Sprzęgło jest integralną częścią naszych samochodów, zarówno automatyczne, gdzie ściska je za nas tzw. „automat”, jak i manualne, gdzie tę czynność mamy pod kontrolą. Nieprzyjemnie jest jednak gdy sprzęgło zaczyna się „ślizgać”. Nie tylko jest to denerwujące, ale może nas również ograniczyć do tego stopnia, że nie będziemy już mogli prowadzić samochodu wokół własnej osi i będziemy musieli skorzystać z pomocy lawety.
Jak działa sprzęgło?
Przede wszystkim warto wiedzieć, przynajmniej w skrócie, jak działa sprzęgło. Sprzęgło to mechanizm, który przenosi moment obrotowy z silnika na skrzynię biegów, włączając ją i wyłączając, przy czym koło zamachowe zawsze obraca się wraz z silnikiem. Jeśli wciśniemy pedał sprzęgła, sprężyna sprzęgła naciska na tarczę sprzęgła, wypychając tarczę dociskową lub „tarczę dociskową”. Dzięki temu łopatka może się swobodnie obracać, a my mamy miejsce na zmianę biegów. Następnie listwy kompensują prędkość poślizgu i możemy kontynuować jazdę.
Skąd mam wiedzieć, czy sprzęgło się ślizga?
To całkiem proste. Podczas przyspieszania obroty i prędkość samochodu powinny rosnąć równolegle. Jeśli prędkość samochodu stoi w miejscu, a obroty albo uciekają, albo skaczą w górę bez żadnej reakcji na wzrost prędkości , to oczywiste jest, że sprzęgło się ślizga. Największe problemy pojawiają się na wzniesieniach, gdy taki samochód nie jest w stanie podjechać pod górę. Samochód po prostu nie jest w stanie przenieść prędkości obrotowej silnika na skrzynię biegów, a następnie na koła. Sprzęgło będzie się najpierw ślizgać przy większych obciążeniach i stromiznach. Następnie problem będzie się nasilał, aż albo po prostu nie ruszymy, albo nie będziemy w stanie podjechać pod górę. Inną oznaką, że sprzęgło zaraz padnie i zacznie się ślizgać, jest nieprzyjemny zapach. Jednak może się to również zdarzyć, gdy próbujemy rozciągnąć coś ciężkiego samochodem lub gdy ruszamy na tak zwanych „gumowych szyjach”.
Sprzęgło działa na zasadzie docisku i tarcia. Przenosi ono moment obrotowy silnika na skrzynię biegów. Łatwo rozpoznać, kiedy się ślizga po tym, że obroty muszą iść w parze z prędkością.
Jak sprawdzić sprzęgło?
Manualna skrzynia biegów
Sprzęgło załącza się tylko na końcu
Stara prawda głosi, że jeśli sprzęgło nie załącza się aż do tak zwanego „szczytu”, to jego żywotność dobiega końca. Może to jednak nie być do końca prawdą. Na przykład widziałem wiele samochodów, w których sprzęgło było w porządku i działało inaczej w każdym z nich. Każdy samochód po prostu włącza się inaczej. Oczywiście, jeśli jest to starszy samochód, a sprzęgło naprawdę bierze całą drogę, a my balansujemy nogami, aby w ogóle poruszyć samochodem, jest to jasne. Potrzeba tylko trochę wyczucia i doświadczenia .
Poślizg
Innym aspektem pozwalającym stwierdzić, że sprzęgło jest na wyczerpaniu, jest wspomniany wcześniej poślizg. Można to zaobserwować podczas gwałtownego ruszania, podjeżdżania pod górę lub po prostu wjeżdżania na strome wzniesienie. Jeśli samochód włącza się i reaguje tak, jak powinien, nie ma problemu z ostrym ruszaniem z poślizgiem koła, a obroty pod górę chętnie rosną wraz z prędkością, sprzęgło jest w porządku.
Najlepszym sposobem na przetestowanie sprzęgła jest sprawdzenie go pod obciążeniem. Najlepiej na stromych wzniesieniach lub przy ruszaniu, gdzie sprzęgło nie powinno się ślizgać.
Automatyczna skrzynia biegów
Niemożliwy ruch do przodu
Jeśli tarcze dociskowe zużyją się w automatycznej skrzyni biegów, rezultat będzie podobny jak w przypadku skrzyni manualnej. Może to prowadzić do obracania się kół w miejscu i braku ruchu do przodu lub braku jakiegokolwiek ruchu. Czasami jednak samochód będzie poruszał się do tyłu.
Brak ruchu na 3, 4 i wyższych biegach
Również w tym przypadku może dojść do zużycia powierzchni ciernych.
Automatyczna skrzynia biegów jest nieco bardziej skomplikowana niż manualna, więc powinniśmy raczej zwrócić się do ekspertów w celu zdiagnozowania problemu.
Automatyczna skrzynia biegów jest bardziej skomplikowana niż manualna, ale musi również korzystać ze sprzęgła. Identyfikacja jej usterek jest trudniejsza ze względu na bardziej złożony mechanizm.
Lamela
Jak wspomniałem wyżej, wiem, że sprzęgło działa na zasadzie docisku i tarcia. Jeśli jednak tarcza sprzęgła zużyje się, sprzęgło zacznie się ślizgać, ponieważ tarcie staje się niewystarczające, a skrzynia biegów nie jest już w stanie przyjąć momentu obrotowego silnika. Jest to bardzo obciążony element.
Dwumasowe koło zamachowe
Dwumasowe koło zamachowe, popularnie zwane „dwumasowym”, jest drogim elementem i może być uciążliwe. Pierwszymi oznakami jego zużycia będzie nieprzyjemny dźwięk, a mianowicie „stukanie” słyszalne na zimnym silniku w okolicy nadkola, za którym znajduje się skrzynia biegów. Z powodu jej awarii pedał sprzęgła może stać się twardy i możemy odczuwać nadmierne wibracje. Możemy mieć do czynienia ze złą zmianą biegów i, co nie mniej ważne, sprzęgło może zacząć się ślizgać.
Mokre lub suche sprzęgło
Dotyczy to głównie automatów, manualne zawsze mają suche sprzęgło. Suche sprzęgło to takie, którego powierzchnie cierne nie są zanurzone w oleju. Różnica między sprzęgłem mokrym i suchym jest najbardziej zauważalna podczas krótkich podróży i jazdy po mieście. Kąpiel olejowa zapewnia chłodzenie sprzęgła, umożliwiając dłuższy poślizg i mniejsze zużycie. Niektóre warianty DSG Grupy mają tylko mokre sprzęgła, w większości przypadków mokre sprzęgło jest używane w mocniejszych silnikach.
Co skraca żywotność sprzęgła
Styl jazdy z gwałtownymi i szybkimi startami
Jeśli często jeździmy z dużym poślizgiem kół i w stromy sposób, nasze sprzęgło prawdopodobnie nam za to nie podziękuje. Powoduje to większe zużycie, któremu może również towarzyszyć nieprzyjemny zapach spalenizny.
Częsta jazda wyłącznie po mieście
Jeśli dużo jeździmy po mieście, nasze sprzęgło będzie znacznie bardziej zużyte, ponieważ będziemy częściej zmieniać biegi i wciskać pedał sprzęgła. Oczywiście będziemy też częściej ruszać.
Ciągnięcie przyczep
Ciągnięcie ciężkich ładunków za naszym samochodem i ładowanie go nadmiernie i często do maksimum będzie obciążać cały samochód, a tym samym nasze sprzęgło, więc jego żywotność ulegnie skróceniu.
Pozostawianie stopy na pedale sprzęgła
Częstym nawykiem kierowców jest trzymanie nogi na pedale sprzęgła podczas jazdy. Skutkuje to stałym i lekkim wciskaniem pedałów i ciągłym włączaniem sprzęgła.
Długotrwałe stanie na pedale sprzęgła
Jeśli na przykład hamulec ręczny nie jest używany na światłach, a pedał sprzęgła jest nadal wciśnięty, ponownie dochodzi do nadmiernego zużycia.
Na żywotność sprzęgła, oprócz normalnego zużycia, wpływa również jego obsługa, więc jeśli chcemy utrzymać sprzęgło w dobrym stanie tak długo, jak to możliwe, powinniśmy traktować je odpowiedzialnie.
Najczęstsze pytania i odpowiedzi
Jak działa sprzęgło? Sprzęgło to mechanizm, który przenosi moment obrotowy z silnika na skrzynię biegów poprzez włączanie i wyłączanie go, przy czym koło zamachowe zawsze obraca się wraz z silnikiem. Gdy pedał sprzęgła jest wciśnięty, sprężyna sprzęgła naciska na tarczę sprzęgła, wypychając tarczę dociskową lub „tarczę dociskową”.
Skąd mam wiedzieć, czy sprzęgło się ślizga? Podczas przyspieszania obroty i prędkość samochodu powinny rosnąć równolegle. Jeśli prędkość samochodu stoi w miejscu, a obroty albo uciekają, albo skaczą w górę, nie reagując na wzrost prędkości, oczywiste jest, że sprzęgło się ślizga. Największe problemy pojawiają się na wzniesieniach, gdy taki samochód nie jest w stanie podjechać pod górę.
Co skraca żywotność sprzęgła? Może to być styl jazdy z nagłymi i szybkimi startami, częsta jazda wyłącznie po mieście, ciągnięcie przyczep, długie stanie na pedale sprzęgła lub pozostawianie stopy na sprzęgle, gdy nie jest to konieczne.
Moim marzeniem było pisanie artykułów o samochodach, testowanie ich i majsterkowanie przy nich. Lubię samochody z duszą i historią i nie obchodzi mnie czy mają 10 czy 500 koni mechanicznych. Piszę dla Was instrukcje napraw, doświadczenia, recenzje samochodów, a także o różnych sprawach związanych z motoryzacją.