Jaka jest droga hamowania przy różnych prędkościach?

0
55
droga hamowania

Droga hamowania samochodu dzieli się na drogę reakcji i drogę hamowania. Droga hamowania zależy nie tylko od prędkości, ale także od innych czynników. Na przykład pogoda lub stan opon. Czy wiesz, jaka jest droga hamowania przy różnych prędkościach?

Droga reakcji

Czas reakcji lub droga reakcji kierowcy jest obliczana od momentu, gdy kierowca zauważy i oceni sytuację oraz rozpocznie hamowanie. Przetworzenie informacji zajmuje sekundę lub kilka sekund – w zależności od szybkości percepcji.

Ale czas wciąż płynie, a pojazd porusza się z pierwotną prędkością. Sam czas reakcji trwa więc około sekundy, ale nawet ta sekunda oznacza, że samochód szybko zbliża się do obiektu, przed którym chcemy się zatrzymać. Dopiero po naciśnięciu pedału samochód zaczyna zwalniać.

Co wpływa na czas reakcji? Stan zdrowia, ale także doświadczenie. Duży wpływ ma również wiek – z wiekiem reakcje stają się nieco wolniejsze. No i oczywiście spożycie/niespożycie alkoholu. Kierowca pod wpływem alkoholu reaguje wolniej.

Droga hamowania

O drodze hamowania mówimy dopiero od momentu, w którym samochód zaczyna hamować i zwalniać. Jest to odległość, jaką samochód pokonuje podczas faktycznego hamowania. Samochód zaczyna zwalniać, ale całkowite zatrzymanie zajmuje trochę czasu. Długość drogi hamowania zależy od prędkości, ale także od innych czynników. Na przykład:

  • nawierzchnia drogi i pogoda,
  • system ABS,
  • stan i jakość opon,

Jak prędkość wpływa na drogę hamowania?

Im większa prędkość, tym dłuższa droga hamowania. Jak to wygląda w praktyce w idealnym środowisku, tj. na suchej drodze?

  • Przy prędkości 50 km/h droga hamowania wynosi 14 m.
  • Przy prędkości 90 km/h droga hamowania wynosi 45 m.
  • Przy prędkości 130 km/h droga hamowania wynosi 93 m.

Jak nawierzchnia drogi i pogoda wpływają na drogę hamowania?

Suche drogi są najlepsze do hamowania. Żadne negatywne czynniki, takie jak wilgotność itp. nie wchodzą w grę. Na mokrej drodze droga hamowania wydłuża się, na przykład przy prędkości 50 km/h będzie wynosić 19 m.

Najgorszy ze wszystkich jest lód. Zatrzymanie samochodu trwa kilka razy dłużej. Droga hamowania wydłuża się – przy prędkości 50 km/h wynosi 64 m. Przy prędkości 90 km/h potrzeba ponad 200 m, aby się zatrzymać. Dlatego nigdy nie lekceważ wpływu pogody (zobacz artykuł Jak jeździć po śniegu i lodzie! Nie zapominaj o defensywnej jeździe, to również pomoże uniknąć problemów.

Podczas jazdy po oblodzonej drodze zaleca się zachowanie jak największej bezpiecznej odległości między pojazdem a pojazdem jadącym przed Tobą. W takim przypadku odległość ta może być nawet dziesięciokrotnie większa niż normalna odległość podczas jazdy po suchej nawierzchni, tj. w standardowych warunkach.

Jaka jest droga hamowania na mokrej nawierzchni, z uwzględnieniem wpływu głębokości bieżnika opon?

Czy wiesz, jak zmienia się droga hamowania (przy tej samej prędkości) w zależności od głębokości bieżnika? Ta sytuacja pokazuje, jaka będzie droga hamowania pojazdu jadącego z prędkością 80 km/h do całkowitego zatrzymania na mokrej drodze, przy założeniu, że zastosowano opony letnie, a także różne stany zużycia tych opon? Droga hamowania oczywiście się wydłuży. Oznacza to, że im większe zużycie opon, tym dłuższa droga hamowania. Dla wyjaśnienia: głębokość bieżnika wynosząca 8 mm oznacza 0% zużycia, podczas gdy 1,6 mm oznacza zużycie do 80%. Ale uwaga, głębokość bieżnika letnich opon do samochodów osobowych nie może być mniejsza niż 1,6 mm!

Jaka jest droga hamowania na śniegu i lodzie?

Jaka jest droga hamowania na śniegu i lodzie przy porównaniu opon letnich i zimowych? W pierwszym przypadku jest to droga hamowania pojazdu poruszającego się z prędkością 50 km/h na śniegu, przy założeniu użycia opon zimowych i letnich. Logicznie rzecz biorąc, opony letnie będą miały znacznie dłuższą drogę hamowania. Druga sytuacja pokazuje, jaka będzie droga hamowania pojazdu jadącego tylko 30 km/h po lodzie na oponach zimowych i letnich. Logicznie rzecz biorąc, można wywnioskować, że droga hamowania będzie dłuższa w drugim przypadku, tj. przy niższej prędkości, ale na lodzie, co znacznie wydłuża drogę hamowania.

Należy pamiętać, że gdy temperatura spadnie poniżej 7°C, opony letnie tracą swoje dobre właściwości, takie jak elastyczność i zmniejszona przyczepność, co wielokrotnie wydłuży drogę hamowania, a tym samym pogorszy bezpieczeństwo.

Jaka jest droga hamowania przy dużej prędkości na mokrej nawierzchni lub lodzie?

Jaka jest droga hamowania przy dużych prędkościach. W pierwszym przypadku można zobaczyć, jaka będzie droga hamowania przy prędkości 130 km/h na mokrej nawierzchni, a jaka na lodzie. Sam widzisz, że droga hamowania na lodzie jest ponad 5 razy dłuższa. Drugi przypadek pokazuje, jaka będzie droga hamowania przy jeszcze większej prędkości 150 km/h na mokrej nawierzchni i na lodzie. Również w tym przypadku droga hamowania wydłuża się wielokrotnie.

Jak ma się do tego ABS?

Układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) jest z pewnością ważny, ponieważ zapewnia stabilność samochodu podczas pełnego hamowania. Ale jeśli chodzi o drogę hamowania, z pewnością nie skraca jej automatycznie. Jeśli na drodze jest żwir lub śnieg, droga hamowania natychmiast się wydłuża. To samo może się zdarzyć podczas jazdy po suchej nawierzchni na oponach zimowych.

Jak opony wpływają na drogę hamowania

Jak opony wpływają na drogę hamowania?

Zarówno typ opony (zimowa, letnia), jak i stan opony wpływają na drogę hamowania. To znaczy, jak głęboki jest bieżnik, czy wzór bieżnika jest nieregularny i czy opona jest odpowiednio napompowana. To ma sens, że mandaty są przyznawane za przebite opony. Ponieważ w krytycznym momencie może to być dosłownie sytuacja życia lub śmierci.

Oto kilka przykładów. Jeśli jedziesz po mokrej drodze z prędkością 80 km/h, a głębokość bieżnika wynosi 8 mm, droga hamowania wynosi 42 m. W tych samych warunkach, ale przy głębokości bieżnika 3 mm, droga hamowania wydłuża się o 10 m, do 52 m. Prawidłowe bieżnikowanie również skraca drogę hamowania. Na śniegu droga hamowania opon zimowych jest krótsza niż opon letnich o około 20%. Na lodzie jest jeszcze gorzej.

W grę wchodzi również opóźnienie hamowania

Chociaż są to naprawdę minimalne wartości, istnieje pewne opóźnienie hamowania. Mówimy o opóźnieniu, które występuje między uruchomieniem hamulców a rozpoczęciem hamowania. Hamulce cieczowe mają minimalne opóźnienie od 0,1 do 0,2 sekundy. Hamulce pneumatyczne są o ułamek wolniejsze, z opóźnieniem od 0,3 do 0,6 sekundy.

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Co to jest czas reakcji?

Czas reakcji, znany również jako odległość reakcji kierowcy, jest obliczany od momentu zauważenia przez kierowcę, oceny sytuacji i rozpoczęcia hamowania. Przetworzenie informacji zajmuje sekundę lub kilka sekund – w zależności od szybkości obserwacji.

Czym jest droga hamowania?

O drodze hamowania mówimy dopiero od momentu, w którym samochód faktycznie zaczyna hamować i zwalniać. Jest to odległość, jaką samochód pokonuje podczas rzeczywistego procesu hamowania.

Co wpływa na długość drogi hamowania?

Na drogę hamowania wpływa prędkość, ale także inne czynniki, takie jak nawierzchnia drogi i pogoda, system ABS, stan i jakość opon.

Jak nawierzchnia drogi i pogoda wpływają na długość drogi hamowania?

Suche drogi są najlepsze do hamowania. Żadne negatywne czynniki, takie jak wilgotność itp. nie wchodzą w grę. Na mokrej drodze droga hamowania wydłuża się, na przykład przy prędkości 50 km/h będzie wynosić 19 m. Najgorszy ze wszystkich jest lód. Podczas jazdy po lodzie zaleca się zachowanie jak największej bezpiecznej odległości między pojazdem a pojazdem znajdującym się przed nim.

Jak opony wpływają na drogę hamowania?

Zarówno rodzaj opony (zimowa, letnia), jak i jej stan wpływają na drogę hamowania. To znaczy, jak głęboki jest bieżnik, czy wzór bieżnika jest wyłączony i czy jest prawidłowo napompowany. W krytycznym momencie może to być dosłownie sytuacja życia lub śmierci.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj