Zasady i przepisy ruchu drogowego we Francji

0
174
Zasady i przepisy ruchu drogowego we Francji

Francja jest celem podróży dla miłośników kultury, dobrego jedzenia i picia oraz sportów zimowych. Ten europejski kraj ma kilka zasad i przepisów drogowych, do których przeciętny kierowca turystyczny nie jest przyzwyczajony. W szczególności istnieją określone stawki mandatów lub obowiązkowe wyposażenie kierowcy. Zapoznaj się z przepisami ruchu drogowego we Francji, aby uniknąć ewentualnych niedogodności.

Podsumowanie

We Francji napotkasz kilka stref ekologicznych, dotyczą one dużych miast. Ograniczenia prędkości dla nowych kierowców, którzy mają prawo jazdy krócej niż 2 lata, są nieco niższe niż dla pozostałych. Opłaty na autostradach są uiszczane w formie myta. Jeśli chodzi o lokalne zwyczaje, należy uważać zwłaszcza na sygnalizację świetlną i ustępowanie pierwszeństwa na rondach – więcej szczegółów w osobnym rozdziale. Nietypowo policja wymaga również od kierowców posiadania przy sobie testera alkoholu podczas kontroli.

Dokumenty, które należy zabrać ze sobą

Francja jest członkiem zarówno Unii Europejskiej, jak i strefy Schengen. Wystarczą zatem następujące dokumenty:

  • prawo jazdy,
  • dokument tożsamości,
  • zielona karta,
  • dowód rejestracyjny pojazdu.

Ograniczenia prędkości

PojazdW gminie (km/h)Poza gminą (km/h)Droga ekspresowa (km/h)Autostrada (km/h)
Samochód osobowy i ciężarowy do 3,5 t5080/90 – zgodnie ze znakiem drogowym110130
Motocykl5080/90 – zgodnie ze znakiem drogowym110130
Samochód ciężarowy powyżej 3,5 t5080 (pociągi powyżej 12 t 60 km/h)90 lub 80 – zgodnie ze znakiem drogowym90 lub 80 – zgodnie ze znakiem drogowym
Autobusy5080 (70 autobusów z miejscami dla pasażerów)100 lub 90 – zgodnie ze znakiem drogowym100 lub 90 – zgodnie ze znakiem drogowym,
Tylko autobusy o masie do 10 t mogą poruszać się z prędkością 100 km/h
Samochód + przyczepa do 3,5 t5080110130
Samochód + przyczepa powyżej 3,5 t50809090
Samochód kempingowy do 3,5 t5080110130
Samochód kempingowy powyżej 3,5 t5080100110

Kierowcy, którzy nie posiadają prawa jazdy od ponad dwóch lat, muszą przestrzegać następujących ograniczeń: 80 km/h na drogach, 100 km/h na autostradach w miastach, 110 km/h na autostradach. Dotyczy to również turystów.

Gdy widoczność jest ograniczona do maksymalnie 50 m, prędkość poza miejscowością jest zmniejszona do 50 km/h, nawet na drogach ekspresowych i autostradach. Podczas deszczu i na mokrych drogach dozwolona jest maksymalna prędkość 100 km/h na drogach ekspresowych i autostradach (dotyczy pojazdów, które mogą poruszać się z większą prędkością).

Strefy ekologiczne

Aby wjechać do głównych miast (centrum Paryża, Lyonu, Lille, Marsylii, Tuluzy, Strasburga itp.), należy posiadać plakietkę Crit'Air. Znaczek można kupić na przykład na stronie internetowej francuskiego Ministerstwa Ekologii. Zalecamy złożenie zamówienia z dużym wyprzedzeniem. Nawet z opłatą pocztową zapłacisz za niego mniej niż 4 euro.

Strefy ekologiczne oznaczone są znakami drogowymi z napisem Crit'Air . W sumie jest 6 znaków ekologicznych, które są klasyfikowane według poziomu zanieczyszczeń wytwarzanych przez pojazd podczas pracy. Są one wydawane na podstawie danych zawartych w certyfikacie technicznym (na podstawie zarówno emisji spalin, jak i hałasu). Tylko samochody elektryczne otrzymują zieloną etykietę, co oznacza, że są najbardziej przyjazne dla środowiska.

Jeśli jesteś zainteresowany kwestią stref emisji we Francji, zapoznaj się z naszym rozszerzonym artykułem na ten temat.

Opłaty za autostrady

Opłaty za autostrady we Francji uiszczanesą w formie opłat uzależnionych od przejechanych kilometrów i kategorii pojazdu. Motocykle nie są zwolnione z opłat. Jeśli podróżujesz do Francji regularnie i często, zalecamy korzystanie z elektronicznego systemu opłat liber-t.

Obowiązkowe wyposażenie

Obowiązkowe wyposażenie samochodów zarejestrowanych poza Francją reguluje Konwencja Wiedeńska, którą podpisała Francja oraz inne kraje europejskie i światowe. Konwencja zakłada, że samochód posiada obowiązkowe wyposażenie zgodnie z krajem rejestracji. Nie według kraju tranzytowego lub docelowego.

W praktyce można jednak natknąć się na różne lokalne wyjątki i modyfikacje prawa. Dlatego zalecamy dostosowanie obowiązkowego wyposażenia do lokalnych przepisów. W ten sposób możesz mieć pewność, że nie wpadniesz w kłopoty. Obowiązkowe wyposażenie zgodnie z francuskimi przepisami obejmuje:

  • trójkąt ostrzegawczy (wewnątrz pojazdu),
  • kamizelka odblaskowa dla każdego członka załogi w pojazdach z więcej niż 2 kołami (wewnątrz pojazdu, należy ją nosić przy wysiadaniu),
  • tester alkoholowy (część obowiązkowego wyposażenia kierowcy, jest 90% pewności, że policja poprosi o jego okazanie, nawet jeśli samochód jest zarejestrowany poza Francją).

Kierowcy i współkierowcy motocykli i trójkołowców o pojemności skokowej powyżej 125 cm3 muszą nosić ochronne rękawice motocyklowe lub kurtkę z odblaskowymi paskami oraz kask z 4 naklejkami odblaskowymi (przód, tył, lewa, prawa strona). Kamizelka odblaskowa dla kierowcy powinna znajdować się w schowku motocykla.

Pasy bezpieczeństwa muszą być zapięte w samochodach, nawet z tyłu.

Opony i łańcuchy śniegowe

Od 1 listopada do 31 marca opony zimowe są obowiązkowe w niektórych departamentach, zwłaszcza w obszarach górskich. Przed podróżą sprawdź na stronie internetowej securite-routiere, czy dotyczy to Ciebie. Jeśli nie chcesz zmieniać opon na zimowe, musisz mieć przygotowane łańcuchy śniegowe w bagażniku samochodu. Strefy, w których obowiązują te przepisy, są oznaczone znakami.

Opony oznaczone symbolem „3PMSF” (3 Peak Mountain Snow Flake) i jednym z następujących symboli są uznawane za opony zimowe: „M+S”, „MS” lub „M&S”.

Opony całoroczne (4S, All Weather, All Season) muszą być oznaczone symbolem „3PMSF” lub co najmniej „M+S” w okresie przejściowym pierwszych 3 lat obowiązywania nowych przepisów, tj. do 2024 roku.

Pojazdy z oponami z kolcami są zwolnione z wymogów dotyczących montażu. Można je jednak zakładać tylko zimą i w odpowiednich działach, których dotyczą przepisy dotyczące obowiązkowego wyposażenia zimowego.

Jakie są wymagania dotyczące minimalnej głębokości bieżnika?

  • Oponyzimowe muszą mieć minimalną głębokość bieżnika wynoszącą 3,5 mm.
  • Oponyletnie muszą mieć co najmniej 1,6 mm.

Obowiązek błyszczenia

Przy doskonałej widoczności w ciągu dnia można używać świateł do jazdy dziennej. Jest to opcjonalne dla samochodów, ale obowiązkowe dla motocykli. W nocy i przy słabej widoczności należy włączyć światła mijania.

Grzywny

Wykroczenia są podzielone na pięć klas w zależności od ich wagi. Wysokość mandatów we Francji jest określana na podstawie tych klas. Górne limity dla każdej klasy są następujące:

  1. klasa: maks. 38 EUR
  2. klasa: maks. 150 EUR
  3. klasa: maks. 450 EUR
  4. klasa: maks. 750 EUR
  5. klasa: maks. 1500 EUR (lub 3000 EUR w przypadku recydywy)

Większość wykroczeń drogowych zalicza się do klasy 4. Nie musisz się jednak martwić, że automatycznie otrzymasz tak wysoką grzywnę, na przykład za przejechanie na czerwonym świetle. Zależy to od konkretnej sytuacji i decyzji funkcjonariusza policji. Jeśli była to poważna sytuacja i na przykład jechałeś do sądu, to obawy o najwyższą stawkę są nieuzasadnione.

Najczęstsze mandaty we Francji

Najczęściej nakładane mandaty we FrancjiStawka
Złe parkowanie11 EUR
Zmiana kierunku jazdy bez sygnalizacji35 EUR
Nieuiszczenie opłaty drogowej35 EUR
Telefonowanie podczas jazdy135 EUR
Jazda bez zapiętych pasów bezpieczeństwa135 EUR
Nie ustąpienie pierwszeństwa135 EUR
Przejechanie na czerwonym świetle135 EUR
Prowadzenie pojazdu pod wpływem substancji uzależniających – od 0,5 do 0,8 g alkoholu na litr krwi135 EUR
Niebezpieczne wyprzedzanie135 EUR

Grzywny za przekroczenie prędkości

Za przekroczenie prędkości o 20 do 50 km/h w większości przypadków grozi mandat w wysokości 135 EUR. Zapłać w ciągu 15 dni, a grzywna wyniesie 90 EUR. Po 45 dniach grzywna wzrasta do 375 EUR. Jeśli sytuacja jest poważna, policjant może nałożyć grzywnę w wysokości do 750 EUR.

Inne sytuacje:

  • W gminie możliwy jest również mandat w wysokości 135 € za przekroczenie prędkości o mniej niż 20 km/h.
  • Jeśli przekroczysz prędkość o mniej niż 20 km/h poza gminą, zostanie nałożony mandat w wysokości 68 €.
  • Przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h – w większości przypadków mandat osiąga górną granicę 1 500 EUR.

Jak zapłacić

Masz 45 dni na zapłacenie standardowej kwoty. Po tym czasie stawka automatycznie wzrasta (w zależności od klasy i grzywny kwota może wzrosnąć nawet dwukrotnie).

W przypadku wykroczeń klasy od 2 do 4 możesz zapłacić mniej za dodatkową grzywnę, jeśli zapłacisz gotówką w ciągu 15 dni lub kartą w ciągu 30 dni. Nie ma żadnych „zniżek” dla wykroczeń klasy 1 i 5.

Grzywny zaleca się opłacać online. Należy wprowadzić numer referencyjny grzywny i klucz (wszystkie dostarczone przez policję lub urząd) do systemu, a system przekieruje Cię do bramki płatności. Płatność online ułatwia również śledzenie płatności, a tym samym zapewnia bezpieczeństwo w przypadku jakichkolwiek pomyłek.

W przypadku poważnych przestępstw automatycznie trafiasz do sądu, gdzie sędzia ustala wysokość grzywny.

Lokalne zwyczaje

  • Na stromych wzniesieniach samochód jadący pod górę ma pierwszeństwo przejazdu.
  • Jeśli konieczne jest, aby jeden z samochodów zawrócił, aby płynnie przejechać, ten bez przyczepy i prowadzący lżejszy pojazd zawróci. Gdy spotykają się pojazdy tej samej kategorii, skręca samochód jadący w dół.
  • Obowiązuje wyprzedzanie z lewej strony. Jeśli jednak jedziesz drogą wielopasmową, możesz wyprzedzać pojazdy na wolnym pasie z prawej strony.
  • Pojazd dłuższy niż 7 m lub ważący więcej niż 3,5 t musi zachować odległość 50 m od innych pojazdów.
  • Wyprzedzanie rowerzysty? Należy zachować minimalny odstęp 1 m w wiosce i 1,5 m poza wioską.
  • Nie wolno wyprzedzać tramwaju stojącego na przystanku. W normalnych warunkach należy wyprzedzać z prawej strony. Z lewej strony tylko na ulicach jednokierunkowych, gdzie nie ma wystarczająco dużo miejsca na manewr z prawej strony.
  • Nieprzerwana żółta linia oznacza zakaz zatrzymywania się i postoju. Linia przerywana oznacza zakaz stania.
  • W Paryżu i okolicach nie wolno parkować w jednym miejscu dłużej niż 24 godziny.

Rondo i sygnalizacja świetlna

Na tradycyjnych rondach we Francji pojazdy wjeżdżające na nie z prawej strony mają pierwszeństwo przejazdu. Ronda te są oznaczone okrągłym niebieskim znakiem.

Jeśli zbliżasz się do ronda oznaczonego czerwonym trójkątem lub Vous n'avez pas la priorité, pierwszeństwo mają kierowcy znajdujący się już na rondzie.

Jeśli opuszczasz rondo pierwszym zjazdem, powinieneś pozostać na prawym pasie i zasygnalizować wjazd na rondo prawym kierunkowskazem.

Jeśli zjeżdżasz z ronda zjazdem 2, 3 lub 4, wjedziesz na rondo używając lewego kierunkowskazu i możesz wjechać z prawego lub lewego pasa. Pojazdy jadące za Tobą będą wiedzieć, dokąd jedziesz, dzięki lewemu kierunkowskazowi. Zbliżając się do wyznaczonego punktu skrętu, należy przełączyć kierunkowskaz na prawą stronę.

Tolerancja na alkohol

Francuzi są narodem pijącym wino, więc są dość tolerancyjni wobec alkoholu za kierownicą. Dozwolone jest prowadzenie pojazdu z 0,5 promila we krwi.

W porównaniu z innymi krajami i ich limitami dotyczącymi alkoholu za kierownicą, jest to dość życzliwe, ale nie daj się ponieść emocjom i nie przesadzaj.

Używaj kamery samochodowej i antyradaru

Kamery samochodowe są dozwolone. Umieść je tak, aby nie zasłaniały Ci widoku. A jeśli zamierzasz rozpowszechniać nagranie, zakryj tablice rejestracyjne i twarze osób na nagraniu.

Ale nie wszystkie gadżety są dozwolone w samochodzie zgodnie z francuskimi przepisami. Mowa tu o antyradarach i wykrywaczach radarów. Zakazane są zarówno aktywne zagłuszacze, jak i urządzenia nawigacyjne, które jedynie ostrzegają o obecności radaru.

Prawo nie zabrania jednak korzystania z urządzenia nawigacyjnego, które generalnie ostrzega o niebezpiecznej strefie, w której często dochodzi do pomiarów. Nie może ono jednak wykrywać prawdziwych radarów. Jeśli nie zastosujesz się do zakazu, funkcjonariusze policji mogą ukarać Cię grzywną i skonfiskować urządzenie.

Kontrola policyjna

Jak zachować się podczas kontroli policyjnej? Zatrzymaj się, pozostań w samochodzie i postępuj zgodnie z instrukcjami funkcjonariusza. Podczas rutynowych przeszukań często przeprowadzany jest test alkomatem lub test narkotykowy.

Aleja ratunkowa

Pas ratunkowy jest przeznaczony dla pojazdów z pierwszeństwem przejazdu. Jeśli stoisz w korku, musisz zjechać na bok, aby umożliwić przejazd funkcjonariuszom policji, strażakom lub ratownikom medycznym. Użyj urządzenia mnemotechnicznego prawej ręki.

Pas ratunkowy
Pas ratunkowy

Podróżowanie z dziećmi

Osoby niepełnoletnie muszą posiadać własny dokument podróży – paszport lub dowód osobisty.

Dzieci poniżej 10 roku życia podróżują w foteliku dziecięcym/foteliku podwyższającym (w zależności od wagi i wzrostu). Jednocześnie nie mogą siedzieć na przednich siedzeniach, pod warunkiem, że tylne siedzenia są wolne i obecne.

Niemowlęta i małe dzieci o wadze do 13 kg mogą być przewożone wyłącznie w fotelikach montowanych tyłem do kierunku jazdy na przednich siedzeniach. Należy pamiętać o wyłączeniu poduszki powietrznej.

Jedzenie, picie, palenie, rozmawianie przez telefon podczas jazdy

Jedzenie i picie za kierownicą nie jest zalecane we Francji, grozi za to mandat w wysokości do 75 euro (wykroczenie polegające na nieuwadze za kierownicą). Lepiej mieć przygotowaną przekąskę na drogę i zjeść ją na postoju.

Podczas jazdy nie wolno korzystać z urządzeń elektronicznych. Zestaw głośnomówiący jest dozwolony, ale zestaw słuchawkowy nie (ani żadne inne urządzenie, które wisi lub jest podłączone do ucha). Dozwolony jest jednak system zintegrowany z zatwierdzonym kaskiem.

Jazda boso i w klapkach

We Francji, a nawet w Hiszpanii, można mieć kłopoty za jazdę boso lub w klapkach. Tym bardziej, jeśli dojdzie do wypadku i policjant przyłapie Cię na noszeniu tych „kombinezonów”. Sposób, w jaki lokalne prawo patrzy na to, że nie jesteś w pełni zdolny do prowadzenia samochodu, a zatem możesz łatwo dostać mandat za to.

Ceny paliwa

Średnia cena benzyny we Francji wynosi 1,9 € za litr. Olej napędowy kosztuje około 1,7 € za litr. Zalecamy sprawdzenie aktualnych cen przed podróżą do kraju – być może warto zatankować za granicą.

Ładowanie samochodu elektrycznego

We Francji znajduje się ponad 80 000 publicznych stacji ładowania. Sieć Lidl oferuje stosunkowo szybkie i bezpłatne ładowanie.

Aplikacje, które przydadzą się podczas podróży samochodem elektrycznym po Francji:

  • Chargemap – w aplikacji czeka na Ciebie mapa stacji ładowania we Francji (baza obejmuje większość Europy), możesz też uruchomić nawigację. Aby ładować za pomocą aplikacji, należy wykupić Chargemap Pass.
  • Shell Recharge – ta sama zasada.

Wynajem samochodu i podróżowanie wypożyczonym samochodem

Aby wypożyczyć samochód we Francji, musisz mieć co najmniej 21 lub 25 lat (minimalny wiek zależy od wypożyczalni) i potrzebujesz karty kredytowej lub debetowej na swoje nazwisko. Niektóre agencje mogą wymagać posiadania prawa jazdy przez co najmniej rok. Opłata za wynajem wynosi około 30 EUR za dzień, w zależności od rodzaju samochodu i długości wynajmu.

Jeśli podróżujesz do kraju samochodem, który nie należy do Ciebie, przygotuj pokwitowanie wynajmu. Nie ma znaczenia, czy jeździsz samochodem służbowym, samochodem brata czy leasingiem. Jeśli nie figurujesz w dokumentach jako właściciel, policja może podejrzewać Cię o kradzież pojazdu.

Przewożenie nart i desek snowboardowych

Jeśli wybierasz się do Francji, aby uprawiać sporty zimowe, przewieź swój sprzęt w taki sposób, aby nie stanowił zagrożenia dla załogi w razie wypadku. We Francji nie obowiązują tak rygorystyczne zasady, jak na przykład w Austrii, więc możesz to zrobić według własnego uznania.

Podróżowanie ze zwierzętami

  • Zwierzę musi mieć widoczny tatuaż (przed 2011 r.) lub mikroczip.
  • Obowiązkowe jest również szczepienie przeciwko wściekliźnie. Musi ono być ważne przy wjeździe i wykonane co najmniej 21 dni przed podróżą.
  • Należy również zabrać ze sobą Europejski Paszport Zwierzaka.

Psa, kota lub fretkę należy przewozić w taki sposób, aby nie wyrządzić krzywdy zwierzęciu ani innym członkom załogi. Wskazówki, jak to zrobić, można znaleźć w artykule Podróżowanie z psem w samochodzie.

Biwakowanie i spanie w samochodzie

Spanie w samochodzie i biwakowanie poza kempingami nie jest oficjalnie zabronione we Francji. Jest to jednak częściowo regulowane. Dodaj do tego fakt, że różne lokalne zakazy są również wydawane przez urzędy miejskie. Nie można również biwakować na gruntach prywatnych, więc należy uważać na łąki itp. poza wioską. Mogą one wyglądać na opuszczone, ale zazwyczaj do kogoś należą.

Jeśli nie masz pewności, zapytaj miejscowych lub udaj się bezpośrednio do rady. Podróżni wspominają, że miejscowi pozwalają im rozbić namiot na swojej ziemi po uzgodnieniu i za niewielką opłatą (czasami za darmo). Spanie w samochodach w miejscach odpoczynku i na stacjach benzynowych nie jest zalecane ze względów bezpieczeństwa, ponieważ często dochodzi do kradzieży.

Ważne kontakty

Numery telefonów:

  • zintegrowany System Ratunkowy 112
  • pogotowie ratunkowe 15
  • policja 17
  • straż pożarna 18
  • informacje o numerach telefonów 12

Często zadawane pytania i odpowiedzi

Jakie są ograniczenia prędkości we Francji?

W przypadku samochodów osobowych obowiązują następujące zasady: 50 km/h w mieście, 80 km/h lub 90 km/h poza miastem (zgodnie ze znakami drogowymi), 110 km/h na drogach ekspresowych i 130 km/h na autostradach. W deszczu i na mokrych drogach prędkość jest ograniczona (100 km/h na drogach ekspresowych i autostradach).

Jakie są najczęstsze grzywny we Francji?

Grzywny są podzielone na 5 klas. Jeśli zapłacisz mandat klasy od 2 do 4 online w ciągu 30 dni od jego wystawienia lub gotówką w ciągu 15 dni, zapłacisz mniej (około 1/3 do 1/4 kosztów). Grzywna za złe parkowanie wynosi do 11 euro, 35 euro za nieuiszczenie opłaty drogowej i 135 euro za przejechanie na czerwonym świetle.

Ile kosztuje przejazd autostradami we Francji?

Opłaty za autostrady zależą od liczby przejechanych kilometrów i kategorii pojazdu.

Czy Francja ma strefy niskiej emisji?

Strefy niskiej emisji zostały wprowadzone w głównych miastach (Paryż, Lyon, Lille, Marsylia, Tuluza, Strasburg itp.). Aby do nich wjechać, potrzebna jest plakietka Crit'Air, sprzedawana przez francuskie Ministerstwo Ekologii na jego stronie internetowej.

Źródła

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj