Silnik rzędowy: wydajność i prostota w praktyce

0
14
silnik rzędowy

Wielu z nas słyszało ten termin. Już sam przymiotnik „inline” mówi nam wiele i może dać nam wyobrażenie o tym, jakiego typu jest to silnik. Dziś poświęcimy temu silnikowi kilka linijek i zajrzymy pod maskę.

Czym jest silnik rzędowy?

Silnik rzędowy to rodzaj silnika spalinowego, którego cylindry są ułożone w rzędzie. Skutkuje to bardziej zrównoważonym biegiem i znacznie płynniejszą pracą niż w przypadku silnika w kształcie litery V. Cylindry mogą być ułożone wzdłużnie lub ukośnie. Najczęstszym oznaczeniem tych silników jest R4, gdzie jest to rzędowy czterocylindrowiec. Jest to najczęstszy przedstawiciel samochodów ekonomicznych i klasy średniej. Jednak liczba cylindrów może się różnić, gdzie znajdziemy na przykład rzędowy 3-cylindrowy, ale także rzędowy 6- i 8-cylindrowy. Jest to najprostszy układ cylindrów.

Benzyna czy diesel?

Silniki rzędowe mogą być napędzane olejem napędowym lub benzyną. Niektóre z najbardziej znanych rzędowych silników benzynowych noszą oznaczenie MPi, gdzie można je znaleźć w samochodach koncernu, ale także w samochodach Dacia i innych. Nie możemy oczywiście zapomnieć o turbodoładowanych silnikach wysokoprężnych o oznaczeniu TDi, które są bardzo dobrze znane na naszym terytorium.

System dystrybucji silników rzędowych

Silniki mogą mieć układ rozrządu typu OHV z jednym wałkiem rozrządu, jak również możemy spotkać się z układem rozrządu DOHV, w którym znajdziemy dwa wałki rozrządu, a innym aspektem mogą być nawet trzy wałki rozrządu, z których jeden służy jako tak zwany balanser lub przeciwwaga i redukuje wibracje silnika.

Napęd rozrządu

Najczęstszym sposobem napędzania kół zębatych rozrządu jest pasek lub łańcuch, a rzadziej koła zębate.

Czterocylindrowy rzędowy silnik R4

Jak wspomniano powyżej, rzędowy silnik czterocylindrowy jest najczęściej spotykany. Jest on oznaczony literą R i ma 4 cylindry. Silnik ten można znaleźć w samochodach niższej klasy średniej i vanach. Jest on oczywiście najczęściej spotykany w niższej klasie średniej i klasie średniej. Dziś, w erze downsizingu, nawet w wyższych klasach zastąpił wielocylindrowe silniki, które kiedyś spektakularnie reprezentowały wyższe kategorie samochodów. Pojemność skokowa tych silników R4 zazwyczaj waha się od 0,9 do 3,0 l. Oczywiście zakres ten może się różnić w rzadszych przypadkach.

Zalety rzędowych silników spalinowych

Jak każdy silnik, silniki rzędowe mają swoje zalety i jest ich niemało:

  • Jak wspomniano powyżej, jest to przede wszystkim ich stosunkowo prosta konstrukcja.
  • Niższy koszt produkcji ze względu na prostszą konstrukcję inaczej rozmieszczonych cylindrów.
  • Niższa waga i przyzwoite dopracowanie.
  • Dobre rozmieszczenie w komorze silnika.

Wady silników rzędowych

Silniki rzędowe mają kilka wad:

  • Na przykład wibracje w rzędowych silnikach trzycylindrowych.
  • Mają gorszy środek ciężkości w porównaniu do silników płaskich

Legendy wśród silników rzędowych

Jestem pewien, że wszyscy znamy wzmianki o silnikach, które po prostu podbiły świat. Wśród tych benchmarków natkniesz się na wiele silników rzędowych, a tutaj wymienimy kilka na wszelki wypadek.

  • 1.9 TDi – ten silnik we wszystkich swoich wersjach jest dziełem czterocylindrowego rzędowego diesla lub R4, kiedy to udało mu się zdobyć wielu fanów swoją niezawodnością i zużyciem paliwa.
  • BMW R6 – sześciocylindrowe silniki BMW były legendarne, również w tym przypadku były to rzędowe szóstki, które zadziwiały doskonałym wyważeniem i płynną pracą. BMW produkuje rzędowe szóstki od 1933 roku i można powiedzieć, że aż do dnia dzisiejszego. To właśnie dzięki temu silnikowi marka podbiła serca wielu kierowców. Pomyśl o legendarnych modelach E39, E38, E24, E34, E36. Te samochody stały się legendami dzięki swoim silnikom. Zwłaszcza ich starsze silniki benzynowe były bardzo precyzyjne i dobre pod względem osiągów.
  • Mercedes-Benz OM612.961 (270 cdi) – Teraz mamy coś nieco innego, ponieważ jest to silnik R5, czyli pięciocylindrowy. Za moje pieniądze był to bardzo dobry silnik, który można było znaleźć w wielu modelach Mercedes-Benz. Nawet jego poprzednik, 2.9, nie był wcale zły i uważam, że był to naprawdę świetny silnik. Silnik ten można również znaleźć w Ssangyongu Rexton pierwszej generacji.

Moglibyśmy oczywiście wymieniać dalej, ale przynajmniej po to, aby dać ci wyobrażenie, mamy kilku przedstawicieli z różną liczbą cylindrów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj