrolna silnika, czasami samochód nie uruchamia się prawidłowo, obroty wahają się w górę i w dół lub zwiększa się zużycie paliwa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj