Świece żarowe – wymiana, działanie i jak rozpoznać wadliwe egzemplarze?

0
47
Świece żarowe

W sercu każdego silnika diesla ukryte są niepozorne, ale niezbędne podzespoły – świece żarowe. Te kluczowe elementy odgrywają kluczową rolę w pomyślnym uruchomieniu i płynnej pracy silnika, szczególnie w chłodniejsze dni. W tym artykule zagłębimy się w świat świec żarowych, badając ich funkcję, znaczenie dla wydajności silnika i wpływ na ogólne osiągi pojazdu. Od specyfikacji technicznych po praktyczne porady dotyczące konserwacji i wymiany – ten artykuł zapewni kompleksowe spojrzenie na tę często pomijaną, ale istotną część silników Diesla.

Jaki jest cel świecy żarowej?

Świeca żarowa jest niezbędnym elementem silników wysokoprężnych, który odgrywa kluczową rolę w uruchamianiu silnika, zwłaszcza gdy jest on zimny. Główne funkcje świecy żarowej są następujące:

  • W silnikach wysokoprężnych paliwo jest zapalane poprzez sprężanie i podgrzewanie powietrza w cylindrach. Świece żarowe pomagają ogrzać komorę spalania podczas zimnego rozruchu, ułatwiając zapłon mieszanki paliwowej.
  • Poprawa pracy zimnego silnika: po uruchomieniu silnika świece żarowe pomagają utrzymać optymalną temperaturę cylindrów do momentu osiągnięcia przez silnik temperatury roboczej. Poprawia to pracę silnika, redukując wibracje i emisję spalin.
  • Zapobieganie kondensacji: w niskich temperaturach świece żarowe mogą zapobiegać kondensacji w komorze spalania, zapobiegając różnym problemom, w tym korozji.
  • Poprawa emisji spalin: emisja spalin z silników wysokoprężnych jest zazwyczaj wyższa podczas rozruchu zimnego silnika. Świece żarowe pomagają silnikowi szybciej osiągnąć optymalne warunki pracy, zmniejszając emisję spalin.

W rzeczywistości świece żarowe są kluczem do wydajnego i niezawodnego rozruchu i pracy silników wysokoprężnych, zwłaszcza w niskich temperaturach.

Jak działają świece żarowe?

Świece żarowe działają poprzez podgrzewanie końcówki świecy, która wystaje do komory spalania, za pomocą prądu elektrycznego. Świece żarowe zostały zaprojektowane w celu ułatwienia rozruchu silników wysokoprężnych, zwłaszcza w niskich temperaturach. Ich działanie opiera się na kilku kluczowych zasadach:

  • Opór elektryczny i ciepło: Gdy świeca żarowa jest podłączona, prąd elektryczny przepływa przez jej element rezystancyjny. Opór ten powoduje przekształcenie energii elektrycznej w ciepło, które podgrzewa końcówkę świecy zapłonowej, która znajduje się w komorze spalania silnika.
  • Ogrzewanie komory spalania: Ogrzana końcówka świecy zapłonowej zwiększa temperaturę powietrza wewnątrz komory spalania. Ten wzrost temperatury jest niezbędny do zapłonu mieszanki paliwowej w silniku wysokoprężnym, który do zapłonu paliwa wykorzystuje wysoką temperaturę powietrza, w przeciwieństwie do silników benzynowych, które do zapłonu mieszanki wykorzystują iskrę.
  • Rozruch silnika: gdy kierowca przekręca kluczyk lub naciska przycisk rozruchu, świece żarowe są aktywowane i zaczynają się nagrzewać. W tym momencie na desce rozdzielczej może pojawić się kontrolka żarzenia. Proces ten trwa zazwyczaj kilka sekund. W niskich temperaturach proces ten może trwać dłużej, aby zapewnić wystarczające rozgrzanie.
  • Automatyczne wyłączanie: Świece żarowe zazwyczaj wyłączają się automatycznie po pomyślnym uruchomieniu silnika lub po osiągnięciu określonej temperatury. Niektóre bardziej zaawansowane systemy mogą utrzymywać świece żarowe aktywne po uruchomieniu silnika, aby zapewnić płynniejszą pracę silnika, dopóki silnik nie osiągnie optymalnej temperatury roboczej.

Należy zauważyć, że świece żarowe są ważne dla rozruchu zimnych silników wysokoprężnych, ale nie są używane w silnikach benzynowych, które zamiast tego wykorzystują świece zapłonowe do wytworzenia iskry w celu zapłonu mieszanki paliwowej.

Jak wykryć wadliwą świecę żarową?

Istnieją dwa lub trzy sposoby wykrywania działania świec żarowych. Niektórzy powiedzą, że można to stwierdzić po słabym rozruchu zimą, jednak stwierdzenie to może nie być dokładne, dlatego ważne jest, aby dokładnie zidentyfikować usterkę. Wiele aspektów może być odpowiedzialnych za zły rozruch, od utraty ciśnienia, po upuszczanie oleju napędowego itp.

Ogólnie jednak, jeśli mamy gorsze starty zimą, warto zacząć od najprostszych usterek, takich jak świece żarowe lub akumulatory, na które silniki wysokoprężne są bardziej wrażliwe niż silniki benzynowe.

Diagnostyka

Dzięki dobrej diagnostyce możemy wykryć, która świeca żarowa jest wadliwa lub czy jest to wadliwa wiązka przewodów lub moduł zapłonowy itp.

Test ręczny

Świece żarowe można przetestować podłączając je do akumulatora, przykładając minusowy prąd do korpusu świecy żarowej za pomocą przewodów (polecam grubszy kabel) i dotykając powierzchni plusowej główką świecy żarowej, która jest podłączona do przewodów w samochodzie. Po chwili powinieneś zobaczyć, jak świeca żarowa się nagrzewa.

Nigdy, ale to naprawdę nigdy, nie podłączaj minusów i plusów do akumulatora samochodowego, aby prąd mógł przepływać przez twoje ciało, ponieważ jest to naprawdę niebezpieczne i może cię zabić. W przypadku porażenia prądem stałym obowiązują inne środki ostrożności niż w przypadku porażenia prądem zmiennym! Zachowaj ostrożność i nigdy nie zajmuj się tymi rzeczami bez wcześniejszego doświadczenia!

Tester świec żarowych

To urządzenie pomoże nam przetestować działanie tych komponentów. Nie jestem wyszkolonym elektrykiem, ale ten tester po prostu mówi nam, ile prądu przepływa przez świecę żarową i na tej podstawie możemy wyciągnąć wnioski.

Świece żarowe są zawsze przykręcone do głowicy silnika, gdzie spełniają swoją funkcję. Zawsze zalecam smarowanie ich gwintów wazeliną ceramiczną, ponieważ ta operacja oszczędza nam wielu kłopotów z odkręcaniem tego elementu.

Żywotność świec żarowych i co ją skraca?

Żywotność świec żarowych może się znacznie różnić w zależności od kilku czynników, w tym typu pojazdu, stylu jazdy, jakości świec i warunków, w jakich pojazd jest eksploatowany. Średnio jednak świece żarowe wytrzymują od 100 000 do 150 000 mil.

Świece żarowe gasną głównie z powodu awarii okablowania lub zasilania elektrycznego samej świecy żarowej. Innym czynnikiem przyczyniającym się do usterek świec żarowych jest nieprawidłowe spalanie, jeśli wtryskiwacz działa nieprawidłowo lub występuje jakakolwiek usterka w komorze spalania, ucierpi na tym świeca żarowa.

Co można wykryć po wykręceniu świecy żarowej?

Wykręcanie świec żarowych również ma dla nas pewną wartość informacyjną, podobnie jak sprawdzanie świec zapłonowych w silnikach benzynowych.

Świece żarowe z oleju

Jeśli świece żarowe są pozbawione oleju, nasz silnik ewidentnie ma problem. Ogólnie rzecz biorąc, może to być spowodowane na przykład załamaniem turbo, a zwłaszcza jeśli pierwsza lub dwie świece żarowe znajdujące się najbliżej wlotu powietrza znajdują się z dala od oleju. Inną rzeczą może być usterka wycieraczki na tłoku, a na koniec nieszczelny gufer. Oczywiście mogą to być również inne usterki, ale bardziej prawdopodobne jest, że pokaże nam, że powinniśmy być czujni i zacząć szukać.

Od jakiej temperatury działają świece żarowe?

To jest świetne pytanie. W większości silników wysokoprężnych świece żarowe działają tylko wtedy, gdy temperatura spadnie poniżej 10 stopni Celsjusza. Do tego czasu silnik zapala tzw. bez dodatkowego podgrzewania, a jedynie swoim naturalnym procesem i przy pomocy wysokiej kompresji, kiedy to na skutek ciśnienia mieszanka zapala się samoistnie. Oznacza to, że silnik jest w stanie zapalić w wyższych temperaturach bez pomocy świecy żarowej.

Wymiana świec żarowych krok po kroku

Wymiana świec żarowych w silniku wysokoprężnym to procedura konserwacyjna, którą można wykonać za pomocą kilku podstawowych narzędzi i procedur. Ważne jest jednak, aby przestrzegać środków ostrożności i postępować zgodnie ze specyfikacjami producenta pojazdu. Oto ogólny przewodnik dotyczący wymiany świec żarowych:

Przygotowanie

  • Wyłącz silnik i pozwól mu wystarczająco ostygnąć.
  • Odłącz akumulator pojazdu, aby uniknąć porażenia prądem.
  • Upewnij się, że masz świece żarowe odpowiedniego typu dla swojego samochodu.

Lokalizacje świec żarowych

  • Zlokalizuj świece żarowe w silniku.
  • W modelu Skoda Octavia 2, 1.9 TDI znajdują się one z przodu silnika (w kierunku chłodnicy).

Wyjmowanie starych świec żarowych

  • Zdejmij wszelkie osłony lub elementy uniemożliwiające dostęp do świec żarowych.
  • Poluzuj połączenie elektryczne każdej świecy żarowej.
  • Do ich bezpiecznego odkręcenia można użyć specjalnego klucza do świec żarowych (zwykle z długim gniazdem). Jednak grzechotka i długa nasadka również się nadadzą.
  • Uważaj, aby nie złamać świec.

Montaż nowych świec żarowych

  • Przed zamontowaniem nowych świec zapłonowych należy sprawdzić, czy mają one prawidłowy rozmiar i specyfikację.
  • Nasmaruj gwinty świec wazeliną ceramiczną.
  • Wkręć nowe świece zapłonowe ręcznie, aby zapobiec przekręceniu.
  • Następnie za pomocą klucza dokręć je mocno, ale ostrożnie. Zbyt mocne dokręcenie może spowodować uszkodzenie świecy żarowej.

Zakończenie pracy

  • Ponownie podłącz wszystkie złącza elektryczne.
  • Załóż wszystkie zdjęte osłony lub komponenty.
  • Ponownie podłącz akumulator.

Testowanie

  • Uruchom silnik i sprawdź, czy pracuje płynnie. Sprawdź również, czy na desce rozdzielczej nie ma żadnych ostrzeżeń.

Zaleca się zapoznanie się z instrukcją obsługi pojazdu przed wykonaniem tych czynności konserwacyjnych lub skontaktowanie się z wykwalifikowanym mechanikiem, jeśli nie masz doświadczenia. Należy zawsze postępować zgodnie z instrukcjami dla danego pojazdu i używać odpowiednich narzędzi.

Komplikacje podczas wymiany świec żarowych

Największą komplikacją jest zepsuta świeca żarowa. Uwierz mi, to naprawdę irytująca i straszna komplikacja. Istnieje wiele zestawów do odkręcania świec żarowych, a następnie ich wyciągania, ale jest to zadanie zarówno czasochłonne, jak i wymagające pewnego stopnia umiejętności i doświadczenia. Pomimo naszych najlepszych starań, czasami możemy nie być w stanie odkręcić świecy żarowej. Wówczas jedyną opcją jest zdjęcie głowicy silnika i jego gruntowna naprawa.

Jeśli obawiamy się, że świeca żarowa się nie odkręci

Te obawy są czasem całkiem uzasadnione i nie raz modliłem się i pociłem, żeby świeca żarowa nie wysiadła. Niektórzy radzą je podgrzać, inni poluzować, a jeszcze inni schłodzić. Osobiście uważam, że najbardziej pomocne jest spryskanie świec żarowych tak zwanym środkiem uwalniającym wtryskiwacze na jakiś czas przed ich uruchomieniem. Tydzień lub dwa przed tym kupuję spray i spryskuję je przed każdą jazdą. Następnie, tuż przed faktyczną wymianą, spryskuję świece żarowe jeszcze raz i zabieram się za to. Istnieją nawet bezpośrednie wyzwalacze świec żarowych, ale ja używam wyzwalacza wtryskiwacza, jednak myślę, że podstawy będą mniej więcej takie same.

Nie mogę wymienić jednej świecy żarowej, ale inne mogą.

Czasami zdarza się to w starych samochodach. Jeśli nie jest to warte inwestycji, nie rozpaczaj. Silnik złapie nawet na 3 podgrzanych cylindrach, a 4 pojawią się zaraz po tym. Rozruch może potrwać trochę dłużej, ale na pewno ruszy. Ewentualnie wracamy do punktu załamania świec żarowych, gdzie zrobimy to samo.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Jaki jest cel świecy żarowej?

Świeca żarowa jest niezbędnym elementem w silnikach wysokoprężnych, który odgrywa kluczową rolę w uruchamianiu silnika, zwłaszcza gdy jest zimny. Główne funkcje świecy żarowej to ułatwianie rozruchu silnika, poprawa pracy na zimno, poprawa emisji spalin lub zapobieganie kondensacji.

Jak działają świece żarowe?

Świece żarowe działają poprzez podgrzewanie końcówki świecy, która wystaje do komory spalania, za pomocą prądu elektrycznego. Świece żarowe zostały zaprojektowane w celu ułatwienia rozruchu silników wysokoprężnych, zwłaszcza w niskich temperaturach.

Jak wykryć wadliwą świecę żarową?

Uszkodzone świece zapłonowe można wykryć za pomocą diagnostyki, testu ręcznego lub testera świec żarowych.

Jaka jest żywotność świec żarowych?

Żywotność świec żarowych może się znacznie różnić w zależności od kilku czynników, w tym typu pojazdu, stylu jazdy, jakości świec i warunków, w jakich pojazd jest eksploatowany. Średnio jednak świece żarowe wytrzymują od 100 000 do 150 000 mil.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj