Jak zarządzać i zapobiegać poślizgom

0
51
Jak sobie poradzić z poślizgiem

Jest zima, więc warto dowiedzieć się, co zrobić, gdy samochód wpadnie w poślizg. Ważne jest, aby rozróżnić, czy poślizg dotyczy przedniej czy tylnej osi.

Kiedy ryzyko wpadnięcia w poślizg jest największe?

  • Zimą – oblodzone drogi lub ubity śnieg stwarzają idealne warunki do utraty przyczepności. Oprócz wydłużenia drogi hamowania wzrasta również ryzyko poślizgu.
  • Mokra nawierzch nia – oczywiście inne pory roku są również ryzykowne. Gdy tylko droga jest mokra, należy uważać. Niekoniecznie musi padać deszcz, aby droga stała się niebezpieczna. Łatwo wpaść w poślizg nawet na mokrej drodze.

W wielu przypadkach poślizg jest spowodowany przez kierowcę. Uważaj – szybka jazda po śliskiej lub oblodzonej drodze może bardzo łatwo zakończyć się wypadkiem. Lepiej jest jeździć defensywnie.

Jak zapobiegać poślizgom

Tak, są sytuacje, w których szczęście po prostu nie będzie po twojej stronie i i tak wpadniesz w poślizg. Ale w większości przypadków można tego łatwo uniknąć. Wystarczy jeździć ostrożnie i brać pod uwagę warunki drogowe.

  • Jedź wolniej. To najlepsza rada, jaką możemy ci dać. Jeśli wiesz, że pada deszcz lub widzisz przed sobą problematyczny odcinek, zwolnij. Zobacz, jak jeździć po śniegu i lodzie.
  • Skręcaj płynnie. Powolne ręce na kierownicy i płynne sterowanie pedałem gazu i hamulca to bezpieczny sposób.
  • Hamuj przed zakrętem, a nie w nim. W zakręty wchodź powoli, przejeżdżając po prawej stronie drogi.
  • Zachowaj zimną krew. Nawet jeśli dojdzie do sytuacji kryzysowej, staraj się nie dać się zdezorientować ani nie działać lekkomyślnie.

Jak radzić sobie z poślizgiem

W przypadku poślizgu nie hamuj, wciśnij sprzęgło i kieruj stabilnie. Czyli – natychmiast zwolnij pedał gazu i nie hamuj.

Układ przeciwblokujący (ABS), który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania, pomoże Ci w tym krytycznym momencie. Jego aktywację poznasz po kliknięciu pedału hamulca. Inne przydatne systemy to ESP, czyli elektroniczny program stabilizacji toru jazdy, który pomaga ustabilizować pojazd w napiętych sytuacjach, oraz oczywiście TCS, system zapobiegający poślizgowi kół.

Najważniejszą rzeczą jest jednak świadomość, czy mamy do czynienia z poślizgiem przedniej czy tylnej osi. Eksperci twierdzą, że jest to ważniejsze niż to, czy prowadzisz samochód z napędem na przednie czy tylne koła.

Rodzaj poślizgu można rozpoznać po wibracjach. Postaraj się więc zapamiętać sytuację i rozpoznać problem. Dzięki temu można lepiej poradzić sobie z sytuacją.

  • Jeśli czujesz wibracje w przedłużeniu z tyłu, oznacza to poślizg tylnej osi. Uczucie to jest spowodowane tym, że koła przestają obracać się wzdłuż bieżnika i toczą się na boki. Tak więc mrowienie przechodzi przez całe podwozie, co jest odczuwalne w przedłużeniu z tyłu.
  • Wibracje w kierow nicy informują o poślizgu przedniej osi.
Jak zapobiegać poślizgom

Poślizg tylnej osi

W przypadku poślizgu tylnej osi lub nadsterowności tylne opony tracą przyczepność. Tył samochodu zaczyna dryfować na zewnątrz zakrętu. Oprócz słabego układu kierowniczego przyczyną może być również przebita tylna opona. Nic dziwnego, że mandaty są nakładane za przebite opony, jest to w interesie kierowców.

Zwolnij gaz i nie hamuj. Wciśnij sprzęgło i obróć kierownicę, aby się wycofać. Musisz być szybki, w przeciwnym razie dojdziesz do etapu, w którym ten środek nie uratuje sytuacji.

Eksperci twierdzą, że lepiej jest być nadsterownym. Niewielki bodziec na kierownicy nie będzie wystarczającym impulsem. Gdy tylko samochód się wyprostuje, wyprostuj również koła, aby nie wpaść w kolejny poślizg. Oczywiście zasadą jest, aby nie hamować. Trzymaj ręce w pozycji od trzech czwartych do trzech, aby wystarczająco szybko skręcić kierownicą.

Poślizg przedniej osi

Sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana w przypadku przedniej osi. Jest to sytuacja, w której samochód wpada w podsterowność, tj. nie skręca w sposób, w jaki skręcane są koła, lub skręca za mało. Łatwo wtedy wypaść z drogi.

Zwolnij pedał gazu i nie wciskaj hamulca. Użyj kierownicy, aby delikatnie ustabilizować samochód i utrzymać go na drodze. Trzymaj wciśnięte sprzęgło, aż poślizg ustąpi. Nie zaleca się skręcania kół w kierunku zakrętu, ponieważ może to uniemożliwić odzyskanie przyczepności opon.

Często zadawane pytania

Jak radzić sobie z poślizgiem?

Eksperci radzą, aby nie hamować, wcisnąć sprzęgło i skręcić kierownicą w celu kompensacji. Tak więc – natychmiast zwolnij gaz i nie hamuj.

Jak poradzić sobie z poślizgiem przedniej osi?

Zdejmij nogę z gazu i nie hamuj. Użyj kierownicy, aby utrzymać samochód na drodze. Trzymaj wciśnięte sprzęgło, aż poślizg się wyrówna.

Jak poradzić sobie z poślizgiem tylnej osi?

Zwolnij gaz i nie hamuj. Wciśnij sprzęgło i obracaj kierownicą tyłem do zakrętu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj