Jednostka sterująca silnika – jak działa i jak ją naprawić?

0
45
jednostka sterująca silnika

Jednostką sterującą silnika naszego samochodu jest jego „CML” (centralny mózg ludzkości). Jest to w zasadzie komputer, który przetwarza i ocenia informacje. To tam przepływają informacje i zachodzi wiele procesów. Nie ma sensu bardzo dokładnie opisywać, co się tutaj dzieje, ponieważ jest to ponad moje siły, więc podsumujmy wszystko w jasny sposób i spróbujmy wybrać to, co może być przydatne.

Czym jest jednostka sterująca silnika?

Jednostka sterująca silnika (ECU) jest mózgiem nowoczesnego samochodu. Ta elektroniczna jednostka przetwarza dużą ilość danych z różnych czujników pojazdu, aby zoptymalizować osiągi silnika i zminimalizować emisję spalin.

ECU monitoruje takie informacje, jak temperatura silnika, ilość powietrza wpływającego do silnika (za pomocą skali powietrza), położenie przepustnicy, poziom tlenu w spalinach i wiele innych. Na podstawie tych danych ECU dostosowuje zmienne, takie jak ilość wtryskiwanego paliwa, czas zapłonu i ilość powietrza doprowadzanego do silnika, zapewniając optymalne spalanie.

Jednostka ta odgrywa również kluczową rolę w diagnozowaniu problemów z silnikiem. Jeśli czujnik wykryje usterkę, ECU może zapalić kontrolkę silnika na desce rozdzielczej i zapisać kody usterek, które można odczytać za pomocą diagnostyki. Nowoczesne jednostki ECU są bardzo zaawansowane i umożliwiają szczegółową i precyzyjną kontrolę nad pracą silnika, poprawiając osiągi, wydajność i zmniejszając emisję spalin.

Gdzie możemy znaleźć jednostkę sterującą silnika?

Dziś można ją znaleźć w niemal każdym samochodzie. Wiele aut bez tego gadżetu nie przemierza już naszych dróg, a trochę szkoda, przynajmniej dla mnie, z technicznego punktu widzenia. Prawdopodobnie tylko dziś można kupić nowy samochód bez jednostki sterującej silnikiem, ponieważ nawet dziś istnieją firmy i entuzjaści produkujący takie samochody.

W pojeździe jednostka sterująca silnika (ECU) jest zwykle umieszczona w miejscu chronionym przed ekstremalnymi temperaturami i wilgocią, ponieważ jest to wrażliwy element elektroniczny. Dokładna lokalizacja może się różnić w zależności od konkretnego modelu i producenta pojazdu, ale oto kilka typowych lokalizacji:

  • W komorze silnika: Często znajduje się w pobliżu silnika lub na bocznej ścianie komory silnika. W takim przypadku jednostka sterująca jest zwykle chroniona twardą pokrywą lub umieszczona w wodoodpornej skrzynce.
  • Pod deską rozdzielczą: Czasami ECU może znajdować się wewnątrz pojazdu, pod deską rozdzielczą, często po stronie pasażera. Taka lokalizacja chroni jednostkę przed wpływami zewnętrznymi i umożliwia łatwiejszy dostęp w celu diagnostyki i serwisu.
  • Pod siedzeniami: W niektórych modelach pojazdów jednostka sterująca może znajdować się pod siedzeniami kierowcy lub pasażera.
  • Z boku pojazdu: Czasami jednostka sterująca może być umieszczona z boku pojazdu, na przykład w przestrzeni wzdłuż drzwi.

Należy pamiętać, że dokładna lokalizacja może się różnić w zależności od pojazdu. W razie potrzeby najlepiej zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu lub skontaktować się z autoryzowanym dealerem w celu uzyskania prawidłowych informacji dla konkretnego modelu pojazdu.

Oprogramowanie

Każda jednostka sterująca ma własne oprogramowanie. W przeszłości często dochodziło nawet do wycofywania oprogramowania, ponieważ wykazywało ono błędy.

Oprogramowanie dzieli się na dwa podstawowe typy: funkcjonalne i sterujące.

  • Funkcjonalne – przetwarza i odbiera dane, a następnie wysyła sygnały.
  • Kontrolne – ocenia parametry, korygując, gdy dane są nieprawidłowe. Jeśli wykryje większe niedociągnięcia, wyłącza komponent.

Moduły pamięci

Jednostka sterująca ma kilka modułów pamięci, w których dane są zarówno przechowywane, jak i zapisywane.

  • RAM – przetwarza dane
  • EPROM – Jest to miejsce, w którym przechowywane są kluczowe informacje dla działania samochodu, nazywane jest „pamięcią długoterminową”.
  • ERPZU – lub „pamięć krótkotrwała”, tutaj znajdują się kody błędów, przebiegi, zużycie paliwa itp., gdzie pamięć ta może być kasowana i resetowana.

Jak rozpoznać usterkę jednostki sterującej?

Zwykle usterka jest sygnalizowana miganiem różnych kontrolek. Zazwyczaj zapala się kontrolka „Check engine”, mogą również migać kontrolki „Check engine” lub zaświeci się deska rozdzielcza, jak „choinka bożonarodzeniowa”. Czasami samochodu nie można nawet uruchomić ani podłączyć do diagnostyki, gdzie czasami można odkryć tajemnicę.

Można ją również wykryć poprzez pomiar jednostki sterującej. Jest to już bardzo specyficzna usterka i nawet wielu mechaników często nie wie co zrobić. Osobiście doświadczyłem tej usterki tylko raz w starym Oplu Vectrze, chyba pierwszej generacji. Byłem wtedy młody, ale pamiętam, że u mojego wujka ciągle zapalała się kontrolka check engine, a później dołączyły do niej kolejne i samochód nie chciał już odpalić. Wiem, że wtedy naprawą zajmował się autotronic, który radził sobie z takimi problemami, bo normalny serwis naprawdę nie znał się wtedy na rzeczy i tylko podejrzewał, że coś takiego może się zdarzyć.

Poza tym niemożność połączenia się z diagnostyką przez OBD też świadczy o uszkodzeniu centralki. Oczywiście jest to bardzo specyficzna usterka wymagająca wiedzy, której wielu z nas, domowych mechaników, nie posiada.

Objawem uszkodzonej jednostki sterującej silnika mogą być również gorsze osiągi pojazdu.

Sam nie jestem w stanie powiedzieć, czy byłbym erudytą, aby wykryć tę usterkę. Jestem entuzjastą i samoukiem i widziałem tę usterkę tylko raz w życiu.

Jak naprawić jednostkę sterującą?

Na pewno nie zrobimy tego w domu, o ile nie jest się doświadczonym autotronikiem i kutym w fachu, nie da się tego zrobić na kolanie. Istnieją firmy, które zajmują się regeneracją sterowników. Zwykle jest to droga sprawa rzędu kilku, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, dziś ceny zaczynają się zwykle w okolicach 2000 zł i mogą dochodzić nawet do 10 000 zł.

Czy można kupić starszą jednostkę sterującą?

Tak, jest to możliwe. Osobiście wybierałbym tylko egzemplarze z gwarancją funkcjonalności. Pozostaje jeszcze problem immobilizera. W przeszłości jednostka była dostarczana z kluczykiem i immobiliserem. W dzisiejszych czasach prawdopodobnie można by to rozwiązać poprzez diagnostykę, gdzie trzeba by skonfigurować nową jednostkę lub ominąć immobiliser.

Klon jednostki sterującej

Obecnie można kupić klon naszej obecnej jednostki sterującej. Będzie więc absolutnie identyczna, jedyną różnicą jest to, że będzie nowa lub używana, tutaj zależy od tego, czy istnieje możliwość zakupu nowej jednostki i jej zaprogramowania, czy też serwis poprosi nas o dostarczenie innej jednostki, najlepiej o tym samym numerze seryjnym co nasza.

Jednostka regenerowana

Istnieje również możliwość zakupu lub zlecenia regeneracji naszego urządzenia. Widziałem również kilka ofert regenerowanych jednostek z odblokowanym immobilizerem bez potrzeby dalszego kodowania.

Nowa jednostka

Jest to również opcja, ale najdroższa ze wszystkich poprzednich. Możemy na przykład uzyskać nową jednostkę sterującą od autoryzowanego dealera dla naszej marki samochodu. Zaletą jest jednak to, że otrzymujemy oryginalną nową część. Jednak w starszych samochodach cena prawdopodobnie przekroczy cenę naszego używanego samochodu.

Jednostki uniwersalne lub wyścigowe

Jest to specjalny sektor jednostek, ponieważ samochody sportowe lub wysoce zmodyfikowane nie mają standardowych jednostek sterujących. Jednostki te można dodatkowo „dostroić” do konkretnego elementu samochodu. Jednostki te mogą również zwykle odczytywać większość seryjnych czujników i siłowników używanych w produkcji masowej, co ułatwia parowanie. W większości jednostek można jednak dodatkowo dostroić pompę paliwa, ogranicznik, chłodzenie itp. Ceny tych jednostek są różne, ale zwykle zależą od typu jednostki i jej funkcji. Różnią się, więc nie ma sensu wymieniać tutaj konkretnych kwot, ponieważ jest to bardzo specyficzne.

Chiptuning (modyfikacja jednostki sterującej)

To słowo jest dziś bardzo dobrze znane i wielu posiadaczy 1.9 TDi mogłoby napisać o nim powieść. Tak zwane „chipowanie” samochodu jest dziś bardzo przystępne cenowo. Istnieje wiele centrów tuningowych, ale także autoryzowanych serwisów, w których są w stanie wykonać dla nas to zadanie. Jednak zawsze powinniśmy patrzeć na trafność miejsca, w którym „chipujemy” nasz silnik. Zawsze dobrze jest mieć kopię zapasową oryginalnej jednostki. Istnieje wiele opcji chipowania, od „Eco Chip” po sportowe. Chip Eco powinien zmniejszyć zużycie paliwa, a bardziej sportowe modyfikacje dodadzą trochę mocy. Warianty są różne.

Zawsze jest to modyfikacja oprogramowania jednostki sterującej naszego samochodu. Jeśli zdecydujemy się na zwiększenie mocy, większy wzrost można osiągnąć dzięki silnikom z turbodoładowaniem. Te bez doładowania mają znacznie mniejszy przyrost.

Czy przystąpić do tych modyfikacji pozostawiam każdemu z Was. Jeździłem zmodyfikowanymi samochodami i czasami jest to w porządku, a wzrost jest często zauważalny w porównaniu z oryginalną konfiguracją. Niebezpieczeństwo polega jednak na zwiększonym zużyciu samochodu, należy wziąć pod uwagę, że na przykład sprzęgło z dwumasowym kołem zamachowym nie jest fabrycznie przewymiarowane, co nawet w samochodach produkcyjnych spowoduje jego szybkie i nadmierne zużycie. Innym aspektem jest to, że sam silnik może ucierpieć, ponieważ zarówno korba, jak i krzywka (krzywki) będą bardziej obciążone. Nadmiernego dymienia możemy doświadczyć także myśląc ponownie o naszych znajomych z silnikami TDi, głównie Skodach Octaviach, Leosiach, Golfach czy Audi pierwszej generacji. W wielu przypadkach radzą sobie z tym za pomocą naklejek „IGNORE THAT SMOKE”, ale STK nie będzie tak łaskawy. Tak, po nieuzasadnionej modyfikacji nasz pojazd może nie spełniać norm emisji spalin. Również turbo samochodu może ucierpieć bardziej itp.

Krótko mówiąc, jeśli zamierzamy „chipować” nasz samochód, zróbmy to tam, gdzie to zrozumieją, dadzą nam gwarancję i co najważniejsze, ze zdrowym rozsądkiem.

Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi

Co to jest jednostka sterująca silnika?

Jednostka sterująca silnika (ECU) to mózg współczesnego samochodu. Ta elektroniczna jednostka przetwarza duże ilości danych z różnych czujników pojazdu, aby zoptymalizować osiągi silnika i zminimalizować emisję spalin.

Gdzie można znaleźć jednostkę sterującą silnika?

W pojeździe jednostka sterująca silnika (ECU) jest zwykle umieszczona w miejscu chronionym przed ekstremalnymi temperaturami i wilgocią, ponieważ jest to wrażliwy element elektroniczny. Dokładna lokalizacja może się różnić w zależności od konkretnego modelu i producenta pojazdu.

Skąd mam wiedzieć, czy ECU jest uszkodzony?

Zwykle usterka jest sygnalizowana miganiem różnych kontrolek. Zazwyczaj zapala się kontrolka „Check engine”, mogą również migać światła lub deska rozdzielcza rozświetli się jak „choinka”. Czasami samochodu nie można nawet uruchomić ani podłączyć do diagnostyki, gdzie czasami można również odkryć tajemnicę.

Jak naprawić jednostkę sterującą?

Z pewnością nie zrobimy tego w domu. Istnieją firmy, które zajmują się naprawą centralek. Jest to zazwyczaj kosztowna sprawa. Obecnie ceny zaczynają się zwykle od około 2000 zł i mogą wzrosnąć nawet do 10 000 zł.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj